Rijtest - Ford Galaxy 2015 - Header
De vernieuwde Ford Galaxy brengt nog meer luxe en gebruiksgemak voor zijn zeven inzittenden.

Vele gezinnen in Europa zijn opgegroeid met de Ford Galaxy. Vanaf medio jaren ’90 bouwde hij zijn reputatie van comfortabele, veilige zevenzitter generatie na generatie verder uit. De kernwaarden bleven steeds dezelfde, maar de omkadering werd met de jaren steeds luxueuzer en technologischer. Vijf jaar na onze laatste ontmoeting gaan we na op welke punten de vierde generatie Galaxy zijn voorganger overklast en zijn positie ten opzichte van de grootste MPV’s uit het gamma van de concurrenten verstevigt.


Rijtest - Ford Galaxy 2015 08

Om te beginnen werd het uiterlijke voorkomen van de Galaxy onder handen genomen. Vijf jaar is in autoland immers een enorm lange periode, terwijl de laatste echt grote update zelfs al dateerde van 2006. Natuurlijk zijn de manieren om een praktische, ruime zevenzitter te verpakken niet eindeloos en gelukkig liggen de consumenten in dit segment daar ook niet meteen wakker van. Achteraan zijn de gelijkenissen met de derde generatie dan ook treffend, maar de LED-achterlichten creëren wel een opgefrist silhouet. Vooraan werd het geheel stukken vloeiender dankzij elegante, slanke koplampen en de ondertussen zeer familiaire grille is ook van de partij. Langszij is het busjesprofiel onvermijdelijk, maar de forse, gespaakte negentienduimers zorgen voor een tegelijk luxueuze en sportieve uitstraling.

Rijtest - Ford Galaxy 2015 12

Binnenin staan gebruiksgemak en ruimte het hoogst op de agenda. Overgaan van comfortabele zevenzitter – met werkelijk volwaardige derde zetelrij –  tot een enorme cargoruimte met volledig vlakke laadvloer van 2.339 liter lukt eenvoudig met een druk op de knop. Een primeur in dit segment is dat de derde zetelrij met diezelfde knoppen zelfs terug rechtgezet kan worden. In de deuren passen daarnaast grote 1,5-literflessen en onder de zetels zijn er bergvakken voor laptops, boeken of snacks. Geluidsdempend glas, een geoptimaliseerde hemelbekleding en een verbeterd aircosysteem verhogen het comfort voor alle inzitteden nog verder. De bestuurder en voorste passagier worden nog eens extra in de watten gelegd door optionele multicontourzetels die prinsheerlijk zitten en met behulp van elf opblaasbare kussens zelfs een discrete massage voorzien. Verder werd het aantal knoppen in de middenconsole gereduceerd en werd het infotainmentscherm hoger gepositioneerd zodat je blik minder van de weg hoeft af te dwalen. Vanzelfsprekend vinden we ook hier de laatste en esthetisch immens verbeterde versie van het multimediasysteem met SYNC2 en voice control. Het klassieke instrumentenbord ruimt tot slot plaats voor een optioneel, naar de bestuurder gericht digitaal scherm met geïntegreerde boordcomputer.

Rijtest - Ford Galaxy 2015 10Rijtest - Ford Galaxy 2015 11

Rijtest - Ford Galaxy 2015 05

Rijtest - Ford Galaxy 2015 06Rijtest - Ford Galaxy 2015 07
Het rijgedrag van de vernieuwde Galaxy sluit perfect aan bij de comfortabele opzet, maar de zevenzitter blijft tegelijk een rasechte Ford. De nieuwe, geïntegreerde meerpuntsophanging laat de wielen verder naar achteren bewegen bij impacts door hobbels zodat deze beter verteerd kunnen worden. Optioneel is er zelfs een automatische niveauregeling en een elektronische schokdempersturing die de werking van de ophanging bijstuurt met de standen ‘comfort’, ‘normal’ en ‘sport’. Echte Ford-liefhebbers kiezen voor die laatste stand, zeker gezien je geen merkelijk offer moet brengen qua comfort. Zijn totale lengte van net geen 5 meter en rijklaar gewicht van om en bij de 1.800 kilogram zijn logischerwijs niet volledig weg te steken, maar de Galaxy blinkt uit met een stijf en stabiel chassis. Op de snelweg vallen deze stabiliteit alsook de uitstekende geluidsdichting enorm op. De Galaxy lijkt werkelijk over het wegdek te hooveren.

