Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Terwijl de MINI Paceman, MINI Roadster en MINI Coupé het zonder een opvolger moeten stellen, is er gelukkig wél een opvolger voor de Clubman.

De MINI Clubman two point o verkent nieuwe horizonten en is nu een heuse zesdeurs geworden dankzij vier volwaardige deuren voor de inzittenden en de typische Club Doors achteraan. Bovendien groeide de nieuwe Clubman in alle dimensies en werd ‘ie respectievelijk 9 centimeter breder, 27 centimeter langer en 1 centimeter hoger dan zijn voorganger. En dat terwijl de wielbasis met 10 centimeter toenam en de kofferruimte met 82 liter steeg tot 360 liter (maximaal 1250 liter). Of er bij deze nog wat lol achter het stuur te beleven valt?

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Dat ze bij MINI nog op zoek zijn naar een volwaardige marktpositionering valt niet te ontkennen. Hoewel de originele MINI (by BMW) een absoluut succes werd, was dat bij diens afgeleiden niet altijd het geval. Het is dan ook niet evident om een compleet gamma uit te bouwen op basis van een icoon zonder het origineel al te zeer oneer aan te doen. De nieuwe strategie breekt daarom met al te eigenzinnige modellen en focust zich meer op mainstream configuraties en dito afmetingen. Een strategie die ongetwijfeld nieuwe klanten zal aantrekken, maar mogelijk ook de oude voor de borst kan stoten.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Controversiële looks
Los van de afmetingen zijn het de looks van de nieuwe Clubman die nog het meest controverse opwekken. De nieuwe generatie MINI’s moet het duidelijk goed doen in de Verenigde Staten en China en werd duidelijk met de voorkeuren van consumenten uit beide landen in het achterhoofd ontworpen. Over de afwerking en de gebruikte materialen kunnen we kort zijn, deze zijn hoogwaardiger dan ooit. Maar het geheel oogt zowel binnenin als buitenaf overdruk en doet daarmee afbreuk aan de cleane lijnen en het opzet van het origineel.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Gelukkig zet MINI als vanouds in op de rijkwaliteiten van zijn modellen en dat is hier niet anders. Met een combinatie van lichtgewicht onderdelen, een enkelvoudige strut voor de voorophanging en multilink achterophanging belooft de nieuwe Clubman opnieuw de referentie te worden wat betreft rijdynamiek. Behalve ABS, DSC, EBD (Electronic Brake Force Distribution) en CBC (Cornering Brake Control), pakt de nieuwe Clubman ook standaard uit met een functie voor het drogen van de remschijven, een dynamic modus voor het DSC en EDLC (Electronic Differential Lock Control) in DSC Off modus. Optioneel zijn er bovendien elektrisch instelbare dempers (Dynamic Damper Control) verkrijgbaar net zoals op de reguliere MINI drie- en vijfdeurs.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Met achttrapsautomaat
Hoewel er vanaf de lancering drie diesel- (Clubman One D, Cooper D en Cooper SD) en drie benzinemotoren (Clubman One, Cooper en Cooper S) beschikbaar zijn, konden we in Noorwegen even met die laatste aan de slag. Standaard beschikt de Clubman Cooper S over een handgeschakelde zesbak maar voor het eerst bij MINI is de Clubman ook beschikbaar met een Aisin-achttrapsautomaat. De transmissie (die ook in de BMW 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer te vinden is), is op zich een prima automaat met vlotte verzetswissels en een bescheiden werking op de achtergrond in de D-stand. Maar de automaat ontneemt in het geval van de Cooper S toch wat schwung weg uit het geheel. De manuele zesbak blijft in het geval van de Cooper S dan ook de aangewezen optie. Niet alleen schakelt de handbak voortreffelijk, dankzij de 192 pk en 280 Nm koppel (300 Nm in overboost) vanaf 1.750 tpm, is de Clubman zelfs in hogere verzetten bij de les. Enkel het lange tweede verzet (tot 100 km/h) is een kleine smet op het blazoen van de aandrijflijn.