Rijtest: Fiat Freemont Cross AWD MultijetEen nieuwe Fiat Freemont is nog voor direct, de extra uitgeruste Cross uitvoering moet hem ondertussen nog even interessant houden!

Het levensverhaal van de Fiat Freemont hebben we de voorbije jaren al meermaals uit de doeken gedaan.. Oorspronkelijk was deze stoere SUV/Crossover een Dodge Journey maar na het huwelijk tussen Chrysler en Fiat kreeg hij een Europese makeover en een rode Fiat badge voorop. Hierdoor is de Freemont een stuk minder Italiaans dan pakweg een schattige 500 maar dankzij deze werkwijze kan hij zichzelf interessant – lees: goedkoop – in het grote segment positioneren. Ondertussen werden er al bijna 70.000 exemplaren van de Fiat Freemont verkocht in Europa, het merendeel van het cliënteel koos voor een goed uitgerust exemplaar. Naast de Freemont Urban, Lounge en Black Code komt er bovenaan in de uitrustingstabel een Cross uitvoering bij, in analogie met de compacte Fiat Panda Cross!

Rijtest-Fiat-Freemont-Cross-AWD-8

In het straatbeeld valt het pas écht op hoe groot de Fiat Freemont in werkelijkheid is, zeker als hij geparkeerd staat naast de Cinquecento familiegenoten. Naast zijn stoer uiterlijk kan hij gelukkig ook uitpakken met zijn zachte vormgeving, zeker in vergelijking met de directe concurrenten. Behalve de sobere Arctic White koetswerkkleur van onze testwagen kan je gelukkig kiezen uit meer vreugdevolle mogelijkheden, de vijfspaak 19″ Hyper Black velgen en chroom afwerking voor de bumpers rondom, dakrails en zijschorten krijg je gratis dankzij de keuze voor de Freemont Cross! Voor de lichtblokken (voor/achteraan) en de nieuwe grille vooraan werd dan weer gekozen voor een glossy black afwerking.

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWDRijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet 4x4

Binnenin koos Fiat ook voor een waardige top-of-range interieurafwerking voor deze Freemont Cross. Zo hebben we goedzittende lederen zetels – met Amerikaanse afmetingen, hurray! – en contrasterende zilveren stiksels, Liquid Graphite afwerkingsdetails, triple zone airco, keyless go / smart key, USB/Aux/Bluetooth, het grote UConnect navigatie/ multimediasysteem met touchscreen én een Premium Alpine Sound Audio System inclusief zes luidsprekers (370 Watt!). Om een gemakkelijke instap te verzekeren openen de deuren bijzonder ver (90°), voor de allerkleinsten is er naast een verschuifbare achterbank ook een Child Booster kussen voorzien. Met behulp van een ingebouwde dvd speler met uitklapbare schermen zijn deze ook per direct voorzien van entertainment tijdens lange(re) ritten. Standaard is er plaats voor vijf personen in de Fiat Freemont Cross, met een eenvoudig gemak tover je nog eens twee compacte zitjes uit de koffervloer. In het totaal zijn er zo maar liefst 32 zetelconfiguraties mogelijk en zijn er nog eens 20 verschillende opbergvakken in diverse vormen terug te vinden in de Freemont, het laadvermogen schommelt dan weer tussen de 460 en 1.470 liter bagage!

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWD

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWDRijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWD

In het Belgische Fiat dealernet is de Freemont Cross enkel beschikbaar met de 2.0-liter MultiJet dieselmotor in drie uitvoeringsvormen. De instapper krijgt 136 pk / 350 Nm (vanaf €34.500) mee in combinatie met een manuele zesbak en voorwielaandrijving, de 163 pk / 350 Nm uitvoering (vanaf €36.100) doet het steevast met een automaat terwijl je optioneel voor vierwielaandrijving (“AWD”) (vanaf €39.900) kan kiezen. Het gewicht van bijna 2 ton laat zich natuurlijk wel wat voelen (0-100 in 11 lange seconden) maar eens je beseft dat deze Italiaan geen scheurijzer is groeit de sympathie voor zijn comfortabel innerlijk ongetwijfeld. Ons testverbruik hurkte tegen de 8 liter diesel per 100 km/u aan, de CO2 uitstoot bedroeg een niet onaardige 198 g/km! Het rijbereik met een volle tank (80 liter!) ligt op ongeveer 900 km.

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWDRijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWD

De 5 sterren die de Freemont in 2011 op de Euro NCAP-crashtest kreeg getuigen van het engagement om de veiligheid van de maximaal zeven inzittenden ten alle tijden te garanderen. Naast stabiliteitsregeling, een handige achteruitrijcamera, een bandendrukcontrolesysteem, ABS, ESP, Hill Holder, zes airbags en drie Isofix-bevestigingspunten kon onze spierwitte Fiat Freemont Cross AWD nog rekenen op de actieve vierwielaandrijving. In normale omstandigheden gaat de kracht enkel naar de voorwielen (zuinig!), mocht er daar toch gripverlies optreden wordt er vliegensvlug ingegrepen en het vermogen herverdeeld over de andere contactpunten met het aardoppervlak.

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet 4x4Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWD

We gaven de specifieke prijzen voor de drie Belgische Fiat Freemont Cross uitvoeringen reeds mee, als we die even vergelijken met de concurrentie zal het sterk(st)e punt van deze wagen ongetwijfeld duidelijk worden. Die tegenspelers zitten zowel verscholen in het segment van de compacte SUV’s zoals de Hyundai ix35, Kia Sportage, Nissan Qashqai en Renault Koleos als de grotere/luxueuze Hyundai Santa Fe, Kia Sorento en Mitsubishi Outlander. Qua (fulloption) prijs sluit de Fiat Freemont Cross AWD zich aan bij de eerste groep terwijl hij qua afmetingen niet moet onderdoen voor de tweede groep grote(re) jongens!

Rijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWDRijtest: Fiat Freemont Cross MultiJet AWD

Conclusie
De stoere Fiat Freemont blijft ook als Cross een bijzonder functionele en praktische Italiaan al kan hij iets minder uitpakken met zijn Zuiderse vormgeving dan de populaire familieleden.. Qua rijgedrag ambieert hij andere prioriteiten, veilig/comfortabel kilometers malen doet hij dan ook het liefst! Als je daarnaast nog eens kiest voor de Cross uitvoering krijg je een bijzonder uitgebreide basisuitrusting voor een onklopbare prijs!

Overzicht:

+ Ruim interieur/bagagecapaciteit
Value for money (basisuitrusting!)
+ Comfort

Weinig Italiaanse looks
– Trage automaat

Rijtest-Fiat-Freemont-Cross-AWD-5

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem