Autosalon van Genève 2016 Live: Overzicht deel 1Bekijk hier deel 1 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Genève met Alfa Romeo, Citroën, BMW, Ford, McLaren en Infiniti.

Behalve het feit dat de knappe Giulietta een kleine (deugddoende) facelift heeft gekregen, gaat alle aandacht naar de Alfa Romeo Giulia die hier in Genève eindelijk ook in meer normale versies (meermaals) staat dan de 510 pk sterke QV-topuitvoering. De 2.0-liter benzinemotor krijgt 200 pk mee terwijl de 2.2-liter JTDm (uit onder meer de Jeep Cherokee) beschikbaar zal met 150 pk of 180 pk. De Giulia zal aangeboden worden in drie uitvoeringen (Giulia, Super en Quadrifoglio), twee optionele pakketten (Lusso en Sport) en afhankelijk van de motorkeuze is er een manuele zesbak of nieuwe achttraps Q-Tronic automaat beschikbaar. De productie start (fingers crossed) nog deze maand en tegen het einde van de zomer moeten de eerste Giulia Quadrifoglio’s opduiken in het dealernet.

Kleurrijke gekkigheid bij Citroën in Genève. Enerzijds mocht het Franse modehuis Courrèges het E-Mehari Concept even onder de handen nemen wat resulteerde in iets maagdelijk wit met gele accenten. De grote SpaceTourer MPV viel dan weer te prooi aan de HYPHEN HYPHEN popgroep die er iets grijs/roodachtig van wist te maken. Een pak normaler is de C4 Cactus Rip Curl Edition die het Cactussuccesverhaal nog wat moet verstevigen. Deze special edition komt enkel met de twee topmotorisaties (PureTech 110 pk en BlueHDi 100 pk), beiden profiteren van het Grip Control systeem dat het vermogen wat kan verdelen om ongegeneerd het verharde wegdek te verlaten.

BMW presenteert op het Autosalon van Genève de absolute topvariant van de nieuwe 7-Reeks, de M760Li. Sinds jaar en dag vertikken de statige Duitsers uit München om met een volwaardige M7 naar buiten te komen, met deze potente limousine (600 pk / 800 Nm) doen ze het gewoon onder een andere noemer. Daarnaast poseert de nieuwe M2 Coupé ook met zijn vele Performance Parts onderdelen, terwijl de nieuwe X4 M40i zijn crossover spierballen laat zien, beiden delen overigens dezelfde drieliter zes-in-lijn! Een pak zuiniger is de 740e iPerformance, met deze nieuwe benaming zullen alle hybride wagens van BMW gelabeld worden om de technologie-overdracht van de BMW i familie nog even in de kijker te zetten. Om het verkoopsucces van de blitse i8 even in de bloemetjes te zetten, tonen ze ook nog een kleurrijke i8 Protonic Red Edition.

Publiekstrekker bij Ford blijft die knotsgekke GT die binnenkort zijn opwachting maakt in het Le Mans gebeuren. Iets interessanter (het is te zien hoe je het bekijkt) is de gefacelifte Kuga die met een frisse looks, een nieuwe 1.5 TDCi en de SYNC3 infotainment naar buiten komt. De Fiesta ST is daarnaast met zijn ST200 uitvoering nog straffer als ervoor! Naar reguliere uitvoeringen is het bovendien lang zoeken, Ford grijpt deze internationale kans aan om de Virgale luxe-uitvoeringen van ondermeer de Mondeo, Edge en Kuga in de kijker te zetten.

De gecarboniseerde P1 en 675LT Spider moeten niet zoveel moeite doen om de aandacht te trekken, toch zijn beide ietwat overbodig want de P1 productie zit er al volledig op en voor een 675LT Spider ben je ook al hopeloos te laat. Toch wou McLaren Special Operations (MSO) hun talenten even tonen aan de wereld, mission accomplished! De 650S GT3 racer werd wat opgefrist en zou beter dan ervoor moeten zijn. Dé echte nieuwkomer – en een van de belangrijkste premieres hier – is de McLaren 570GT die de meer comfortabele variant van de 570S Coupé moet zijn. Behalve een meer “vergeeflijke” ophanging en handige gadgets is dé reden waarom je zo’n 570GT zou komen de extra bagageruimte achteraan én het glazen kofferdeksel dat horizontaal opent. Stunning!

Nu de Q30 en QX30 te verkrijgen zijn in het (beperkte) dealernet kan Infiniti zich focussen op verdere uitbreiding. In Detroit stond nog de gloednieuwe Q60 Coupé, deze beleeft nu zijn Europèse intrede met een 2.0t benzinemotor (210 pk / 350 Nm).