Rijtest - Ford Galaxy 2015 03

Onze Galaxy werd gezegend met de krachtigste diesel, een 2.0-liter biturbo met totaal vermogen van maar liefst 210 pk. Deze vervangt de oudere 2.2-liter en verlaagt de CO2-uitstoot met maar liefst 24 procent. Het koppel van 450 Nm is zowaar nog iets impressionanter en zorgt voor vloeiende hernemingen, ondanks het feit dat je toch met een vrij log schip op de baan bent. De sprint van 0-100 km/u duurt 8,9 seconden en dat is in dit segment heel vlot, maar als je weet dat je daar 210 pk voor nodig hebt, besef je al snel dat de Galaxy eerder een getuned Cargo-ship is dan een wendbare speedboot. De voorwielen krijgen het met al dat vermogen en koppel af en toe ook zwaar te verduren en daarom zou de nieuwe vierwielaandrijving wel van pas komen. Deze is weliswaar enkel combineerbaar met de 150 pk-versie of 180 pk-versie met PowerShift automaat. Die laatste automaat zat wel ook in onze wagen en vult onze verlangens van de laatste Galaxy-rijtest perfect in. De zestraps met dubbele koppeling brengt een extra comfort en zorgt voor vliegensvlugge versnellingswijzigingen. Tot slot slot hebben de afmetingen en gewicht onmiskenbaar een effect op het verbruik: ondanks een verbetering ten opzichte van zijn voorganger verbruik je al snel tussen de 7,5 en 9,5 liter per 100 kilometer. Met een relatief rustige rijstijl klokten we na een week af op 7,9 l/100 km, een aardig stuk boven de opgegeven 5,5 l/100 km.

Rijtest - Ford Galaxy 2015 01

De nieuwe Ford Galaxy heeft een instapprijs van 36.650 euro en is daarmee een stukje duurder geworden dan zijn voorganger. Natuurlijk werd hij ook technologischer en is het met andere instapmotors geen appel-appel vergelijk. De Volkswagen Sharan is in vergelijkbare uitvoering zelfs nog een tikkeltje duurder. Veel hangt ook af van hoeveel opties je bij de Galaxy aanvinkt. De basisuitrusting is vrij volledig, maar een adaptieve cruise control, dodehoekwaarschwuing, achteruitrijcamera, parkeerhulp, navigatie en nog veel meer zijn natuurlijk altijd aantrekkelijk. Ook de zestraps PowerShift automaat wordt stilaan een onmisbare luxe. De sterkste diesel waarmee wij op stap gingen krijgt die automatisch mee, de instapprijs bedraagt 45.900 euro. Gezien we op stap waren met een nagenoeg full option model, klom deze wel op tot boven de €55.000. Veel geld, maar je hebt natuurlijk zelf de controle.

Rijtest - Ford Galaxy 2015 13

Conclusie

Hoewel het segment van echt grote MPV’s stilaan terug uitdunt, blijven de noden onder de bevolking bestaan. De Ford Galaxy vult die perfect in en is ook in zijn vierde generatie een volwaardige zevenzitter. Het comfort ging voor alle inzittenden omhoog en heel wat nieuwe technologische snufjes maken het ook voor de bestuurder en voorste passagier aangenamer tot zelfs heel luxueus. Bergvakken zijn er in overvloed en met een druk op de knop gaan de tweede en derde zetelrij volledig vlak. Kan het nog beter? Het enige echte minpunt van onze vorige Galaxy rijtest was de automaat en dat gebrek wordt nu uitstekend beantwoord met de nieuwe zestraps PowerShift. In combinatie met de nieuwe 2.0 biturbo TDCI is de Galaxy de vlotste zevenzitter die we ooit reden, maar sowieso zouden we zelf niet onder de 2.0 TDCi met 150 pk gaan gezien zijn afmetingen en leeggewicht niet zomaar weggefilterd kunnen worden.

Overzicht

+ Volwaardige zevenzitter
+ Geslaagde technologie-update
+ PowerShift

– Blijft heel groot en zwaar, wat een vrij vermogende motorisatie noodzakelijk maakt

Rijtest - Ford Galaxy 2015 04

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ford