Rijtest - MINI JCW 2015 - Header
Bigger, better, faster: een upsizing-kuur bezorgt de nieuwe MINI John Cooper Works extra rijplezier.

Reeds bij de lancering van de nieuwe MINI keken we stiekem uit naar de nieuwe John Cooper Works. Niet alleen omdat de derde generatie ‘MINI’ best wat scherpte kon gebruiken voor zijn opgeblazen snoet en derrière, maar ook omdat we vanouds weten dat elke JCW zichzelf keer op keer overtreft als go-kart voor de openbare weg. Ditmaal kreeg hij daarvoor ook extra ademruimte: de 1.6-liter werd vriendelijk voor zijn diensten bedankt en werd vervangen door een opgefokte variant van het nieuwe 2.0-liter blok in de MINI III Cooper S. Meer power, meer snufjes en een nog verder geoptimaliseerde ophanging. Rocket Mode: ON!

Rijtest - MINI JCW 2015 01


Rijtest - MINI JCW 2015 04Rijtest - MINI JCW 2015 09

De upsizing onder de motorkap vertaalt zich in een stijging van het vermogen met 10% tot maar liefst 231 pk en een nog royalere toename van het motorkoppel met 23% tot 320 Nm. Wat zich op zijn beurt natuurlijk vertaalt in nog meer explosiviteit! Alhoewel. De toegenomen slaginhoud lijkt de plezierzone van de toerenteller als een grote waaier te hebben opengetrokken. De krachtopbouw gebeurt niet langer in een claustrofobische zone, maar gaat heel lineair en zelfs helemaal bovenaan lijkt de nieuwkomer extra ademruimte te vinden. De turbo werd geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk en de zuigers werden in perfecte harmonie gebracht. Hoewel het maximum aantal paarden wordt losgelaten bij 5.200 toeren, ontsnapt er geen enkel paard bij 6.000 rpm. Ook het maximum koppel neemt heel vroeg op (1.250 rpm) en houdt heel lang aan (4.800 rpm). In welk verzet je ook zit, de versnelling komt er zonder problemen.

Rijtest - MINI JCW 2015 08

Rijtest - MINI JCW 2015 02Rijtest - MINI JCW 2015 03

De sprint van 0-100 km/u werk je met de manuele versie af in 6,3 seconden, de zestraps automaat doet daar nog twee tienden vanaf. Voelt in elk geval sowieso als een kleine raket! Met de nodige rook die deze projectielen met zich meebrengen, want de voorbanden krijgen het wel hard te verduren om al die power op het asfalt kwijt te krijgen. Een beetje torque steer is daarbij niet ongewoon, maar werd toch alweer verminderd ten opzichte van zijn voorganger. Eens de 50 km/u-ring voorbij zoeft dit kleine projectiel kaarsrecht verder tot 246 km/u, waarbij de diffuser achteraan in samenwerking met de JCW-achterspoiler de luchstroom succesvol stabiel houden.

Rijtest - MINI JCW 2015 05

Rijtest - MINI JCW 2015 06Rijtest - MINI JCW 2015 07

Daarnaast vind je achteraan natuurlijk ook de karakteristieke dubbele uitlaat die pruttelt als nooit tevoren. Vooraan kreeg de John Cooper Works extra grote luchtinlaten om het grotere blok voldoende te koelen en een sleuf in de motorkap onderstreept de dynamische oriëntatie. Al bij al oogt de voorbumper wel wat druk, terwijl de lijnen langszij harmonieuzer overkomen.  De JCW heeft specifieke zijschorten, kreeg het logo mee in de richtingaanwijzers op de neusvleugels en is standaard voorzien van zwarte 17-inch vijfspaaks velgen met daarachter de rode remklauwen van het nieuwe en uiterst performante Brembo remsysteem.  We waren het liefst op stap gegaan met het exclusieve Rebel Green koetswerkkleur, maar rood staat de John Cooper Works vanouds ook wel goed.

Rijtest - MINI JCW 2015 10

Binnenin geniet de JCW van dezelfde extra snufjes als de bravere derde generaties, maar alles werd overgoten in het gekende sausje: JCW-logo’s overal! Leuk is ook dat de optionele head-up display een sportweergave heeft eigen aan deze versie, waarbij het toerental op ooghoogte wordt weergegeven. De connectiviteit ging er eveneens op vooruit met een relaunch van de MINI Connected App voor iOS en Android smartphones. Met MINI Streetwise laad je de route in voor je nog in je auto springt en met de Journey Mate plan je in dat je vijf minuten na start je vrouw opbelt om de patatjes warm te zetten en dat je na pakweg vijftien minuten een pop-up krijgt om niet te vergeten langs de bloemist te passeren om haar daarvoor te bedanken. De Real Time Traffic Radar waarschuwt voor eventuele vertragingen en geeft deze weer op het scherm. Toegenomen comfort in een laagvlieger als de MINI JCW: het kan! (in combinatie met Navi Professional dan toch)

Rijtest - MINI JCW 2015 17Rijtest - MINI JCW 2015 20

Rijtest - MINI JCW 2015 18

Rijtest - MINI JCW 2015 19Rijtest - MINI JCW 2015 21

Switchen tussen de MINI driving modi kan ook, want die zijn standaard op de JCW. Alleen is de Green-modus hier zo goed als nutteloos EN in de Sport-modus raak je in normaal verkeer snel nerveus. Toch blijft het de modus waar we in 70% van de tijd reden, al was het maar voor het verslavende uitlaatgepruttel. Bij de optionele adaptieve ophanging wordt ook de demping zo wat strakker, maar bij ons zat de vaste sportophanging die geen seconde teleurstelt. Alle parameters werden verder geoptimaliseerd zodat de MINI nog beter op de weg ligt. Iets vergevingsgezinder, doch nog steeds even scherp.  Ondanks zijn toegenomen afmetingen blijft de MINI JCW een echte go-kart.

Rijtest - MINI JCW 2015 22

Rijtest - MINI JCW 2015 24Rijtest - MINI JCW 2015 26

In België verkoopt MINI de nieuwe John Cooper Works vanaf 31.390 euro inclusief BTW, de automaat kost 1.890 euro meer. Met enkele gewilde opties komt het wel snel tot 35.000 euro en dat is opnieuw niet weinig voor een zogenaamde hot hatch. Al staat daarnatuurlijk de minutieuze afwerking voor dit formaat wagen tegenover en het feit dat het rijgedrag toch moeilijk te evenaren is. Er mogen dan nog wel betere top hot hatches zijn, de MINI JCW heeft iets karakteristiek.

Rijtest - MINI JCW 2015 11

Conclusie

De MINI John Cooper Works is een kleine hyperkineet die zijn passage verraadt door het afzetten van een laagje rubber hier en daar. Al blazend en pruttelend maakt hij baby’s in kinderwagens krijsend wakker, want deze hot hatch klinkt luider dan ooit tevoren. Het is nog steeds dé ultieme go-kart en brengt veel van hetzelfde rijplezier. Er is alleen één belangrijke wijziging: de motor. De toename tot 2.0-liter slaginhoud brengt een wereld van verschil qua sensatie. De nuttige en speelse toerenband is groter, de toerenopbouw zelf lineairder. De MINI JCW schiet als een raket vooruit en blijft alles geven tot het bittere einde. Binnenin gingen de snufjes erop vooruit en is dit zo tegelijk de meest comfortabele go-kart ooit, je betaalt er alleen ook nog steeds een aardige zak geld voor.

Overzicht
+ lineairder
+ ruimere interessante toerenzone
+ extra ademruimte bovenin
+/- Er zijn meer praktische, goedkopere en betere opties…maar de MINI JCW heeft iets karakteristiek
– Prijzig
– Blijft iets te groot ogen

Rijtest - MINI JCW 2015 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets