Officieel: MINI Clubman 2016De nieuwe generatie MINI Clubman krijgt een volwaardig setje achterdeuren, de kofferdeur uit twee delen blijft gelukkig nog steeds op post!

Vorig jaar kregen we al een voorproefje voor deze zesdeurs MINI onder de Clubman Concept noemer, nu krijgen we eindelijk the real deal! De nieuweling is – in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden – best wel een grote jongen, met 4,2 meter op 1,8 meter zou je hem in hogere segmenten kunnen positioneren. Qua koetswerkbouw benaderd de Clubman een unieke kruising van een crossover met een breakvariant, in tegenstelling tot zijn voorganger zijn er nu wél achterdeuren voorzien wat een vlotte instap en bruikbaarheid zal verhogen. De dubbele achterklep blijft hét gimmick van de MINI Clubman!

Aan de buitenzijde werd behoorlijk vastgehouden aan het conceptmodel, voor het interieur krijgen we natuurlijk een mix tussen het bestaande MINI gamma en de futuristische voorbode. Opvallend is wel dat alles behoorlijk premium en hoogwaardig afgewerkt is, de Clubman nestelt zich daarmee bovenaan het gamma met de luxueuze inborst. In de koffer past minstens 360 liter bagage en met de achterbank plat kan dat nog oplopen tot maximaal 1.250 liter, geen slechte prestatie voor een MINI! Afhankelijk van de smaak en budget zal je deze Clubman natuurlijk verregaand kunnen personaliseren met diverse materiaalsoorten, kleuren, velgen, accenten, packs en gadgets zoals headup displays, grote(re) navigatie/multimediasystemen, online toepassingen en instelbare sfeerverlichting.

Motorisch rekent de voorwielaangedreven MINI Clubman bij de introductie in oktober 2015 op drie mogelijkheden, later zullen daar ongetwijfeld instappers en topvarianten bijkomen. Dieselrijders krijgen geen keuze, die nemen sowieso de 2.0-liter viercilinder in de Clubman D met 150 pk en 330 Nm. Dit motorblok zou genoegen nemen met 4,1 liter brandstof per 100 km in combinatie met een beperkte (109 – 115 g/km) CO2 uitstoot. Aan benzinezijde vinden we een instapper Clubman (136 pk / 220 Nm) en de sportieve Clubman S (192 pk / 300 Nm), net zoals de dieselmotor te combineren met een manuele zesbak of achttraps automaat.

MINI zal de nieuwe Clubman – interne code: F54 – plechtig voorstellen op het komende Autosalon van Frankfurt in september, niet veel later zullen de eerste exemplaren van de band rollen in Oxford. Prijzen volgen ongetwijfeld snel!