Officieel: Porsche 911 Carrera facelift [turbo!]De legendarische Porsche 911 krijgt een facelift en komt daardoor zuiniger, krachtiger, efficiënter én met meer technologie voor de dag! En met een turbomotor..

Nu al dé headliner voor het komende Autosalon van Frankfurt, de gefacelifte Carrera en Carrera S (991.2). Aan de buitenzijde blijven de wijzigingen traditiegetrouw beperkt tot wat scherpere lijnen, nieuwe lichtblokken (met vierpunts dagrijlichten), nieuwe velgen, nieuwe deurhendels en een aangepast motordeksel achteraan. Ook de achterste lichtbundels werden voor de volledigheid aangepast.

Ook voor het interieur blijven de grote wijzigingen uit, toch krijgt de Carrera heel wat nieuwe technologie mee. Zo is de Porsche Communication Management System (PCMS) aan een nieuwe generatie toe met een 7″ scherm dat handbewegingen herkent en ook Apple CarPlay ondersteunt. Het navigatiesysteem is vanaf nu ook in staat om realtime traffic te analyseren en doet beroep op Google Streetview/Earth. Je smartphone krijgt een vaste plaats in de armsteun en kan zichzelf ook draadloos opladen. Net zoals bij de 918 Spyder vind je ook een “Sport Response Button” op het nieuwe stuurwiel waardoor je 20 seconden maximale acceleratie kan voorzien, ideaal voor die last minute inhaalbeweging!

Onder de motorkap (achteraan) zit het grote nieuws van deze facelift, zo krijgt de Porsche Carrera voor het eerst een turbomotor aangemeten. De 3.4- en 3.8-liter zescilinders mogen op pensioen en worden vervangen door een twin turbo 3.0-liter zescilinder boxermotor. Voor de reguliere Carrera komt dat neer op 370 pk en 450 Nm terwijl de Carrera S maar liefst 420 pk en 500 Nm meekrijgt, een pak krachtiger dan de voorgangers én toch tot 12% zuiniger. De topsnelheid van de 991.2 S ligt bovendien op 308 km/u en duikt daarvoor voor het eerst over de magische 300 km/u grens. Dankzij de drukvoeding daalt de CO2 uitstoot ook gering wat ook een gunstige invloed zal hebben op de taksen.

De rijdynamiek is en blijft het paradepaardje van Porsche en dus krijgen ook de Carrera familiegenoten (optioneel) de meesturende achteras zoals de Turbo en GT3 derivaten! Standaard krijg je wel de PASM actieve ophanging en nieuwe dempers, voor de drempelvrees te overwinning kan je de wagen ook 40 mm verhogen gedurende vijf seconden.

De lancering van dit Duitse icoon is voorzien tegen eind 2015 met een richtprijs van €99.825 terwijl de Carrera S ongeveer €15.000 meer kost, vanuit Frankfurt voorzien we jullie van meer beeldmateriaal!