Officieel: Hyundai IoniqDrie verschillende aandrijvingen (elektrisch, plug-in hybride én hybride) in één koetswerktype, die primeur is weggelegd voor de ecologische Hyundai Ioniq!

Behalve een 48V Hybrid Concept van de ix35 enkele autosalon’s geleden bleven de Koreanen behoorlijk ver weg van elektrohulp voor hun steeds beter en beter verkopende bolides, het feit dat ze een ix35 Fuel Cell op waterstof hebben speelde daar misschien ook wel mee. Nu komt Hyundai toch met alternatieve aandrijflijnen met het oog op verregaande zuinigheid.

In tegenstelling tot wat de Europese concurrentie doet, verder werken op basis van een bestaande basis, volgt Hyundai de andere Aziatische constructeurs en bouwde een volledig nieuw model met lichtgewicht materialen zoals aluminum en versterkt staal. Ze pakken het direct serieus aan én voorzien drie uitvoeringen, een zuiver elektrische, een hybride en een plug-in hybride. Dat is een primeur én daar pakken ze maar al te graag mee uit, eerst zal de focus liggen op de reguliere hybride uitvoering van de Ioniq.

Zowel de Ioniq Hybrid als Ioniq Plug-in Hybrid rekenen op een 1.6-liter Kappa GDi viercilinder in combinatie met een set lithium-ion polymeerbatterijen (uitstekende laad- en ontlaadprestaties), tezamen voldoende voor 152 pk en een topsnelheid van 120 km/u. De Ioniq Electric kan op zijn beurt 190 km à 250 km geruisloos afleggen alvorens hij terug aan de stekker moet. Die elektromotor is in staat om 120 pk en 295 Nm te genereren waardoor een topsnelheid van 165 km/u haalbaar moet zijn.

Op het Autosalon van Genève gaan we deze volwaardige Prius-concurrent even van dichtbij bekijken, tegen de herfst moet de eerste Hyundai Ioniq Hybrid’s in België verschijnen. Een prijs is er nog niet, wel zal hij voorzien zijn van een rijkelijke veiligheidsuitrusting met ondermeer Lane Keep Assist, Rear Cross Traffic Alert en slimme cruise control.