Officieel: Ferrari 488 GTE & 488 GT3Ter ere van het Finali Mondiali gebeuren presenteerde Ferrari in Mugello zojuist de nieuwe GTE en GT3 motorsportvarianten van de 488 GTB!

Momenteel verzamelen de grootste Ferrari fanboys ter wereld in Italië voor de Finali Mondiali seizoensfinale van diverse raceklassementen. Zo is er de gemeenschappelijke slotrace binnen het Challenge kampioenschap van Europa, Noord-Amerika en Azië, mogen de vermogende Corsa Clienti XX piloten zich eens uitleven met hun Enzo FXX, LaFerrari FXX-K of 599XX. Ook was dit feestelijk gebeuren de ideale gelegenheid om de gloednieuwe F12 Tour de France (F12tdf) voor te stellen, racefanaten keken dan weer reikhalzend uit naar de nieuwe 488 GTE en 488 GT3 uitvoering die de oude 458 equivalenten zullen vervangen.

De Ferrari 488 GTE zal aantreden in de Grand Touring Endurance-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC). Hierdoor moeten ze identiek zijn aan hun straatlegale evenknie, de 488 GTE krijgt dus ook 670 pk van een 3.9-liter turbogeblazen V8. Aerodynamisch mogen de wagens wel nog wat aangepast worden dus reken alvast op een reusachtige spoiler, extra verluchtingsgaten en een aangepaste voorbumper. De Ferrari 488 GT3 zal uitkomen in diverse GT3 kampioenschappen waar er strengere beperkingen gelden om het deelnemersveld (ongeveer) technisch identiek te houden.

Hoe goed deze GTE en GT3 variant van de Ferrari 488 GTB zal presteren kunnen we momenteel nog niet voorspellen, later krijgen we dankzij deze racebolides ongetwijfeld weer een hardcore 488 Speciale of Scuderia uitvoering. Alle noemenswaardige concurrenten kregen de laatste maanden een ingrijpende upgrade, de strijd met de Mercedes-AMG GT3, BMW M6 GT3, Lamborghini Huracan GT3 en Audi R8 LMS zal dus op het scherpst van de snee gebeuren!

Ferrari hoopt van deze 488 GTE en GT3 uitvoeringen ongeveer 150 exemplaren te bouwen in de komende jaren, alles is natuurlijk afhankelijk van hoeveel klantenteams interesse tonen in de bolides. Een prijskaartje voor deze track-only Ferrari’s hebben we op dit moment nog niet.