Getest: Uber in Brussel [UberX]Desondanks alle negatieve berichtgeving kan je nog steeds supergemakkelijk een – veilige en betrouwbare – verplaatsing bestellen via je smartphone met Uber in Brussel. Lang leve technologie! 

Taxi’s, elke grote (wereld)stad heeft ze nodig of je het nu wilt of niet. Enerzijds rekenen voornamelijk toeristen en zakenmensen op deze vrij toegankelijke transportmethode, anderzijds zijn er ook heel veel locals die nood hebben aan specifiek vervoer van A naar B wanneer trein, tram of bus niet toereikend zijn. Uber, een (hippe) Amerikaanse internetonderneming zag begin 2009 brood in de digitalisering – toen nog als ‘Ubercab’ – van het taxigebeuren en kan vandaag de dag terugvallen op meer dan 6.000 werknemers wereldwijd en een omzet van bijna 200 miljoen dollar zonder ook maar één taxiwagen zelf te bezitten. Met behulp van een handig platform en een applicatie op je smartphone (Android / iOS) kan je zeer gemakkelijk een taxi bestellen, waar en wanneer je dat ook zou willen in meer dan 360 steden wereldwijd (helaas enkel in Brussel momenteel). Op zich is dat grotendeels hetzelfde wat reguliere taxibedrijven doen, Uber differentieert zich met een hoogstaand gebruiksgemak, digitale betaling en een duidelijk tariefplan.

Getest: taxidienst Uber in Brussel [UberX]

Wie enige ervaring heeft met taxi’s zal ongetwijfeld kunnen beamen dat vooral bij dat laatste soms het schoentje wel eens durft te knellen. Met diverse wachttarieven, dubbele meters, dubieuze prijzen en toevallig geen wisselgeld, laat staan dat je met een betaalkaart kan betalen of een factuur kan krijgen. De overheid en koepel der taxibedrijven leveren al jaren serieuze inspanningen op dit vlak, toch zijn er hier en daar nog steeds cowboys die behoorlijk creatief omgaan met hun verloning. Uber speelt behalve scheidsrechter ook boekhouder, behalve in- en uitstappen en genieten van het comfort moet je dus niets meer doen.

Getest: taxidienst Uber in Brussel [UberX]

Het succes van de Amerikaanse taxidienst vond zijn oorsprong niet toevallig in San Francisco waar dergelijke innovaties met open armen worden ontvangen en gesteund, men spreekt zelfs van Uberification (oftewel deeleconomie) in de gespecialiseerde vaklectuur. Terwijl het hier allemaal nog in de startblokken staat hebben ze over de Grote Oceaan al met diverse varianten zoals Airbnb (hotelreservaties), hamburgerdelivery of zelfs het ‘bestellen’ van een tuinman/kuisvrouw/poolboy, allemaal eenvoudig via de app en precies waar en wanneer jij het wil.

Niet iedere Uber taxi is overigens hetzelfde. Een UberX is de meest reguliere vorm en omvat een berline met (minstens) vier zitplaatsen, UberXL is iets groter terwijl UberBlack steeds een SUV is. De UberSelect, UberPlus of UberLUX bolides staan garant voor premium luxe en weelderigheid maar die vind je slechts op de échte hotspots der aarde. In Cannes heb je overigens een UberCopter taxidienst die je met de helikopter van Nice luchthaven naar Monaco, Saint Tropez of dergelijke voert, in Los Angeles, New York en Parijs kan je met UberPool zeer eenvoudig een taxi(kost) delen met anderen, waardoor de kost verminderd én het aantal voertuigen op de weg daalt aangezien je meer mensen in minder wagens krijgt.

getest-uber-in-brussel-uberx-2

Elke chauffeur binnen het Uber netwerk is een onafhankelijke deelnemer en moet voldoen aan strikte eisen. Enerzijds mag de wagen niet te oud zijn (2007 of nieuwer), moet je minstens 21 jaar zijn en mag je geen noemenswaardige verkeersincidenten veroorzaakt hebben in het verleden. Ook een chauffeurslicentie is noodzakelijk vanaf het UberX niveau, vroeger had je ook nog UberPop waarbij iedereen in zijn vrije tijd voor taxi kon spelen. Dat was een net iets te flagrante inbreuk op het systeem en werd expliciet verboden door een Brusselse rechtbank, de andere vormen van Uber zijn nog steeds perfect legaal. De conventionele taxibedrijven voelen het Uber succes maar al te goed en starten reeds diverse rechtszaken om de dienstverlening aan banden te leggen, fysiek geweld en agressie tegen zowel Uber chauffeurs als klanten komt jammer genoeg hier en daar ook voor.

