Rijtest: Fiat Doblo 1.6 MultiJetDe bestelwagen die een volwaardige familiewagen werd: Hello, Fiat Doblo!

De gelijkenissen tussen bouwvakkers en gezinnen mogen over het algemeen genomen misschien wel redelijk beperkt blijven, maar wanneer ze prioriteiten moeten stellen op gebied van wagens, komen beide categorieën plotsklaps wonderwel overeen. Bouwvakkers hebben namelijk nood aan zeeën ruimte om hun betonmolens in op te bergen en comfortabele zetels die ‘s middags moeten dienen als kantine om de boterhammen op te te eten. En laat gezinnen nu net exact dezelfde noden hebben, zij het dan om buggy’s op te bergen en naar het Zuiden van Frankrijk te rijden. Dus waarom geen bestelwagen omvormen tot een volwaardige familiewagen? Juist, ja!

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Gezinnen zijn natuurlijk op zoek naar net iets meer comfort dan een doorsnee bestelwagen kan bieden, dus deed Fiat de moeite om de Doblo daar ook van te voorzien. Om de kinderen veilig vast te klikken werd de achterbank uitgerust met een stel IsoFix bevestigingen voor kinderzitjes, terwijl de koffer een meer gebruiksvriendelijke indeling kreeg inclusief afdekscherm. De kofferklep zelf weegt jammer genoeg loodzwaar, handig als je niet wil dat de kinderen die opendoen, maar vooral irritant als je met je handen vol boodschappen aan het sjouwen bent. Het voordeel is dan wel weer dat je zonder de achterbank maar liefst 3.200 liter aan boodschappen kan meenemen. De schuifdeuren openen dan wel weer vlotjes, ideaal voor het betere laad- en loswerk. Zowel voor kinderen als voor bakstenen.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

“Klasse” en “busje” zijn 2 woorden die akelig weinig met elkaar in contact komen, maar het moet gezegd: Italians do it better! De Fiat Doblo een klassebak noemen is misschien een brug te ver, maar zet de Doblo naast zijn Franse evenknieën en de schoonheidsprijs van de dag gaat redelijk snel richting Italië. De scherpe set koplampen mag er zeker wezen, net als de karakteriserende grille. Ook binnenin is de Doblo met een strakke boordplank, een armsteun, een duidelijke tellerpartij en een goed zicht rondom geen onaangename plek om te vertoeven. Dat de inzittenden het met wat minder luxe moeten stellen, moet je er bij nemen. Nog een geluk dat er overal handige opbergvakken verborgen zitten zodat de passagiers zichzelf op het nodige entertainment kunnen trakteren.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Hoe geslaagd de pogingen van Fiat om te verbergen dat de Doblo eigenlijk een busje is ook mogen zijn, vanaf de eerste sleuteldraai is het voor de chauffeur duidelijk hoe laat het is. Een (te?) lichte stuurbekrachtiging en hoog zwaartepunt geven een zweverig gevoel aan de Doblo. Ideaal als je deze doos met wielen wil inparkeren, maar minder praktisch op de snelweg. Nog een geluk dat de motor hier veel goed maakt. De 1.6-liter grote diesel dirigeert 120 paarden naar de voorwielen via een vlotte zesbak. Vlotjes accelereren is geen enkel probleem en tegelijk is zuinig (> 5 liter) de snelweg op ook mogelijk. De Doblo voelt alleszins stukken agieler aan dan de 13,4 seconden naar 100 sprint op papier aangeeft.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Nog iets waar zowel gezinnen als bouwvakkers naar op zoek zijn: een aangenaam prijskaartje. Met zijn beginprijs van €16.190 is de Doblo niet bepaald de goedkoopste van de klas, maar je krijg uiteraard wel waar voor je geld. Helemaal standaard is de Doblo redelijk kaal aangekleed, maar verre van zo kaal als pakweg een Dacia Dokker. De Fransen zijn met die Dokker (€8.900), de Kangoo (€13.600) en de Partner (€13.150) alleszins de kostenleiders in het segment busjes-die-omgevormd-werden-tot-familiewagens, terwijl de Italianen (€16.190 voor de Doblo) en de Duitsers (€16.560 voor de VW Caddy) iets duurder zijn, maar tegelijkertijd ook beter aangekleed. Voor ieder wat wils dus!

Conclusie

Wie op zoek is naar een betaalbare familiewagen met zeeën ruimte en toch wat comfort moet zeker eens bij de Fiat-dealer passeren. Fiat is er redelijk goed in geslaagd om de Doblo een familiaal karakter te geven, al kunnen ze natuurlijk niet verbergen dat de Doblo ooit het leven zag als een busje. De 1.6 liter MultiJet motor is zeker en vast een troef en voelt in de realiteit behoorlijk vlot aan. Voor de inzittenden voelt het rijgedrag van de Doblo ongetwijfeld comfortabel aan, voor de chauffeur zou de Doblo dan weer iets zelfverzekerder voor de dag mogen komen.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Tekst: Jeroen Maes