Rijtest: BMW X6 M - SAV - 4.4 V8De hedendaagse natuurwetten in twijfel trekken op indrukwekkende wijze, dat is hetgeen wat de nieuwe BMW X6 M het allerliefste doet!

Op het einde van de vorige eeuw werden grote terreinwagens plotsklaps gigantisch populair, zeker de Duitse premiummerken waren er als de kippen bij om gefortuneerde klanten te lokken met hun SUV’s. Zo lanceerde BMW de stoere X5 reeds in 1999 en ondertussen zitten ze aan meer dan een miljoen geproduceerde exemplaren, voldoende winstgevend interessant om in 2008 naar buiten te komen met een X6 variant met aflopende daklijn. De meningen omtrent deze SAC (Sports Activity Coupé in het Duitse marketingjargon) lopen vandaag de dag nog steeds zeer uiteen, maar hoe je het draait of keert: je hebt wel iets specialer dan een dertien-in-een-dozijn berline of hatchback. Het succes van de X5 en X6 zorgde bovendien voor de komst van de X1, X3 en X4 afgeleide, wie weet zelfs ooit nog een X2?!

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Het combineren van deze luxueuze familiewagens met de technische knowhow van de M-Divisie leek op het eerste gezicht godslaster in zijn zuiverste vorm, maar de vraag voor dergelijke bolides klonk na verloop van tijd wel harder en harder. Klant is koning, dus presenteerde BMW op het Autosalon van New York in 2009 de X5 M en X6 M met een reusachtige 4.4-liter V8 onder de motorkap. Deze waren bovendien de eerste BMW M producten met de xDrive vierwielaandrijving, iets dat we in de toekomst nog zullen zien gebeuren. Ook de krachtige M50d dieselmotor werd in de grote terreinwagens gelepeld, speciaal voor Europa! Na de nieuwe X5 en X6 modellen was het al duidelijk dat ook de M-monsters een soortgelijke update zouden krijgen, eind oktober vorig jaar was het al zover! De BMW X5 M en X6 M beleefden hun Europese première zelf op Belgische bodem eerder dit jaar op de Heizel.

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Zoals gezegd, met een BMW X6 anoniem ergens toekomen zit er niet direct. Gelukkig is de publieke opinie van de grote massa al wat getemperd na de eerste generatie die toch zes jaar meedraaide, maar dankzij de gekende M transformatie komt de Duitser terug direct een stuk agressiever voor de dag. Een stoere grille met brede nieren, grote luchtinlaten, uitgeklopte wielkasten, een resem M badges, M3 geïnspireerde zijspiegels, blitse 20″ jetsers – die optioneel een maatje groter kunnen worden – en scherpe karakterlijnen benadrukken de sportiviteit van deze BMW. Achteraan krijg je vier uitlaten die niets liever doen dan een massa decibels te produceren. De appelblauwezeegroene prestentatiekleur van deze X6 M generatie werd officieel Long Beach Blau gedoopt, wijzelf zouden toch iets langer snuisteren in de uitgebreide personalisatiecatalogus en opteren voor een donkere koetswerktint die beter aansluit bij het brute uiterlijk. Voor de veeleisende klanten is er natuurlijk ook nog de BMW Individual uitrusting waarbij exclusiviteit, perfectie en maatwerk tot een hoger niveau getild worden.

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Met een aflopende daklijn krijgen de achterste inzittenden logischerwijs iets minder hoofdruimte, al moet je al behoorlijk groot zijn om hier last van te ondervinden. In tegenstelling tot de vorige generatie krijgt deze X6 M ook een volwaardige achterbank met drie zitplaatsen, vooraan krijg je net dat tikkeltje meer zitcomfort dankzij perfect zittende (multifunctionele) sportzetels. Omtrent de afwerkingsgraad en materiaalkeuze hoef je de Duitsers uit München natuurlijk niets te leren, bij een dergelijk topproduct is alles dan ook tot in de puntjes afgewerkt. BMW België koos voor een contrasterende Merino Aragon bruinlederen zetelbekleding in combinatie met heel wat koolstofvezel, Alcantara en chroom accenten, ook hier kan je naar hartenlust zelf een passende configuratie naar smaak en budget maken. Het stuurwiel en middenconsole zijn bezaaid met allerhande functietoetsen, het leerproces verloopt gelukkig bijzonder snel waardoor alles vlot in de vingers kruipt. Tussen de strakke wijzerplaten zit er nog een kleine (ouderwetse) boordcomputer, centraal prijkt er wel een groot en kwalitatief LCD kleurenscherm. Het beval de multimedia, navigatie, connectiviteit en zelfs internettoegang, ongeveer alle functies van een moderne smartphone of tablet zijn aanwezig. Het functioneert bovendien op een bijzonder efficiënte en gebruiksvriendelijke manier waarmee BMW zich boven de concurrentie kan plaatsen. Bagageruimte is bij een BMW X6 M waarschijnlijk niet het meest belangrijke, al krijg je achterin 580 liter kwijt. Dankzij een Harman/kardon Surround Sound System van 600 W geniet je tot slot standaard van een kraakheldere geluidservaring.