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Verwacht echter geen al té sportieve kwaliteiten van de 2.0-liter benzine. Deze presteert weliswaar naar behoren, maar klinkt zelfs richting toerenbegrenzer niet echt inspirerend, laat staan amusant. En ook de zorgvuldig geprogrammeerde plofjes van de uitlaat en de automatische tussengasfunctie in de sportstand helpen nauwelijks om de beleving te vergroten – Daarvoor is het vermoedelijk wachten op de Clubman Cooper S John Cooper Works. Het chassis van deze Clubman Cooper S is weliswaar op niveau, maar de Cooper S heeft duidelijk nog meer in zijn mars. En ook het elektronisch bekrachtigde stuur weet niet echt te overtuigen met een gebrek aan stuurgevoel en een bekrachtiging die zowel in de comfort- als sportstand nogal eerder mediocre is.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Spielerei
Laat de nieuwe Clubman ons dynamischgewijs een beetje op onze honger zitten, dan zit het wat betreft zijn gadgets en talrijke functies een pak beter. Met zowel een voortreffelijk infotainmentsysteem als tal van andere high tech functies zoals een head-up display, parking assistant, achteruitrijcamera, driving assistant met cameratechnologie, active cruise control, waarschuwing voor aanrijdingen met automatische remfunctie, verkeersbordherkenning, automatisch opende Club Doors (met voetbeweging-sensor) en spielerei zoals doordachte interieurverlichting, panoramisch dak, WIFI- en internet functionaliteit, Harmon Kardon hi-fi geluidsinstallatie en ga zo maar door, is de nieuwe Clubman (met voor het eerst standaard USB & Bluetooth) mee met de beste van de klas. Een opvallende gimmick is trouwens de nieuwe vin-antenne welk dienst doet als statuslampje voor het alarmsysteem en tegelijk het terugvinden van je Clubman in een parkeergarage of grote parking moet vergemakkelijken.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Tenslotte nog een woordje over de interieurruimte. Die is er weliswaar flink op vooruit gegaan met toegenomen ruimte voor alle passagiers en dito kofferruimte, toch is de nieuwe Clubman daarmee nog lang geen referentie binnen zijn segment. Slimme oplossingen zoals een modulairbaar in te richten kofferruimte en een in ongelijke delen neer te klappen achterbank verhelpen enigszins de pijn, maar een ruimtewonder is de Clubman ondanks alle slimme spitsvondigheden nog steeds niet. Hoeft op zich geen ramp te zijn gezien de Clubman mikt naar een specifiek publiek. Maar gezinnen met kinderen kunnen nog steeds om ruimte verlegen zitten.

Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)Kort Getest: MINI Clubman Cooper S (F54)

Conclusie
Of Clubman 2.0 daarmee voorbijschiet aan zijn eigen doelstellingen? Enerzijds is het zonder twijfel een meer serieuze, meer conventionele auto geworden – met alle positieve aspecten van dien. Anderzijds is daarmee ook het speelse/eigenzinnige karakter van zijn voorganger ietwat verloren gegaan. De nieuwe personalisatiemogelijkheden, technologische spitsvondigheden en vergaande interieuropties zorgen niettemin dat er voor ieder wat wils is (zo konden we de Chester-afwerking voor de lederen interieurbekleding ten zeerste smaken!). Prijzen voor de nieuwe Clubman (met automaat) starten bij 21.940 euro (Clubman One), terwijl de Cooper en Cooper  S editie respectievelijk minstens 23.940 en 28.140 euro kosten. Wie ondanks alles liever dieselt is minstens 23.470 euro kwijt (One D). Prijzen voor de Cooper D en Cooper SD starten bij 25.790 en 29.790 euro. De nieuwe MINI Clubman is vanaf 31 oktober bij je lokale MINI-dealer te ontdekken.

Rijtest-MINI-Clubman-Cooper-S-F54-19

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: MINI & Pieter Ameye