Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi headerZelfs op het einde van zijn carrière haalde de Hyundai ix35 torenhoge verkoopcijfers, nu is het toch tijd voor de Tucson om die rol (opnieuw) over te nemen! 

Stoere SUV’s – die ook wel eens crossovers genoemd worden – blijven het in Europa goed doen, ook al zijn de meeste exemplaren enkel voorzien van voorwielaandrijving en dus veel minder avontuurlijk dan hun looks doen vermoeden.. Toch zit je wat hoger – wat de zichtbaarheid doet toenemen – en er is wat meer interieurruimte, ongetwijfeld meevallers als je op zoek ben naar een nieuwe wagen. De Aziatische constructeurs zagen zeer snel het potentieel in van deze wagens, samen met de evenknie van Nissan, Toyota en Kia mag de Hyundai ix35 zich gerust de pionier noemen in dit segment. In combinatie met de Santa Fe wist Hyundai sinds 2000 alreeds 1,2 miljoen SUV’s te verkopen, meer dan een 25% van de Europese verkopen kwam in 2014 zelfs uit dit stoere segment! Dit allemaal om te benadrukken dat de lat bijzonder hoog lag voor een nieuwe ix35 generatie die toch kort na de laatste facelift gepresenteerd werd. Qua naamgeving ondergaat de nieuweling misschien wel de grootste metamorfose, ix35 verdwijnt en de Koreanen opteren voor Tucson welke in het verleden ook gebruikt werd voor dit model. Volgt u nog?

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

What’s in a name denken ze ongetwijfeld bij Hyundai België want de interesse in de Tucson is nog steeds torenhoog waarmee hij de veelzeggende “De Held van het gamma” titel mag dragen. Aan de buitenkant blijft de Tucson trouw aan het bestaande ix35 recept al kreeg het geheel een Santa Fe sausje over zich gegoten met de grote grille, fijne lichtblokken met (LED dagrijverlichting), veel chroom en stoere velgen. Waar zijn voorganger zich ergens tussenin wou positioneren mikt Hyundai met de Tucson een pak meer op de emotionele factor en het premium segment, de befaamde Duitse constructeurs houden deze nieuwe Koreaan alvast goed in de gaten. Desondanks deze C-segment SUV zijn Europese i naamgeving verliest blijft hij toch specifiek voor onze markt ontworpen, ook de productie blijft in Žilina (Slowakije).

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDiRijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

Het eerste wat je opvalt wanneer je klimt plaatsneemt in de Hyundai Tucson is het grote ruimtegevoel, zeker omdat de ix35 best ook wel wat binnenruimte had. Iets minder premium zijn de vele materiaalsoorten (voornamelijk plastics) dooreen, hopelijk lag het aan onze testmodel (instapper) en krijgen de hoger gepositioneerde modellen meer kwalitatieve materialen. De afwerkingskwaliteit is anderzijds wel op niveau net zoals het verbeterde/grotere systeem voor de navigatie, multimedia en connectiviteit dat nu met de TomTom Live Services komt. Hierdoor krijg je – zeven jaar gratis – in realtime informatie omtrent het verkeer, het weer, flitscontroles en nog veel meer. Diegenen die naar de (verstelbare) achterbank verbannen worden hebben geen reden tot klagen, ook hier is meer dan ruimte genoeg voor armen, benen, hoofden en andere lichaamsmassa. In de koffer is er minstens 513 liter bagageruimte voorzien met een serieus brede laadopening, de kofferklep sluit/opent bovendien vanzelf!

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDiRijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

De Hyundai Tucson wordt aangeboden met vijf motorisaties waaronder een gloednieuwe benzinemotor, toch verwachten we dat de diesels nog even de bovenhand in de Belgische verkopen zullen nemen. Wil je toch opteren voor benzine, dan kan je kiezen uit een 1.6-liter GDi (132 pk) of de turbogeblazen 1.6-liter T-GDi variant met 177 pk. Deze is gloednieuw en vervangt de vorige tweeliter uit de ix35, desondanks de downsizing is hij krachtiger (+11 pk / 60 Nm), zuiniger (-18 g/km CO2) en sneller (-2 seconden voor de 0-100 sprint) dan voordien! Eenzelfde progressie op diverse vlakken voor de drie dieselmotoren, instapper blijft de 1.7-liter CRDi (115 pk / 280 Nm / 119 g/km CO2) waarna de 2.0-liter CRDi komt met 136 pk / 373 Nm of 185 pk / 400 Nm. Voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak met 6 verzetten zijn standaard, optioneel kan je bij de hogere uitvoeringen kiezen voor vierwielaandrijving of de nieuwe zeventraps automaat!

