Officieel: Audi R8 (Plus) + R8 e-tronEen nieuwe (kleinere) motor moet het succes van de nieuwe Audi R8 verzekeren!

De eerste generatie Audi R8 werd gelanceerd met een 4.2-liter V8 – vandaar de naamgeving – en die kreeg later het gezelschap van een kolossale 5.2-liter V10! Deze krachtigste variant was de bestverkopende desondanks het aangenamere rijgevoel van de achtcilinder, de nieuwe generatie doet het dan ook enkel met een V10 (540 pk / 540 Nm) en V10 Plus (610 pk / 560 Nm). In bepaalde regio’s – lees: China en consorten – zijn er loodzware taksen op grote motoren, daarom dat de ingenieurs van Audi nu werk maken van een compacter hart voor de R8 familie.

Gezien de rijkelijke voorgeschiedenis van Audi met potente vijfcilinder motoren zou dit een ideale keuze zijn, ware het niet dat de plaats in de motorbaai eerder beperkt is. Daarom zou de keuze gevallen zijn op een zescilinder met dubbele turbo’s, niet geheel toevallig ook het blok waarmee de aankomende generatie Audi RS4 Avant mee uitgerust zal worden. Dankzij moderne turbotechnieken kan Audi prima waarden tevoorschijn toveren, denk maar aan minstens 420 pk!

Binnenkort komt de dakloze R8 Spyder naar buiten, de onthulling van de R8 instapper zal dus ten vroegste voor 2016 zijn. Behalve een hoop minder cilinders en lagere CO2 uitstoot zal deze sportwagen uit Ingolstadt ook een gunstiger prijskaartje dragen, nu ben je aangewezen om minstens 164.800 euro achter te laten bij de Audi dealer voor de R8 V10.

Audi R8 komt (later) ook met biturbo V6