Gelukkig loopt het in België nog niet zo’n vaart en kan je rekenen op een goede dekking in het Brusselse Hoofdstedelijk gewenst. Ten tijde van UberPop (zomer ’15) waren er heel veel Riders – chauffeurs volgens het Uber jargon – beschikbaar, momenteel is het aanbod beperkter maar gelukkig nog steeds voldoende. Op termijn wil Uber in België nog andere steden opnemen in het netwerk, denk maar aan Antwerpen of Gent maar tot het zover komt willen de internetondernemers eerst het aanbod in onze hoofdstad voldoende groot maken.

getest-uber-in-brussel-uberx-1

Hoe werkt het (geniale) concept nu? Bijzonder simpel, je installeert de app op je smartphone, je vraagt een rit aan op basis van de huidige locatie (of ergens anders desgewenst) en het systeem stuurt de dichtstbijzijnde (beschikbare) chauffeur naar jou. Die verkrijgt automatisch jouw bestemming en brengt je er in alle rust naar toe. Behalve wat basisinformatie (naam, telefoonnummer, foto, nummerplaat, type wagen, …) krijg je een tijdsindicatie wanneer de Uber bij jou zal arriveren én handige melding wanneer dat het geval is. Op de eindbestemming geen gesukkel met wisselgeld, betaalkaarten of facturen, alles verloopt volledig geautomatiseerd. Het liever zelf eens proberen en vervolgens oordelen, dat kan hier mét direct €10 korting op je eerste Uberrit!

Keerzijde is – naast de afhankelijkheid van het netwerk – dat je nood hebt aan kredietkaart waarop alle kosten verhaald zullen worden, zeker voor de jongsten onder ons geen sinecure. Zowel Rider als klant krijgen na de rit een mooi overzicht met de route en de financiële berekening, genereus als Uber is ronden ze steeds af naar de onderen op de euro. Feedback kan voorzien worden dankzij een vijfsterrenrating, een score die je ook ziet bij het bestellen van je taxi. Voor Uber is deze score van essentieel belang, daarom dat de Riders worden aangespoord om steeds vriendelijk te zijn, hoffelijk te wezen in het verkeerd en water/oplaadkabel te voorzien voor de klanten. In theorie allemaal normale zaken maar anno 2016 – en zeker bij conventionele taxi’s – jammer genoeg geen ongeschreven regel meer..

getest-uber-in-brussel-uberx-3

Uber’s winstmodel zit in het zichzelf toekennen van een beperkt percentage op de verloning al maakte het bedrijf nog nooit winst, dankzij reeds vermogende CEO’s en een stevige groep van investeerders is dat ook niet direct een werkpunt. In Brussel rekenen ze voor UberX (de enige beschikbare vorm) een basisprijs (€1) aan plus een vergoeding qua afstand (€1,25 per km) én tijd (€0,25 per minuut) met een minimum van €5 per rit. Een rit bestellen én vervolgens cancelen is gratis binnen de 5 minuten, erna betaal je 5 euro. Uber heeft wel het recht om bij een verhoogde vraag de prijzen te verhogen, gelukkig communiceren ze dat ook openlijk en is eigenlijk voornamelijk bedoeld om meer Drivers (chauffeurs) te activeren (“belonen”) tijdens de piekmomenten. In vergelijking met een normale taxi bespaar via gemakkelijk tot 20% op je vervoerskosten, facturen of betalingsoverzichten fix je ook op 1-2-3 via de website. Specifiek voor bedrijven kan je zelfs meerdere accounts koppelen aan een zakelijke entiteit! Uber is ondertussen wereldwijd actief dus ook op je vakantie in Boedapest, Londen of Chicago kan je handig gebruik blijven maken van deze handige innovatie.

Conclusie
Dat de taximarkt stevig verstoord werd door de komst van Uber – en varianten – is een vaststaand feit maar kan je dat de ondernemende Amerikanen kwalijk nemen? Met behulp van handige technologie hebben ze een perfect medium gecreëerd terwijl ze bij hun chauffeurs meer dan duidelijk hammeren op een positieve klantenervaring (veiligheid, eerlijke verloning, kwaliteit, vriendelijkheid, comfort en propere wagens). Financieel doe je sowieso ook een voordeel met Uber en dan hebben we het nog niet over het gebruiks- en betalingsgemak. De traditionele taxisector had perfect ook met een dergelijk systeem op de proppen kunnen komen maar verscholen zich liever achter hun beschermd monopolie en hun (soms beschamende) dienstverlening. Een volledig verbod op Uber zoals diverse Brusselse politici al een tijdje vragen is een serieus verkeerd teken in deze steeds digitale(re) wereld (denk maar aan Airbnb, Pizza.be, Spotify, …), een juridisch kader voor dergelijke innovatieve concepten is misschien meer een stap in de goede richting..

Wil je het liever zelf eens uittesten? Registreer je dan hier én wordt de volgende Rider!

Overzicht
+ Lang leve digitale innovatie
+ Internationaal operationeel
+ Gebruiksvriendelijk, zowel qua concept als gebruik van de applicatie
+ Betrouwbaar
+ Goedkoop
+ Veilig

– Steeds afhankelijk van vraag/aanbod
– Kredietkaart noodzakelijk
– Negatieve berichtgeving en grote haat van de reguliere taxi-sector
– Geen optie om zelf (nabijgelegen) chauffeurs/wagens te selecteren/contacteren

getest-uber-in-brussel-uberx-6

Tekst: Benjamin Van Maldergem