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Het gelikte interieur en aangedikte uitstraling van deze sportieve X6 M kan je dankzij de M Performance optielijst ook verkrijgen op je X6 xDrive40d instapper, de 4.4-liter M TwinPower Turbo achtcilinder benzinemotor is dan weer enkel voorbehouden aan deze topversie. Desondanks hij de koetswerkbouw heeft van een lifestyle SUV kan je rekenen op een totaal vermogen van 575 pk en maximaal 750 Nm, cijfers waarmee je zelfs indruk kan maken op je vrienden uit de sportwagenvriendenclub. Ondanks een massa van 2.340 kg in rijklare toestand heb je slechts 4,2 seconden nodig om tot 100 km/u te accelereren, bij 250 km/u is het wijselijk voorbij. Met een brandstoftank van 85 liter geraak je normaliter wel een eind ver, toch zal de autonomie grotendeels afhangen van het rijgedrag. Op constante snelwegsnelheid geraakten we vrij gemakkelijk aan 9 liter per 100 km/u en wanneer je de sportiviteit wat opdrijft kan je dat getal even gemakkelijk verdubbelen. Met een CO2 uitstoot van 258 g/km maak je ook niet veel vrienden bij Greenpeace en Co. Als dat je levensdoel is, opteer toch misschien best voor een i3 of i8!

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Zelfs dergelijke prestatiecijfers verbleken zodra je zelf achter het aangename stuurwiel plaatsneemt en de V8 zijn ding laat doen. Gekatapulteerd worden naar hoogst illegale snelheden gaat zonder enige moeite en zelfs dan is er nog ruimte voor verdere acceleratie. Behalve het kolossale motorblok is dat ook de verdienste van de verfijnde rijdynamiek, de achttraps sportautomaat en en grijpgrage (geperforeerde/geventileerde) remschijven. Ook wanneer je vlot door de bochten gaat weet deze super SAC zijn sportiviteit te behouden. Meermaals dachten we dat Newton, Einstein en co het toch aan verkeerde einde hadden toen ze hun natuurwetten opstelden. De BMW X6 M verkiest de achteras maar kan zijn aandrijfkracht bliksemsnel verdelen dankzij de intelligente xDrive vierwielaandrijving waarmee de tractie, spoorstabiliteit en rijveiligheid ten alle tijden gewaarborgd blijven. Daarnaast kan je ook terugvallen op diverse rijhulpsystemen en gadgets zoals luchtvering, rijbaanassistentie, adaptieve cruise control, head-up display, slimme LED verlichting, 360° camera, … Om de veelzijdigheid van de X6 M te benadrukken, kan je kiezen uit diverse profielen zoals Eco, Comfort, Sport en Sport+ waardoor de gasrespons, stuurgevoel en soundtrack aangepast worden, een eigen configuratie aanroepen via een simpele knop op het stuurwiel gaat ook!

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

In het grote BMW dealernet dat België rijk is kan je vanaf €67.200 gaan praten omtrent een nieuwe X6, een goed X6 M gesprek kan pas starten vanaf €122.350 wat respectievelijk €12.400 en €2.850 duurder is dan de X5 en X5 M uitvoeringen. De basisuitrusting van de X6 M is behoorlijk royaa,l maar toch moet je nog door de optielijst waardoor het uiteindelijke prijskaartje sowieso niet mals zal zijn. Onze appelblauwzeegroene testwagen tikte op die manier af op €136.875. Bij diezelfde BMW dealer staat er ook nog een sportieve X6 50i die eveneens een dikke 4.4-liter V8 in het vooronder heeft liggen, gelukkig voor BMW is er voor beide topuitvoeringen een specifiek doelpubliek voorhanden al zal je die niet zo snel in België terugvinden.

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Tegelijk met het steeds uitdijende premium SUV segment steeg ook het aanbod aan high performance varianten. Denk maar aan de Porsche Cayenne Turbo S, Range Rover Sport SVR, Mercedes ML 63 AMG, Jeep Grand Cherokee SRT, … maar een volwaardige concurrent voor de unieke X6 bleef uit. Eeuwige concurrent Mercedes maakte daar begin dit jaar toch maar eens werk van – wegens het blijvende X6 succes – en komt nu met de GLE-Klasse Coupé, specifiek voor deze X6 M is er ook een AMG uitvoering (vanaf €122.210)! Binnenkort krijgen we ook een sportieve SUV van Bentley en Jaguar, al blijft de grootste concurrent voor de X6 M waarschijnlijk de X5 M.

Conclusie

Concluderend kunnen we na deze innige kennismaking wel stellen dat de X6 M snel is, ongezien snel zelfs. Sportiviteit en SUV’s zijn dus toch combineerbaar, al breek je wel enkele eeuwenoude natuurwetten wanneer de snelheid opgedreven wordt. Desondanks is de BMW X6 M vrij duur, niet zo zuinig, redelijk zwaar en behoorlijk belastend voor de natuur. Gelukkig bezit deze Bimmer een prachtig interieur, een perfect werkend navigatie/multimediasysteem en stevige brok innoverende technologie. De technisch relateerde BMW X5 M is even snel, goedkoper, praktischer en pleegt daarmee een duidelijke broedermoord, toch zullen we iedereen die we tegenkomen met X6 M trakteren op een goedkeurende duim en brede glimlach voor hun bewonderden keuze, hulde!

Overzicht:

+ Extreme prestaties én toch bijzonder veelzijdig
+ Agressieve styling
+ Brutale soundtrack
+ Comfortabel interieur
+ Gebruiksvriendelijke technologie (iDrive, ConnectedDrive, …)

+/- Gek of Geniaal?

– Stevig gewicht/verbruik/prijs
– Interne concurrentie X5 M

Rijtest: BMW X6 M 2014 - SAC - 4.4 V8

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens