Autosalon van Genève 2016 Live: Overzicht deel 6Bekijk hier deel 6 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Genève met Maserati, Porsche, Koenigsegg, Smart en Rolls-Royce.

Sportwagenbouwers die zich beginnen bezig te houden met het bouwen van praktische en functioneel SUV’s, het blijft zeer raar maar anno 2016 ben je dat wel verplicht te doen om – financieel gezien – voldoende overlevingskansen te creëren. Dat is dan ook de voornaamste opdracht voor de Levante, de allereerste SUV die Maserati zéér binnenkort zal bouwen. Onder de motorkap heb je de keuze tussen 350 pk of 430 pk (3.0 V6 benzine), ook hier kan je terecht voor een 275 pk sterke zescilinder dieselmotor. Designmatig sluit de Levante zeer goed aan bij de rest van het Maserati gamma, met een klein beetje geluk is deze Italiaanse SUV de voorbode van een groot succes en krijgen we snel terug luidkeelse sportboldies en strakke berlines!

Tweemaal groot nieuws bij Porsche! Zo presenteren de Duitsers uit Zuffenhausen hier de vernieuwde Boxster , naast een strakgetrokken – en meer volwassen – uiterlijk en een meer technologisch innerlijk gaat de meeste aandacht naar de gloednieuwe viercilinder turbomotoren. Klinkt het allemaal wat te onheilspellend, trek je dan op aan stevige prestatiecijfers (respectievelijk 300 pk en 350 pk) die tot voor kort weggelegd waren voor de iconische 911.. Die negenelf staat hier bovendien als (langverwachte) verrassing als 991R, in theorie een GT3 zonder gigantische spoiler én met een manuele versnellingsbak. Echt voer voor de puristen dus, jammer genoeg gaat Porsche er maar 500 stuks van bouwen die allemaal reeds toegewezen zijn aan hun trouwste cliënteel. De 4.0-liter boxermotor is afkomstig uit de 991 GT3 RS en levert 500 pk.

Op de compacte stand van Koenigsegg krijgen we een lach en een traan met twee belangrijke modellen. Enerzijds staat er hier een oranje Agera, alreeds de allerlaatste in de rijkelijke familie van 25 exemplaren en dit op nog geen jaar tijd! Deze gingen allemaal de deur uit met ongeveer 1.160 pk en een 5.0-liter V8, dit eveneens voor een behoorlijk onbereikbaar prijskaartje van ongeveer 1,2 miljoen euro. Nu die Agera op pensioen mag kunnen de Zweden zich focussen op de bloedrode Regera plug-in hybride die we vorig jaar nog zagen als concept, nu in productievorm. Even extreem als zijn voorgangers, met prestatiecijfers van 1.500 pk en 2.000 Nm zijn er niet veel auto’s die deze Koenigsegg kunnen bedreigen.. Hetgeen wat Christian von Koenigsegg doet is minstens even indrukwekkend als Horacio Pagani, niet toevallig dat je deze naast elkaar kan bezichtigen op het Autosalon van Genève!

Nog geen nieuwe varianten van de Smart ForTwo, ForCabrio of ForFour, wel kleurrijke uitvoeringen door Brabus!

Deze week gaf Rolls-Royce zelf aan dat de productie van de huidige generatie Phantom dit jaar beëindigd zal worden, interessanter feit was dat er voor de Phantom Coupé en Phantom Drophead Coupé geen vervanger zal komen in de volgende jaren. Dat specifiek cliënteel kan gelukkig terecht bij de Wraith en Dawn. Hier in Zwitserland staan er Black Badge special edition’s van de Wraith en Ghost (opgelet voor de ogen met dat ‘kleurrijk’ interieur) en een bespoke Phantom EWB voor het gloednieuwe “13” casino in Macau, CEO Stephan Hung heeft er maar liefst 30 besteld!