Officieel: Ferrari F12tdf - Tour de France [780 pk / 705 Nm]De langverwachte topversie van de Ferrari F12 Berlinetta is eindelijk onthuld en gaat door het leven als F12tdf (Tour de France) mét 780 pk!

Het uiterlijk van deze hardcore F12 hadden we de laatste maanden al enkele keren zien passeren wegens onoplettendheid van Ferrari, naar de uiteindelijk naam hadden we het nog gissen. Het werd niet (opnieuw) GTO of (Version) Speciale maar F12 tdf waarmee de rode Italianen een passend eerbetoon hebben voor de successen in het gelijknamige Tour de France raceklassement. In de huidige tijdsgeest denken we dan voornamelijk aan het fietsgebeuren, in de jaren ’50 en ’60 heerste Ferrari hier met de 250 GT Berlinetta én behaalde vier heroïsche overwinningen.

Net zoals bij de 599 GTO is de productie van de F12tdf gelimiteerd, nu zal Ferrari 799 exemplaren bouwen voor een stevig prijskaartje waar er nog niet over gecommuniceerd werd. Momenteel betaal je in België €281.000 (vanafprijs) voor de F12 Berlinetta. De productie zou dit jaar nog opgestart worden.

Aan de buitenzijde krijg je bij de F12tdf een extreme bodykit met veel verluchtingsgaten en een nieuwe grille vooraan. Achteraan werd dat een hertekende diffusor en nieuwe spoiler die groter én hoger is dan voordien, daardoor zijn de achterste ramen iets groter. Binnen blijft alles grotendeels bij het oude, de boordcomputer werd wel een pak slimmer.

Maar dé reden waarom je een F12tdf zou willen bestellen is natuurlijk de bestaande 6.3-liter V12 die in staat is om 780 pk – !! – en 705 Nm te genereren, toch wel 40 pk / 15 Nm beter dan de F12 Berlinetta. De verhoudingen van de zeventraps F1 DCT automaat werden ietwat ingekort waardoor je nog sneller kan schakelen dan schakelen, de achterwielaandrijving moet perfect in staat zijn om het immense vermogen te verdragen. Ook de remschijven werden gelukkig krachtiger!

In minder dan 3 tellen zit deze F12 Tour de France hommage aan 100 km/u en de 200 km/u bereik je al na 7,9 seconden maar bij 340 km/u is de pret voorbij.. Dankzij een gewichtsbesparing van 110 kg zou de wagen zich ook een pak dynamischer gedragen, dankzij de Virtual Short Wheelbase kan de sturing van de achteras aangepast worden aan de snelheid en draaihoek. Op het eigen circuit van Fiorano deed de Ferrari F12tdf slechts 1 minuut en 21 seconden over een volledige omloop, de LaFerrari doet dat slechts 2 seconden beter..