Rijtest: Lancia Ypsilon 1.2 (2016)Dertig jaar Lancia Ypsilon? Dat vraagt om een kleine facelift én een rijtest. 

Dat de vijfde generatie Lancia Ypsilon er überhaupt gekomen is, mag op zich al een klein wonder heten. De rest van het Lanciagamma – of wat verworden was tot een collectie Chryslers met Lanciabadges – werd afgelopen jaar door FCA immers vakkundig richting geschiedenisboeken verwezen. De kleine Ypsilon bleef echter een gedegen verkoopstopper. En dan vooral op Italiaanse bodem waar de stijlvolle, maar vooral praktische vijfdeurs citadine nog steeds bijzonder in de smaak viel bij een uitgesproken vrouwelijk cliènteel. Gevolg is dat Lancia met de verkoop van Ypsilon doorgaat en het model op een kleine, maar welgekomen facelift trakteert.

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Facelift’ mag in dit geval best letterlijk genomen worden. Op een herkende bumperpartij, nieuwe, bredere grille, nieuwe velgen en een meegespoten achterbumper na, bleef alles bij het oude. Je zal dus al een Lancisti anno 2016 moeten zijn om de nieuwkomer eruit te halen. En ook binnenin bleven de wijzigingen beperkt tot nieuwe interieurmaterialen voor de deuren en stoelen, en extra ruimte op de middenconsole voor het handige Uconnect infotainmentsysteem met aanraakscherm. Dat is er al vanaf het tweede uitrustingsniveau ‘Gold’ (vanaf 14.290 euro) en is met stip de grootste nieuwigheid.

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Over de rest van het interieur kunnen we kort zijn; Enerzijds blijft het een aangename plek om vertoeven met een eigenzinnige toets dankzij een centrale tellerpartij, anderzijds kan het autootje net hier zijn geërfde ouderdom het lastigst verbergen. Heel wat plastics en soft touch materialen zijn nu eenmaal eerder last dan next generation. Gelukkig prijst Lancia de Ypsilon vrij scherp (vanaf 12.990 euro) waardoor deze kritiek door de Italianen deels gecounterd wordt.

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Onderhuids bleef alles min of meer bij het oude. Dat wil zeggen een chassis dat zijn roots deelt met de Punto van weleer en een drietal motoren die voldoen aan de meeste recente Euro 6 uitstootnormen. Zo kan je kiezen tussen een 1.3 Mjet diesel met 95 pk (vanaf 16.890 euro), een 85 pk sterke TwinAir benzine (vanaf 16.790 euro) of de 69 pk sterke instapbenzine die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde vijfbak.

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Met die laatste gingen wij voor de gelegenheid aan de slag. En hoewel de prestaties van het bescheiden motortje volstaan voor stadsgebruik, laten ze je buiten de stad toch op je honger zitten. Gelukkig rijdt de Ypsilon nog steeds aardig comfortabel en scoort het model prima op praktische zaken zoals zijn korte draaicirkel en een handige vijfdeursconfiguratie.

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Voor wie tenslotte de groene toer op wil biedt Lancia ook nog steeds een versie op CNG (Compressed Natural Gas) aan. Die kost weliswaar minstens 17.390 euro, maar komt standaard met heel wat uitrusting én is bovenal uitgesloten van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. En dit tot en met 2020!

Conclusie

Of dit alles voldoende is om de Ypsilon, en in zekere zin ook de Lanciabage overeind te houden is nog maar de vraag. Want hoewel de Ypsilon op papier nog vlot meekan met de concurrentie, zijn de viercilinders aan de verouderde kant en is de moderne TwinAir tweecilinder veel eerder op zijn plaats in de neus van de Cinquecento. Met name die laatste lijkt ons de Ypsilon zijn grootste concurrent te zijn. Want wie op zoek is naar Italiaanse stijl en charme, is bij die laatste nog steeds aan het juiste adres en vindt deze bovenal onder hetzelfde dak. De 500 rijdt zelfs nog een stuk plezanter, is al even comfortabel en is minstens zo degelijk afgewerkt. Maar tenzij er ooit een vijfdeurs 500 op de markt komt heeft de Ypsilon wat dat betreft nog steeds een streepje voor op zijn hippe bloedverwant.

Overzicht:

+ Handige vijfdeursconfiguratie
+ Italiaans looks
+ Instapprijs

+/- Interne concurrentie met Fiat 500?

– Weinig verschil met voorganger
– Ondanks zijn facelift intrinsiek op leeftijd
– Viercilinder benzine mist pit

Rijtest Lancia Nuova Ypsilon 1.2 (2016) 01

Tekst: Pieter Ameye