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

Afgezien van de vele inspanningen van de Hyundai ingenieurs blijft de dieselmotor nog steeds sterk hoorbaar onder belasting, het slappe rijgevoel van vroeger is wel een pak minder aanwezig. Niet dat je met de Tucson persé die bochtenrijke combinaties wil maken maar de voortrein volgt commando’s van het stuurwiel veel beter op. De investeringen in het Europese testcentrum nabij de fabuleuze Nürburgring werpen hun vruchten duidelijk af! Daarnaast focust het nieuwe onderstel naast rijdynamiek ook op rijcomfort, kilometers maken op zowel de snelweg als in de dorpskern gaat gemakkelijker dan ooit. Om te zorgen dat je dat kan blijven doen krijgt de Tucson heel wat nieuwe veiligheidssystemen. Naast verkeersborden herkennen zal hij ook waarschuwen wanneer iemand – bij het parkeren – achteraan zou botsen, automatisch remmen voor tegenliggers of voetgangers is ook voorzien net zoals een dodehoeksensor en een slimme parkeerhulp (zowel zijdelings, achteruit en uitgaand!).

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDiRijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

De Hyundai Tucson is slechts een fractie duurder (+ €450) in vergelijking met de op pensioen gestuurde ix35, in ruil werd de basisuitrusting wel stevig aangedikt! Met de 1.6-liter benzinemotor start de Tucson bij €23.999, dieselrijders moeten minstens €25.999 investeren. Naast de gekende uitrustingsniveau’s (Style, Premium, Executive) kan je nog wat personalisatie (velgen, koetswerkkleur, Premium Plus Pack, panoramisch zonnedak, ..) aanvinken op je bestelbon, het unieke Hyundai Triple Care garantiepack zit er sowieso op!

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

Vroeger was de keuze veel minder breed maar het succes van de ix35 en zijn consorten hebben ervoor gezorgd dat elk zichzelf respecterende autobouwer één of meerdere compact SUV / crossovers in het aanbod heeft zitten. De natuurlijke concurrentie blijft bij de Kia Sportage (die bovendien technisch relateert is), Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Mazda CX-5 en Ford Kuga, Hyundai hoopt stiekem luidop om met deze Tucson wat kopers weg te snoepen bij de Volkswagen Tiguan, Mercedes GLC-Klasse, BMW X3, Audi Q3 en zelfs de Range Rover Evoque! Dat is een behoorlijk gewaagde uitdaging maar de Koreanen hebben in het verleden al bewezen dat ze goed kunnen inspelen op de noden en plichten van de Europese consument.

Conclusie

Met stoere looks, een verbeterd – en bijzonder ruim – interieur, efficiëntere motoren en nieuwe veiligheidssystemen/gadgets mag de Hyundai Tucson het succesverhaal van de ix35 verderzetten. Op enkele schoonheidsfoutjes binnenin en de luidruchtige motoren na zien we hier een geslaagd totaalpakket, de scherpe prijs blijft bovendien behouden en dat terwijl de uitrusting pak royaler is! Om nog maar te zwijgen over de genereuze garantie die de Koreanen al een tijdje op de Europese modellen aanbieden.. Een meer diepgaande rijtest staat al op de planning maar toch zijn we er alvast van overtuigd dat er menig Tucson – als 1.7 CRDi – zal opduiken in het Belgische straatbeeld, geef ze eens ongelijk!

Overzicht:

+ Stoer uiterlijk
+ Comfortabel + ruim interieur
+ Onklopbare prijs/kwaliteit/uitrusting
+ Garantiepakket

– Luidruchtige dieselmotor (isolatie?)
– Materialenmix interieur

Rijtest: Hyundai new Tucson SUV 2015 1.7-CRDi

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem