Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeGeen zin om onze Mercedes-AMG CLA 45 rijtest zelf te combineren met die van de CLA 250 Shooting Brake? Gelukkig nemen we onze job ten harte én testen we voor jullie deze eigenzinnige CLA 45 AMG Shooting Brake

Van alle 45 AMG-afgeleiden is de Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake met voorsprong de meest zeldzame in het straatbeeld. Dat komt enerzijds door zijn forse vanafprijs van maar liefst 58.564 euro (of zoals door ons getest zelfs 84.579 euro full option), anderzijds omdat het model nog onvoldoende herkenbaarheid geniet en geen directe concurrenten heeft. Ongekend is dit geval duidelijk onbemind want in Shooting Brake-trim is deze 2.0-liter turbo AMG een echte verborgen verleider gebleken.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Onderhuids schittert nochtans een identieke aandrijflijn als bij de A45 AMG hatchback, CLA 45 AMG vierdeurs en GLA 45 AMG crossover. Oftewel een 2.0-liter viercilinder turbo van maar liefst 360 pk en 450 Nm, gekoppeld aan Mercedes’ 7-traps Speedshift DCT automaat met dubbele koppeling. Dankzij een facelift voor de A-Klasse is dat intussen al 381 pk geworden! Specifiek voor de Shooting Brake herkalibreerden de ingenieurs uit Affalterbach de achterophanging met onder andere zachtere veren voor extra comfort.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Geholpen door de extra wielbasis, een verbeterde gewichtsverdeling tegenover de vierdeurs (van 60:40 naar 58,5:41,5) en een inherent stijver frame, resulteert dat in een pakket dat onrechtstreeks het beste van alle andere 45 AMG modellen weet te combineren: De aandrijflijn van de hatchback met de looks, het zwaartepunt en de knappe frameloze ruiten van de vierdeurs en het praktisch aspect van de mini-SUV. Zo is de koffer zelfs ruimer dan je op het eerste zicht vermoeden zou!

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Achter het knappe, met alcantara afgewerkt AMG Performance stuurtje (te herkennen van in onder andere de AMG GT), is het in elk geval uitstekend vertoeven. De standaard Recaro kuipstoelen maken opnieuw indruk met hun fraaie esthetiek, uitgebreide instelmogelijkheden, veel comfort en alle steun op de juiste plaatsen. En ook hier geen overdaad aan settings voor motor en versnellingsbak, maar slechts keuze uit drie rijmodi zijnde Comfort, Sport en Manueel bovenop twee settings voor de tractiecontrole en het ESP.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

De ophanging mag dan wel van het passieve type zijn, dankzij het uiterst stijve koetswerk, de extra wielbasis en de zachtere veren toont de CLA 45 AMG Shooting Brake zich comfortabel genoeg op standaard 18-duimers, zonder daarbij aan rijdynamiek in te boeten. Zowel bij lage als hoge snelheden communiceert het chassis voorbeeldig, geholpen door een snel, hydraulisch bekrachtigd stuur dat precies en constant informatie over het wegdek en de hoeveelheid beschikbare grip met zijn bestuurder deelt.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Veel vertrouwen dus, maar ook veel power en snelheid. Altijd en overal, ongeacht de weersomstandigheden. De potente viercilinder mag dan wel het romige van zes- of achtcilinder missen, wat de ingenieurs ermee gedaan hebben verdient alle lof. Toegegeven, er is wel degelijk sprake van een turbogat, maar dankzij de zeven verzetten zit je zo goed als altijd binnen het juiste toerengebied terwijl ook het verbruik met niet al teveel moeite binnen het redelijke valt. Uitschieters tot 18 liter zagen we passeren, maar ook 9 liter of minder is mogelijk voor wie zich een beetje beheersen kan.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Dankzij de 4MATIC vierwielaandrijving (type Haldex 50:50) is ook deze supersportieve CLA Shooting Brake thuis op elk terrein. Lang niet zo mechanisch als bij een Mitsubishi Lancer Evo het geval is, maar nog steeds verbijsterend efficient. Koppelstuur is ondank de voorwielaangedreven bias zo goed als afwezig, net zomin als een neuszwaar gevoel bij het insturen of tijdens het uitaccelereren. 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden dankzij de launch control en moeiteloos naar een topsnelheid van 250 km/h – of 270 voor wie het optionele AMG Drivers’s Package aankruist op de uitgebreide optielijst.

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting BrakeRijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Ondanks de laagdrempeligheid van de performance gaat deze Shooting zelden vervelen. Integendeel, het pakket schenkt vertrouwen om keer op keer vroeger op het gas te gaan, nog harder door de bochten en dat tikkeltje later op de ruim bemeten remmen. Dat je net zo eenvoudig terug naar huis kunt cruisen met de versnellingsbak in de volautomatische stand, de stoelverwarming aan een aangenaam deuntje op de uitstekende geluidsinstallatie, is de kers op de spreekwoordelijke taart.

Conclusie

Of deze prijzige Ster daarmee zijn hoge vanafprijs en aantrekkelijke, maar al even noodzakelijk aan te vinken optielijst weet te rechtvaardigen? Enerzijds wel gezien het prestatiepotentieel, de all-round inzetbaarheid en het unieke concept welk geen rechtstreekse concurrenten kent. De CLA 45 AMG Shooting Brake heeft stuurgevoel waar ze bij BMW (M GmbH incluis) tegenwoordig enkel en alleen van kunnen dromen en entertaint daar waar de Audi S3 Sportback vooral uitblinkt in efficiëntie, maar zijn bestuurder zelden inspireren zal. Dat deze CLA 45 AMG Shooting Brake het beste van de twee werelden weet te combineren zonder daarbij het aspect comfort of bruikbaarheid uit het oog te verliezen, is een flinke prestatie.

Overzicht:

+ All-round capaciteiten
+ Stuurgevoel
+ Afwerkingsgraad / gebruikte materialen
+ Soundtrack
+ Comfort versus weggedrag

– Optiebeleid (geen keyless entry, …)
– Prijzig speelgoed

Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye