Officieel: nieuwe MINI Cabrio (2015)Met de wintertijd voor de deur is de lancering van een cabriolet ongetwijfeld het laatste van je zorgen, vanaf de volgende lente kan je wel genieten van de nieuwe MINI Cabrio!

Na de nieuwe MINI (met drie én vijf deuren) en Clubman krijgen we nu de dakloze uitvoering te zien op Tokyo Motor Show waar het momenteel gelukkig toch nog zonnig en warm is. Met enige verbeelding had iedereen wel het dak kunnen wegtoveren van de bestaande MINI’s, toch is het MINI Cabrio eindresultaat wederom een schattige verschijning. De softtop werd volledig vernieuwd net zoals het open/sluitmechanisme, in slechts 18 seconden tover je de blote hemel tevoorschijn en dit al rijdend tot 30 km/u.

Net zoals de andere MINI familiegenoten groeit ook de nieuwe MINI Cabrio ietwat in alle richtingen, desondanks het gaat over centimeters komt het ongetwijfeld de stabiliteit en binnenruimte ten goede. De koffer groeide stevig (+ 25 %) en schommelt nu tussen 215 en 160 liter afhankelijk van de dakpositie. Behalve een functietoets voor de bediening van het dak is het interieur volledig identiek aan dat van de drie/vijfdeurs MINI, ook hier vraagt de grote – centrale gepositioneerde – ronde display alle aandacht. Hierin zit de slimme navigatie/multimedia/connectiviteit die op alle vlakken (realtime info, social, streaming, …) probeert te entertainen. Qua afwerkingsgraad en materiaalkeuze profiteert het hippe Britse icoon natuurlijk van de ervaringen in München, ook de grote optie- en personalisatiemogelijkheden zijn present bij de MINI Cabrio.

Bij de lancering in maart voorziet MINI drie varianten waarvan de Cooper D Cabrio (116 pk / 270 Nm) de enige diesel is. Aan benzinezijde hebben we een Cooper Cabrio (136 pk / 220 Nm) en de krachtige Cooper S Cabrio (192 pk / 280 Nm). Standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verzetten, optioneel is er ook een Steptronic (sport)automaat. Later verwachten we enkele toevoegingen aan het motorenaanbod met een John Cooper Works uitvoering als topper!

Desondanks de voorwielaandrijving haalt MINI toch de grote woorden naar boven omtrent de rijdynamiek, plezier en een scherp stuurgevoel. Bij een aangename zomertemperatuur is het sowieso genieten met je haren in de wind, daarnaast staat er een leger aan veiligheids- én rijhulpsystemen paraat om ervoor te zorgen dat je langdurig kan genieten van je compacte premium cabriolet!

De productie van de derde generatie MINI Cabrio – interne code: F57 – werd toegewezen aan VDL NedCar in Nederland waar ook de vijfdeurs variant gebouwd wordt. Voor een richtprijs is het natuurlijk nog iets te vroeg, daarvoor moeten we wachten op beter weer..