Officieel: Aston Martin DB11 CoupéNa een lange (uitgerekte) carrière mag de DB9 familie op pensioen en moet de gloednieuwe Aston Martin DB11 het waar zien te maken!

Na de coole DB10 voor James Bond in SPECTRE heeft Aston Martin eindelijk een nieuwe bolide erbij, na de DB7, DB9 kozen ze logischerwijs voor DB11. In tegenstelling tot de concurrentie is Aston Martin volledig onafhankelijk en moeten ze zich zien te redden met een beperkt budget en bijhorend ontwikkelingsteam, ongetwijfeld een van de redenen waarom de vorig DB9 – in diverse gedaantes – zolang onder ons bleef terwijl andere blitse sportwagens intussen diverse updates en/of opvolgers kregen.

Net zoals de Duitsers zijn de Britten eerder conservatief dan expressief, het design van de DB11 is dus ook zeer herkenbaar. Aan de voorzijde zouden we nog durven twijfelen of het wel een nieuweling is, achteraan krijgt de nieuwe Aston Martin een bijzonder scherpe en vernieuwende vormgeving. Het geheel is – zoals bij elke Aston Martin – wederom een parel geworden, wie wil kan er zelfs wat invloeden van de DBX, DB10, Vanquish en One-77 in herkennen. We zagen de Aston Martin DB11 intussen al op het Autosalon van Genève waar hij onder grote belangstelling zijn wereldpremière beleefde, een vrolijke koetswerkkleur doet hem ongetwijfeld goed.

Binnenin is er wel heel wat veranderd, grotendeels te danken aan de samenwerking met Mercedes-AMG. Met die drie magische letters zou je denken dat de Duitsers zich bezig zouden houden met het motorblok, in eerste instantie lenen ze wat onderdelen zoals het infotainmentsysteem en wat interieuronderdelen. Officieel is de DB11 wederom een 2+2GT, toch zien we het niet gebeuren dat er iemand achteraan zal (kunnen) plaatsnemen. Daardoor krijgen de voorste inzittenden meer dan voldoende ruimte om te kunnen genieten van de knappe materialen en hoogstaande afwerking.

De oude atmosferische 6.0-liter V12 mocht tezamen met de DB9 op pensioen, de Britten uit Gaydon voorzagen (opmerkelijk genoeg) een gloednieuwe 5.2-liter V12 met dubbele turbo’s wat eveneens een grote primeur was! Deze twaalfcilinder levert maar liefst 600 pk en 700 Nm waarmee hij in 3,9 aan 100 km/u zit. Bij 320 km/u heb je de topsnelheid bereikt dankzij het efficiënt geschakel van de achttraps ZF zonder dubbele koppeling, zelf een handje helpen kan met de gekromde schakellepels achter het stuurwiel.

Nu Aston Martin hun nieuwe telg gepresenteerd hebben gaan ze nog even terug naar de ontwikkelingstafel om alles perfect te krijgen tegen het vierde kwartaal wanneer de DB11 te koop zal zijn. Prijzen zijn er nog niet maar deze zal tegen de €200.000 liggen. Later volgt er ongetwijfeld een dakloze DB11 Volante en nieuwe DBS luxevariant, gezien de innige band met AMG gaan we er ook vanuit dat er ooit een DB11 met de 4.0-liter V8 (510 pk) zal komen.