Rijtest - Ford S-Max 2015 - HeaderNaast de Galaxy kreeg ook de S-Max een volledige make-over: Ford’s Sports Activity Vehicle oogt strakker, werd nóg dynamischer en verwelkomt een resem nieuwe technologieën.

Ongeveer gelijktijdig met de nieuwe Galaxy werd de nieuwe Ford S-Max voorgesteld. Stukken kleiner dan zijn grote broer, maar eveneens verkrijgbaar als zevenzitter. Bovendien loont het niet altijd de grootste te zijn: de S-Max is wendbaarder, praktischer voor alledaags gebruik en neemt minder busvormige allures aan. Ford’s Sports Activity Vehicle was al vanaf de lancering een waar succes: meer dan 400.000 wagens vonden in Europa een koper en met de trendgeest die écht grote MPVs benadeelt zal niet enkel het crossover-gamma, maar ook deze S-Max een extra groep klanten aantrekken. De S-Max is ook iets goedkoper, fiscaal interessanter en krijgt dezelfde update aan technologieën die het voor alle inzittenden zeer comfortabel moet maken.


Rijtest - Ford S-Max 2015 05
Rijtest - Ford S-Max 2015 30Rijtest - Ford S-Max 2015 03

Buitenaf blijft de S-Max zeer trouw aan de vorige en zelfs aan de oorspronkelijke versie. Ingrijpende designwijzigingen bleven uit, maar vooral vooraan vinden we enkele verfraaiende elementen terug. Met zijn lagere daklijn, ranke koplampen en verder naar achteren verplaatste A-stijl ziet de S-Max er een tikkeltje dynamischer uit. De motorkap werd langer, terwijl de trapeziumvormige grille en kenmerkende LED-dagrijlichten de breedte van de vierwieler accentueren. Langszij zijn de luchtinlaten op de neusvleugel nog steeds nep, maar werd het lijnenspel ervan een stuk ingetoomd om iets subtieler en verfijnder voor de dag te komen. Achteraan tot slot vinden we nieuwe LED-achterlichten en werd de dubbele uitlaat stijlvol in de achterbumper geïntegreerd. Grote glaspartijen zorgen samen met het panoramisch dak voor een zee van licht en een goede zichtbaarheid rondomheen.

Rijtest - Ford S-Max 2015 09

Binnenin vinden we op details na een kopie van de nieuwe Mondeo en Galaxy. Al is dat absoluut niet slecht bedoeld, want Ford is er qua interieurdesign met rasse schreden op vooruitgegaan. De strakke middenconsole met aluminium accenten zorgt voor een frisse wind en het 8-inch kleurenaanraakscherm kreeg een bijdetijdse esthetische interface. Het aantal knoppen verminderde en optioneel maakt het traditionele instrumentencluster plaats voor een 10-inch digitaal scherm voor snelheidsmeter en toerenteller. Hoewel de parkeerrem in de vorm van een grote hendel bij de vorige S-Max een waar cockpitgevoel bracht, zorgt de kleine elektronische knop nu voor extra beschikbare ruimte. Dankzij de stadiumopstelling kunnen de passagiers van de tweede en derde zetelrij het verkeer makkelijk meevolgen en met de nieuwe klimaatcontrole kunnen de achterste passagiers hun eigen gewenste temperatuur instellen. Ouders van jonge kinderen hoeven zich ook geen zorgen te maken, Ford benadrukt immers dat de gekozen materialen heel robuust zijn: aarde, koffie en zelfs middeleeuwse wapens richtten bij een knotsgekke “knotstest” door de ingenieurs geen schade aan. Er zijn tot slot heel wat bergvakken beschikbaar en dankzij het Easy-Fold-Systeem kan vanuit de koffer met een druk op de knop de middelste en achterste rij worden neergeklapt zodat het bagagevolume van 285 tot 1035 of zelfs 2200 liter toeneemt.

Rijtest - Ford S-Max 2015 13Rijtest - Ford S-Max 2015 14

Rijtest - Ford S-Max 2015 15

Rijtest - Ford S-Max 2015 16Rijtest - Ford S-Max 2015 17

Het is niet alleen comfortabel zitten, het is ook aangenaam rijden met de Ford S-Max. De nieuwe integrale multilink wielophanging zorgt voor nog meer comfort zonder de dynamische capaciteiten te verloochenen. De S-Max blijft een Ford en zijn titel als best sturende zevenzitter wil hij vermoedelijk niet echt kwijtspelen. Er is zelfs een sportophanging voor écht sportieve papa’s. Nieuw is het Adaptive Front Steering waarmee de stuurrespons geoptimaliseerd wordt door de verhouding tussen besturing en wielen continu af te stellen op de snelheid van de wagen. Goed is dat je daar ook niets actief van merkt, terwijl Torque Steer Compensation en Active Nibble Compensation verdere ongewenste effecten en trillingen neutraliseren. Wie graag op wintersport gaat zal tot slot blij zijn te horen dat de nieuwe S-Max in combinatie met sommige motorisaties vierwielaandrijving meekrijgt.

Rijtest - Ford S-Max 2015 08

Motorisch heeft Ford ingezien dat de 1.6-liter TDCi misschien toch iets te klein is voor de S-Max en daarom biedt het aan dieselzijde alleen nog tweeliters aan. De instapper is de 120 pk-versie met manuele zesbak en 310 Nm koppel, aan benzinezijde is dat de 1.5-liter EcoBoost met 150 pk. Wij reden met de 180-pk versie gekoppeld aan de zestraps Powershift-automaat. Een pittige motorisatie die de S-Max in minder dan 10 seconden naar 100 km/u stuurt en inhalen dankzij een overvloedig koppel van 400 Nm soepel laat verlopen. Dé topmotorisatie als je het ons vraagt, want de 210 pk-diesel en de EcoBoost-topper met 240 pk aan benzinezijde zijn beiden niet met Powershift, maar enkel met oudere zestraps automaat beschikbaar. En het is net de nieuwe transmissie met dubbele koppeling die het verschil maakt en ons al enkele malen overtuigde. Cijfertjes zeggen nu eenmaal niet alles. Evenmin doen de verbruikscijfers dat in de catalogus, want hoewel Ford een gemiddelde van 5,4 l/100 km afficheert voor onze testwagen, schommel je in realiteit makkelijk tussen 6,5 en 7,5 l/100 km. Qua CO2-uitstoot geldt gelukkig alleen die op papier: de fiscaal aantrekkelijkste versie is de instapdiesel met slechts 129 g uitstoot per kilometer.

Rijtest - Ford S-Max 2015 01
Rijtest - Ford S-Max 2015 02Rijtest - Ford S-Max 2015 04

In de prijslijst merk je op dat de instapper aan tegelijk benzine- en dieselzijde niet langer onder de 31.250 euro begint, maar als je appels met appels vergelijkt, werd de S-Max niet echt duurder. Geen ouderwetse atmosferische blokken meer, meteen EcoBoost-technologie of de 2.0-liter TDCi. De standaarduitrusting is bovendien extreem uitgebreid met onder andere een dubbele automatische airco, elektrisch bediende ruiten vooraan/achteraan, elektrisch inklapbare spiegels en Radio/USB/Bluetooth met Sync. Qua uitvoeringen zijn Trend, Titanium en Business Edition (+) beschikbaar, maar je kan je S-Max ook naar eigen wens samenstellen dankzij de vele interessante combinatiepacks of individuele opties. We wilden de rijtest tot slot niet overladen met technologische praat, maar je kan de S-Max werkelijk tot in het oneindige uitrusten met de laatste nieuwigheden: adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, handenvrije kofferklep, semi-automatisch parkeersysteem, Pre-Collision Assist, Lane Keeping System met automatisch bijsturen als je buiten je vak dreigt te gaan, automatische grootlichten met anti-verblindingsfunctie en ga zo maar door…

Rijtest - Ford S-Max 2015 11

Conclusie

De Ford S-Max blijft een dynamische alleskunner, maar doet dat vanaf nu met extra flair. Hij kan comfortabel zeven mensen vervoeren of helpen verhuizen met een maximum bagagevolume van 2.200 liter bagage. De snoet werd grondig opgefrist, de rest blijft zeer herkenbaar. Binnenin onderging de S-Max een deugddoende metamorfose qua middenconsole en dashboard, terwijl de nieuwste technologieën het dagelijkse leven alsmaar aangenamer maken. Tot slot blijft de S-Max in onze ogen de scherpst en meest plezier sturende zevenzitter terwijl ook motorisch alles op punt staat: geen kleine 1.6-liters, maar koppelrijke 2.0-liter TDCi’s of krachtige en moderne EcoBoost benzinemotoren. Traditionele voorwielaandrijving of vierwielaandrijving als het moet, manueel schakelen of extra comfort dankzij de overtuigende nieuwe zestraps Powershift automaat.

Overzicht

+ Herkenbaar doch extra verfijnd
+ Praktisch en moduleerbaar
+ Technologisch up-to-date

– Verbruikt iets meer dan op papier

Rijtest - Ford S-Max 2015 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets