Officieel: Seat Ateca [compact SUV]Een stoere SUV had Seat nog niet maar met de Ateca maken de Spanjaarden het direct goed!

Sinds 2007 kregen we diverse conceptmodellen (Tribu, IBX, 20v20, …) die reeds naar een grote (compact) SUV / crossover hinten, een modeltype dat ongezien populair is – en blijft – in Europa. Vandaag de dag lijkt alles in kannen en kruiken bij Seat want ze maken zich op voor de wereldpremière van de Ateca op het aankomende Autosalon van Genève begin maart, later dit jaar moet hij alreeds bij de dealer staan naast ondermeer de Leon’s, Ibiza’s en de familiale Alhambra!

Visueel sluit de Seat Ateca bijzonder goed aan op de rest van het gamma, natuurlijk met de verhoogde opbouw waardoor je een veiliger gevoel én beter zicht rondom krijgt. Na het succes van de Aziaten met dergelijke bolides werd er goed gekeken naar hun kwaliteiten, het alreeds brede segment heeft er dus nog een te duchten concurrent bij! Binnenin is alles natuurlijk modern met een herkenbaar interieur, qua multimedia en connectiviteit (oa Apple Carplay, draadloos opladen, ..) ontbreekt er niets bij de beter uitgeruste modellen.

In de koffer past er 510 liter of 458 liter in basisvorm, afhankelijk of je voor- of vierwielaandrijving verkiest. Dankzij de innige band met de rest van het VAG concern mag Seat ook graaien in de grote technologietrommel, zo krijgt de Ateca SUV een automatische remfunctie, verkeersbordenherkenning, dodehoekverklikker, LED verlichting, achteruitrijcamera, 360° camera, slimme cruise control en vele andere mee!

Motorisch zijn er ook veel “oude bekenden” die opduiken in deze eerste “Spanjaard op hoge poten”, aan dieselzijde gaande van een 1.6-liter TDI tot 2.0-liter TDI met vermogens tussen 115 pk en 190 pk. Bij de benzinemotoren start het aanbod met de gloednieuwe 1.0-liter TSI driecilinder met 115 pk, de krachtigere 1.4-liter TSI beschikt over 150 pk. Standaard steeds gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of optioneel een DSG automaat me dubbele koppeling.