Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4Jeep voorziet jaarlijks een update om de Cherokee attractief te houden in dit populaire segment, naast een rijkelijke(re) basisuitrusting verwelkomen we een nieuwe topdiesel met 200 pk!

Met nu al twintig opeenvolgende maanden van positieve verkoopresultaten, nieuwe modellen en dito motoren, timmert Jeep gestaag maar zeker aan een fris en stabiel gamma. Het meest recente wapenfeit is een gloednieuwe 185 pk, dan wel 200 pk sterke 2.2 Multijet II turbodiesel die meteen ook de oude, 170 pk sterke 2.0 Multijet vervangt. De primeur is weggelegd voor de nieuwe Jeep Cherokee die dankzij het nieuwe blok voor het eerst ook als diesel met de erg efficiënte ZF-negentrapsautomaat beschikbaar wordt. Hoe de combinatie zich laat rijmen zochten we voor jullie uit in en nabij het zonnige Nice.

Rijtest-Jeep-Cherokee-2.2-Multijet-II-200-pk-4x4-Limited-MY2015-4

De nieuwe 2.2 diesel is niet alleen voor Jeep zelf van groot belang, ook andere merken binnen het FCA-concern kunnen mee profiteren van de nieuwe, moderne krachtbron – En daarbij denken we vooral aan de nieuwe Alfa Romeo Giulia die deze week zijn opwachting maakt op het Autosalon van Frankfurt. De motor is met andere woorden van cruciaal belang voor de toekomst van de ganse groep. En met een CO2-uitstoot van 150 g/km (160 voor het Trailhawkmodel met Jeep Active Drive II), Euro 6-certificaat en een normverbruik van 5,7 liter/100 km, scoort het nieuwe blok op papier in elk geval voortreffelijk. Bovendien is het maximumkoppel van 440 Nm (bij 3500 tpm) identiek voor zowel de 185 als 200 pk sterke variant.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Orde op zaken
Al van bij zijn koudstart maakt de 2.2 indruk door zijn trillingsvrije en ronduit stille werking. Gekoppeld aan een vlijtige negentrapsautomaat van ZF-makelij (met optioneel manuele bediening maar zonder peddels aan het stuur) laat het duo daardoor een erg geraffineerde indruk na. Dankzij de grote hoeveelheid koppel onderin en een overschot aan beschikbare verzetten, heeft de 2.2 MultiJet daardoor allerminst moeite met de 1.878 kg die de stoere Cherokee op de weegschaal zet.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Daarmee zet de nieuwe motor meteen orde op zaken waar de oude 2.0 gekoppeld aan een manuele zesbak nog wel eens moeite had met lijvige Italo-Amerikaan. Over een bochtig en erg gevarieerd parcours loont het nieuwe duo zich ook aan de pomp met een gemiddeld testverbruik van 7,6 liter/100km. Lang niet slecht gezien het parcours – en het moet gezegd zijn – de vlotte rijstijl. Dat het dus nog beter kan staat buiten kijf.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Cruiser
De negentrapsautomaat van ZF-makelij valt bovendien zelden op foutjes te betrappen en schakelt snel en boterzacht in de volautomatische stand, terwijl de manuele stand best gelaten wordt voor wat hij is. Enkel bij het voor- en achteruit manoeuvreren laat de automaat steken vallen door nogal traag op de inputs van zijn bestuurder te reageren. Mogelijk brengt een toekomstige software-update daar nog verandering in.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Voorts stuurt de Cherokee nog steeds precies en blijft het koetswerk ondanks het hoge gewicht neutraal in het betere bochtenwerk. En ook de vering en demping zijn uiterst correct en op Europees niveau. Niettegenstaande blijft de Cherokee 2.2 MultiJet eerst en vooral een comfortabele cruiser met een uitgebreide (standaard)uitrusting, sterke terreincapaciteiten en een maximum sleepvermogen van maar liefst 2.495 kg.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Stevige concurrentie
Gezien de stevige concurrentie in het segment genre Land Rover Discovery Sport, BMW X3, Audi Q5 of Volvo XC60, komt de nieuwe en efficiënte 2.2 dieselmotorisatie geen seconde te vroeg. Jeep maakte bovendien van de gelegenheid gebruik om de Cherokee een nog grotere standaarduitrusting mee te geven (ter waarde van €1.400!). Zo is er al een Cherokee 2.2 Multijet II 4×4 185 pk Longitude vanaf €43.200. Standaarduitrusting omsluit ondermeer de negentrapsautomaat, automatische dimmende binnenspiegel, dual-zone airconditioning, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, elektrische kofferklep, automatische licht- en regensensor, Select-Terrain Traction System, stuurwielbediening voor audio en cruise control, en ga zo maar door..

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Voor nog eens 3.000 euro extra scoor je jezelf de Longitude Plus-variant die daar nog eens navigatie, verwarmde voorstoelen, lederen bekleding, Alpine Premium Sound Systeem en 8,4” touchscreen bovenop doet. De 200 pk sterke versie is tenslotte enkel verkrijgbaar als Limited en start bij 50.400 euro. Daarmee heb je wel direct de full option topversie beet met bovenop de Longitude Plus features ook nog ParkView achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, 18” lichtmetalen velgen, keyless entry/go, bi-xenon verlichting, elektrisch inklapbare spiegels, verwarmde en geventileerde stoelen, panoramisch zonnedak, donkergetinte ruiten en zelfs een draadloos oplaadstation voor compatibele multimediatoestellen.

Conclusie
De balans voor de nieuwe Cherokee 2.2 MultiJet II en diens nieuwe aandrijflijn in het bijzonder, is met andere woorden positief. Niet alleen is de motor krachtiger en groener dan voorheen, ook werd deze geraffineerder en stiller en scoort daarmee op alle vlakken positief. Meteen een sterke troef voor Jeep en het Fiat/Chrysler-consortium in het algemeen.

Kort Getest: Jeep Cherokee 2.2 Multijet II 4x4 Limited 200 pk MY2015

Tekst & foto’s: Pieter Ameye