Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD ExecutiveNa het stevige succes van de ix35 hoopt Hyundai dat de Tucson opvolger het nog beter zal doen, een feit waar we eigenlijk niet meer mogen aan twijfelen..

Opmerkelijk genoeg waren het de Aziatische autoconstructeurs die begin deze eeuw vroeg doorhadden dat we hier in Europa een voorliefde koesteren voor verhoogde wagens, “SUV” in de volksmond – en op menig marketingsdienst – genoemd. Bijna 10 jaar later kan je er niet meer aan onderuit, van compacte stadswagens tot superluxueuze limousines, allemaal komen ze wat hoger op hun poten te staan. Initieel had een SUV, oftewel Sports Utility Vehicle, steevast vierwielaandrijving en diverse rijhulpsystemen om zichzelf uit avontuurlijke situaties te redden, anno 2016 volstaat de hogere zitpositie en een robuust uiterlijk. Bij Hyundai was het ‘SUV’ gamma vorig jaar bijna goed voor 50% van de Belgische verkoop, geen wonder dus dat we vandaag de dag een nieuwe i20 Active, nieuwe Tucson, gefacelifte Santa Fe en innovatieve ix35 Fuel Cell in de catalogus hebben! Die Tucson is effectief hagelnieuw en is de opvolger van de populaire ix35, in een ver verleden kreeg een soortgelijk model wel al reeds de Tucson benaming opgeplakt.

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

De ix35 voorganger was al een uit de kluiten gewassen “compact SUV”, de Hyundai Tucson komt mogelijks nog imposanter over in het straatbeeld met zijn atletische lijnenspel, nieuw hexagonale radiatorrooster en integratie van LED technologie voor de (scherpe) verlichting. Met behulp van de zichtbare bodemplaat en brede wielkasten stelt de Tucson ook zijn avontuurlijk DNA tentoon, toch betwijfelen of er veel eigenaars hiermee effectief de wildernis zullen intrekken. Inzake personalisatie heb je de keuze uit 11 koetswerkkleuren (waaronder drie nieuwkomers) en drie types velgen, dit in maatje 16″, 17″ of 19″.

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Het interieur profiteert op zijn beurt misschien wel het meest van de riante buitenafmetingen, nu is er nog meer plaats voor alle inzittenden waardoor de passagiers achteraan zich niet meer tekort gedaan moeten voelen. Met het optionele – reusachtige! – panoramisch zonnedak geniet je van een aangename lichtinval en een eindeloze bezigheidstherapie! We krijgen strakke middenconsole, goedzittende zetels, stuurwiel met functietoetsen en een groot geïntegreerd – nog beter als voordien! – infotainmentsysteem (multimedia, navigatie, connectiviteit, …). Zeven jaar na aankoop kan je dankzij de TomTom Live Services genieten van efficiënte routebegeleiding, mobiele/vaste flitsers, POI informatie en het weerbericht. Geen fan van het beige interieur van onze testwagen, zwart kan ook nog altijd. De algemene kwaliteitsindruk is meer dan goed, toch geraken we maar niet wijs welke “kwaliteitsmanager” zo’n mix aan diverse materialen wist goed te keuren. Verwachten we nu teveel van Hyundai of zijn we ondertussen al zodanig verwend, het feit dat zustermerk Kia het ondertussen wel voor elkaar kreeg bij de technisch sterk gerelateerde Sportage doet ons hoopvol naar de toekomst van de Tucson kijken. Inzake laadcapaciteit pakt deze Koreaan uit met 513 liter tot maximaal 1.503 liter wanneer je de achterbank opoffert, de kofferklep opent (optioneel) volledig elektrisch.

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Het motorenaanbod van de Tucson gaat verder op de gekende viercilinders uit het ix35 gamma, namelijk een 1.6-liter GDI benzinemotor (133 pk) en de 1.7-liter CRDi (115 pk) of 2.0-liter CRDi (136 pk / 185 pk) diesels. Een interessante nieuweling is de 1.6-liter T-GDi benzinemotor met 177 pk en 265 Newtonmeter, zowel te verkrijgen met manuele zesbak (voorwielaandrijving) of met de nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling (vierwielaandrijving). Die gloednieuwe automaat was aan CRDi zijde zelfs niet te verkrijgen, wel een “oude” zestraps en dan was je nog per direct aangewezen tot de (dure) topvarianten aangewezen. Kleine configuratieproblemen die ondertussen van de baan zijn met de introductie van de nieuwe 1.7-liter CRDi variant mét meer vermogen (144 pk) en de gloednieuwe automaat! Voor deze nieuwe dieselvariant verwachten we voornamelijk sterke interesse vanuit de zakelijke markt, voor wie het wat meer mag zijn is de range topper 2.0 CRDi 4WD met 184 pk!

