Officieel: Alfa Romeo Giuletta facelift (2016)Een tweede facelift verlengt de levensduur van de knappe Alfa Romeo Giulietta met een bijgepunte grille, een logischere naamgeving en een nieuwe dieselmotor mét TCT automaat!

Terwijl de hele wereld zit te wachten op de Giulia QV en meer reguliere motoren blijven de Italianen uit Milaan en Turijn ons verbazen, na wat special editions voor de MiTo schenken ze de Giulietta nog een kleine facelift om hem zo nog enkele jaren interessant te houden. Aan zijn grootste pluspunt hebben ze overigens niets gewijzigd, op een nieuwe spoilerlip onderaan en een verplaatsing (en ander lettertype) van de modelnaam is de “new Giulietta” nog steeds een ware schoonheid waarvan we maar niet genoeg krijgen.

Binnenin krijgt de C-segmenter van Alfa Romeo een frisser interieur met ondermeer het verbeterde UConnect infotainmentsysteem (inclusief TomTom Live services), nieuwe materialen en aangedikte personalisatiemogelijkheden. Dat zijn er ondertussen elf voor het koetswerk (nieuwkomers zijn het Alfa White en Lipari Grey), twee exterieurpacks (Veloce of Lusso), drie velgendesigns en dit twaalf uitvoeringen tussen 16″ en 18″. Qua herschikking van de namen is de Quadrifoglio Verde topuitvoering de grote pineut, nu de Giulia die QV benaming gebruikt als absolute topper moet de Giulietta wat inleveren, gelukkig blijft alles (motorisch/mechanisch) behouden en omgedoopt tot “Veloce”.

Onder de gestileerde motorkap passen er globaal gezien negen verschillende motorisaties, vier benzines (1.4 Turbo 120 pk, 1.4 Turbo MultiAir 150 pk, 1.4 Turbo MultiAir 170 pk TCT en de 1750 Turbo Benzina uit de Veloce (nog steeds 240 pk + TCT)), vier diesels (1.6 JTDm 120 pk (optioneel met TCT) en 2.0 JTDm 150 pk / 175 pk) en zelfs een LPG uitvoering (1.4 TB 120 pk bi-fuel)!

Belangrijke nieuwkomer voor onze Belgische (zakelijke) markt is de introductie van die 120 pk / 320 Nm sterke dieselmotor in combinatie met de TCT automaat met dubbele koppeling! Goed voor een CO2 uitstoot van slechts 99 g/km in combinatie met een normgebruik van 3,8 liter diesel per 100 km, de sprinttijd (10,2 seconden) en topsnelheid (195 km/u) blijven ook ruimschoots voldoende om dagdagelijks – passievol! – pendelverkeer te kunnen verwerken.