Officieel: Mercedes GLS-Klasse (2016)De grootste SUV van Mercedes krijgt een kleine facelift, meer luxe én een nieuwe naam: de GLS!

De kolossale GL-Klasse is niet meer onder ons, na twee generaties (2006 en 2012) nemen we vandaag afscheid van de grootste Mercedes – op die gekke G63 6×6 na – uit het gamma. Lang hoeven we natuurlijk niet te treuren, na de meer logische naamstrategie van Das Haus was het al duidelijk dat deze luxueuze SUV door het leven ging gaan als GLS. Die toevoeging van letter S verwijst niet toevallig naar de S-Klasse, heel wat luxe neemt de GLS dan ook over van die prestigieuze limousine.

Aan de buitenzijde werd de GLS beperkt aangepast om niet te hard op te vallen tussen de andere wagens uit het gamma met ondermeer nieuwe voor- en achterbumpers, lichtunits – met LED dagrijverlichting – en een grotere grille. Voor wie het best sportief mag ogen is er natuurlijk ook hier een AMG Line met bredere zijflanken, houten instappanelen en blitse 21″ velgen. Minder sportievelingen kunnen ongetwijfeld hun ding toch vinden in de aangedikte personalisatiecatalogus.

De vernieuwde Mercedes GLS-Klasse omvat nog steeds zeven zitplaatsen die allemaal voldoende ruim zijn om een volwassen persoon te herbergen. In de wandelgangen klinken er (steeds luider) ook geruchten dat er eveneens een Maybach uitvoering van de GLS zit aan te komen, deze zou dan minder zetels maar méér ruimte/luxe meekrijgen. Vooraan vinden we een nieuw dashboard, inclusief zwevende scherm voor navigatie, multimedia en connectiviteit! Voor de ideale interieurbekleding kan je ook terecht in de catalogus voor diverse uitvoeringen met hout, chroom, alcantara, leder, …

Onder de grote motorkap heb je keuze uit vier mogelijkheden, allemaal voorzien van 4MATIC vierwielaandrijving en de negentraas 9G-TRONIC transmissie. Dieselaars zijn sowieso aangewezen op de GLS350d (258 pk / 620 Nm) terwijl benzinerijders iets meer keuze hebben met een GLS400 (333 pk / 480 Nm) en GLS500 (455 pk / 700 Nm). De topversie blijft de Mercedes-AMG GLS63 met 585 pk en 760 Nm, deze krijgt een zeventraps sportautomaat mee.

Sinds de lancering van de laatste generatie GL investeerde Mercedes heel wat tijd en energie in diverse hulpsystemen voor zowel het comfort, rijdynamiek als veiligheidsfeatures. De nieuwe GLS mag daar nu ook van profiteren, met een low range setup kan je jezelf ook gaan bewijzen met deze stoere Duitser op onverharde ondergrond.

De productie van de nieuwe GLS-Klasse werd toegewezen aan de Mercedes’ fabriek van Tuscaloosa (VS) waar ook de GLE’s gebouwd wordt. De orderlijnen gaan binnenkort al open maar de eerste leveringen zijn pas voorzien tegen maart 2016. De Belgische GLS prijzen zijn momenteel nog onbekend maar voor een GL-Klasse betaalde je minstens 69.575 euro.