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Met die topversie trokken we erop uit voor 840 kilometer doorheen het Belgische landschap waar de Tucson voorliefde enkel alleen maar sterker werd. Hij mist wat scherpte in de “meer bochtenrijke omgeving” en de automaat durft in die regio’s wel wat meer te twijfelen dan we zouden willen maar eigenlijk mogen we deze Koreaan daarop niet afrekenen. Comfortabel kilometers malen in een aangename omgeving (met zelfs grote(re) velgen), daarin slaagt de Tucson op overtuigende wijze en met de vele gadgets en rijhulpsystemen (zoals ondermeer adaptieve airco, zetelverkoeling, stuurverwarming en parkeersystemen..) hoef je het zelfs niet meer hoger(op) in het Hyundai gamma gaan zoeken. Dankij de vierwielaandrijving en aangepaste rij-instellingen bewaart de Hyundai Tucson ten alle tijden de veiligheid van alle inzittenden, zelfs als je het avontuur zelf wat (te ver) gaat opzoeken. Daarnaast willen we zeker nog een eervolle vermelding geven aan de geleverde inspanningen om – met succes! – de isolatie te verbeteren en de bijhorende (diesel)soundtrack onder belasting te beperken. Het gekende vage stuurgevoel van zijn voorganger werd gelukkig achterwege gelaten al willen we de dynamische verwachtingen toch wel liever direct temperen. In de NCAP crashtest scoorde de Tucson overigens de (logische) maximumscore van vijf sterren, ondermeer te danken aan de actieve motorkap, rijbaanassistentie, automatische noodrem, dodehoekverklikkers en een waarschuwingssysteem bij een naderende aanrijding achteraan.

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Hyundai voorziet de Tucson in België met drie uitrustingsvormen (Style, Premium en Executive), bij de lancering waren er ook speciale Opening Edition’s (zoals deze donkergrijze testwagen) voorhanden die rijkelijk werden voorzien van de nodige toeters en bellen. Met een benzinemotor onder de kap schommelt de prijs tussen €23.999 en €37.249, de diesels doen het van €25.999 tot €41.549 en dat is ongeveer €500 meer dan wat je voor een ix35 betaalde. Gelukkig is de basisuitrusting een stuk royaler, is de optielijst nog steeds behoorlijk “klantvriendelijk” en blijft de unieke 5 Years Triple Care garantieregeling van de partij, toch komen de Tucson topversies behoorlijk in de buurt van het prijskaartje van de grotere Santa Fe.

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Het segment van de ‘Compact SUV’s werd, onder impuls van de succesvolle ix35 en zijn jeugdvrienden (Sportage, RAV4 en Qashqai) stevige uitgebreid met ondermeer de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Renault Kadjar, Jeep Cherokee, Mazda CX-5, Volvo XC60, Honda CR-V, Land Rover Discovery Sport, Subaru Forester, … Hoger op de (premium)ladder vinden we ook nog een Mercedes GLC, Audi Q5, Range Rover Evoque en BMW X3 die als zoete avontuurlijke broodjes over de toonbank gaan én dan vergeten we nog de grotere SUV’ en kleine crossovers.. Zodanig veel spelers op de markt dus die lobbyen achter jouw handtekening op een bestelbon waardoor er altijd wel een interessante actie of voordeel kan gescoord worden, goed zoeken én stevig vergelijken is hier – nog meer dan anders – de boodschap.

Conclusie
Met de ix35 als voorganger had de nieuwe Hyundai Tucson reeds een ideale basis om dat succes ook de volgende jaren te kunnen claimen met de mooie binnenruimte, aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding en uitmuntende garantie. Toch wisten de Koreanen – dankzij ondermeer de Europese testcentra – hun compacte SUV nog heel wat te verbeteren, zo ziet hij er nog straffer uit als ervoor, is de isolatie een schoolvoorbeeld, werd het weggedrag geheel volwassen en is het infotainmentsysteem terug volledig bij de les. De onvermijdelijke missers zitten bij de Tucson in de vele soorten interieurplastiek en het moeilijke configuratiebeleid, zo kan je de tweeliter diesel niet verkrijgen met de gloednieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Gelukkig kan dat wél bij de 1.7 CRDi en die mag uitpakken met een lager prijskaartje, milder verbruik/CO2 en beperkter gewicht, we weten dus welke Hyundai Tucson we de volgende jaren terug veelvoudig zullen tegenkomen in het Belgische straatbeeld.

Overzicht:
+ Imposant uiterlijk
+ Comfortabel + volwassen weggedrag (zelfs met 19″ velgen)
+ Vlotte krachtbron + automaat
+ Verbeterde navigatie/connectiviteit/multimediasysteem
+ Ruim interieur + koffer
+ Value for money
+ 5 Years Triple Care garantie

– Teveel (verschillende) interieurplastics
– Zetels niet voldoende in de hoogte te verzetten
– Configuratieconflicten – moeilijke positionering (prijs komt akelig dicht in de buurt van de Santa Fe) –
– Supercompetitief segment

Rijtest: Hyundai Tucson 2.0 CRDi AWD Executive

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem