Rijtest: Lexus NX 300h AWDDe Lexus NX300h is een nieuwkomer in het razend populaire “compact SUV” segment, de zuinige hybride aandrijving is direct zijn grootste troef!

In het begin van deze eeuw konden luxewagens niet groot genoeg zijn! Prestigieuze berlines of grote SUV’s met de luxe van een limousine, de pret kon niet op … tot de wereldwijde (auto)crisis toesloeg in 2008! Sindsdien mag het gerust ietwat kleiner en werden de compacte SUV’s en crossovers eindeloos populair. Lexus had reeds de RX SUV in het gamma, een kleine afgeleide werd aangekondigd door middel van de NF-NX Concept op het Autosalon van Frankfurt in 2013, een jaar later werd de NX wereldkundig gemaakt. Net zoals zijn familiegenoten – met de RC-F als uitzondering – blijft ook deze Lexus telg trouw aan zijn hybride (benzine+batterij) innerlijk, recentelijk kwam er ook een 2.0-liter benzinemotor bij. Voor de dynamische introductie bij het hippe doelpubliek rekent Lexus ondermeer op muzikant Will.i.am, verschiet dus niet als je de compacte SUV ziet opduiken in de nabijheid van deze Amerikaanse rapper.

Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Toen we voor het eerst kennis konden maken met de NF-NX Concept liepen we niet direct warm, zoals vaak zouden die gekke karakterlijnen en gewaagd uiterlijk sowieso het productiestadium niet halen. Maar Lexus deed het dus toch en daarmee bombarderen we de NX per direct tot meest karaktervolle en zelfverzekerde compact SUV in het (drukke) segment. Tijdens onze testperiode waren er naast de vele fanboys anderzijds ook enkelen voor wie het net teveel van het goede was. De gewaagde styling – die sterk herkenbaar is met de andere Lexus’en – heeft bovendien ook een gunstige invloed op het aërodynamisch profiel van deze Japanner, dit maakt hem dus ook een beetje zuiniger dan de bolle concurrenten. Voor de koetswerkkleur kan je kiezen uit 10 mogelijkheden, de standaard 17″ velgen kunnen nog ingewisseld worden voor blitse exemplaren in een maatje meer. Wil je een NX die een Samuraikrijger imiteert, ga dan voor de F SPORT Line uitvoering!

Rijtest-Lexus-NX300h-Hybrid-AWD-4Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Terwijl je van buitenaf bijna van je sokkel geblazen wordt met het exotische design lijkt het aan de binnenzijde allemaal maar wat gewoontjes en saai. De afwerking is hoogstaand en de gekozen materialen (leder, hout, chroom, aluminium, ..) voelen allemaal kwalitatief/goed aan maar voor de ergonomie en drukke middenconsole mochten ze toch nog wat meer tijd uitgetrokken hebben. De traditionele Lexus muisbediening die we de voorbije jaren steevast zagen opduiken is hier vervangen door een touchpad … die even “goed” werkt. Het duurt een tijdje alvorens het in de vingers zit en het functioneert weldegelijk maar in een premiumwagen als de NX mag de lat gerust wat hoger liggen. Dezelfde feedback voor het navigatie/multimediasysteem, bij een autoconstructeur uit het hightech Japan zou het allemaal wel wat scherper en sneller mogen werken. Qua gadgets gelukkig geen gebrek op onze testwagen, een premium Mark & Levinson soundsysteem met 15 speakers, een handig/kleurrijk head-up display, een draadloze oplader voor smartphones (jammer genoeg (nog) niet voor iPhone’s), elektrisch neerklapbare achterbank, .. Die achterbank is bovendien vrij ruim en biedt zo volwaardig plaats voor drie volwassenen, daarnaast past er nog eens 550 liter bagage in de koffer!

Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Rijtest: Lexus NX 300h AWDRijtest: Lexus NX 300h AWD

De Lexus NX300h heeft een 2.5-liter benzinemotor en een elektromotor en is er zowel met voorwielaandrijving (FWD) als vierwielaandrijving (AWD). In combinatie met de traploze CVT automaat krijg je een gecombineerd vermogen van 197 pk en 270 Nm. Hiermee kan je in een negental tellen aan 100 km/u zitten, wanneer je aan 180 km/u zit is de topsnelheid bereikt. In de meest voordelige uitvoering blijft de CO2 uitstoot beperkt tot 116 g/km met een normverbruik van 5,2 liter per 100 km, in de praktijk zal dat enkele liters hoger uitvallen. Gelukkig is de brandstoftank 56 liter groot waardoor je toch een aanzienlijk rijbereik krijgt, de vele elektrische kilometers komen er gratis en voor niets bij! De Lexus NX 200t doet het met een 2.0-liter viercilinder met 238 pk, 350 Nm en 183 g/km CO2, vooral door die laatste (hoge) waarde verwachten we eerder een succes voor de hybride-variant.

Rijtest: Lexus NX 300h AWDRijtest: Lexus NX 300h AWD

In het dagelijkse leven is het een plezier om met een Lexus te rijden. De automaat mag dan wel wat kabaal maken onder belasting en ietwat traag reageren, zodra hij op snelheid geraakt komt de wagen – en daarbij ook de inzittenden – volledig tot rust. Met de Drive Mode Select (ECO – Normal – Sport) kies je een passend innerlijk (ophanging, gasrespons, ..) voor elk type rit, via aanwezige schermen kan je ten alle tijden de energiestromen volgen. Met de EV modus (tot 65 km/u) rij je ook volledig elektrisch (geruisloos én vliegensvlug), erna springt de benzinemotor bij en die schenkt overtollige energie aan de grote batterijen zodat je jezelf erna weer emissieloos kan verplaatsen. De dosing van het rempedaal is daardoor anders dan bij conventionele wagens, de aanpassingsperiode duurde jammer genoeg langer dan onze testperiode. Standaard krijg je acht airbags en de noodzakelijke veiligheidssystemen, in de optielijsten vinden we handige uitbreidingen leuke gadgets zoals intelligente verlichting, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistent en een automatisch remsysteem bij onheil.

Rijtest: Lexus NX 300h AWDRijtest: Lexus NX 300h AWD

Het prijskaartje van de nieuwe Lexus NX start bij €41.990 voor de NX 300h FWD basisuitvoering, in ruil voor net geen €7.000 kan je die nog aandikken tot Executive Line. De NX 300h AWD start reeds met de Executive Line voor €50.240, voor een meerprijs kan je nog upgraden tot F SPORT Line (+ €5.000) of Privilege Line (+ €8.520) waarna je nog even mag grasduinen in de beperkte optielijst. De NX Business Edition’s werden extra interessant geprijsd tot respectievelijk €42.500 (FWD) en €43.500 (AWD) terwijl de NX 200t AWD Executive Line benzinevariant zich tussen de €52.060 en €60.200 prijst.

Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Ons testmodel was bijzonder goed voorzien van alle toeters en bellen, voor een prijs van ongeveer €55.000 mag je anderzijds ook wel wat verwachten. Lexus ambieert met deze compacte SUV dan ook een rol naast de premium concurrenten zoals de BMW X3, Mercedes GLK-Klasse en Audi Q5. Daarnaast mag je ook de Volvo XC60, Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque niet vergeten in deze segmentsector, iets lager vinden we ondermeer de Hyundai ix35, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Toyota RAV4 en Mazda CX-5 terug. Een hybridesetup zoals de Lexus NX 300h is veel moeilijker terug te vinden, sommige dieseluitvoeringen zijn anderzijds wel bijna even efficiënt/zuinig.

Rijtest: Lexus NX 300h AWDRijtest: Lexus NX 300h AWD

Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat de Lexus NX terecht mag uitpakken met zijn gedurfde styling, zeker in het grote segment waarbij alle concurrenten elkaar eindeloos kopiëren op het gebied van voorkomen. Binnenin krijg je een uniek en technologisch geheel dat misschien iets langer nodig heeft alvorens je er volledig blindelings gebruik van kan maken, omtrent de afwerkingskwaliteit en gebruikte materialen kan je dan weer moeilijk klagen. Met de grote koffer en ruime achterbank moeten inzittenden ook niet direct wanhopen wanneer ze de shotgun verliezen, in de topuitvoering krijg je ook ook innovatieve gadgets voor een scherpe prijs! Op papier is de Lexus NX300h bovendien een zuinigheidskampioen waarmee hij zich in de kijker werpt als ideale bedrijfswagen, in de praktijk kan het verbruik en de reactiesnelheid van de automaat de pret wel wat fnuiken.

Overzicht:

+ Dynamische looks
+ Comfort
+ Veilig
+ Technologie
+ Interessante CO2 uitstoot (116 g/km – Business Edition)

– Dorstig
– Luidruchtig/traag onder belasting
– Dosering rempedaal

Rijtest: Lexus NX 300h AWD

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem