Rijtest - Opel Adam Rocks - Header
Kleuren in de nichemarkt: de Opel ADAM Rocks is een driedeurs mini-crossover met heel wat personalisatiemogelijkheden.

Een driedeurs mini-crossover. Voor ‘t stad! Ofwel waren de strategen uit Rüsselsheim onder invloed van minder legale concentraten, ofwel zijn ze de grondleggers van een succesvolle nieuwe marktniche. Hoe dan ook is de nieuwe ADAM ROCKS een bijzondere verschijning die geen enkel netvlies overslaat. De 3,75 meter korte vierwieler met stoffen canvasdak valt op, zeker in enkele blitse van de maar liefst 17 verschillende koetswerkkleuren. Personalisatie draagt de ADAM ROCKS immers hoog in het vaandel, maar ook innoverende connectiviteit en efficiënt rijplezier staan op zijn takenlijstje. Onze “Goldbuster” ADAM ROCKS had de nieuwe 1.0-liter driecilinder met 115 pk onder de motorkap.Voldoende vermogen om ons een weekje mee te amuseren onder een heerlijke lentezon.

Rijtest - Opel Adam Rocks 10

Slechts 5 seconden duurt het om het Swing Top canvasdak met een druk op de knop netjes naar achteren te plooien en van die natuurlijke warmte te genieten. Stuurverwarming en zetelverwarming zorgen ervoor dat de thermometer daarbij lang geen 30 graden hoeft aan te duiden. Maar het standaard canvasdak is slechts één van de eyecatchers op deze ADAM ROCKS, ook de 15 mm verhoogde ophanging en de antraciet gekleurde beschermende koetswerkbekleding vallen op. Samen met de zilverkleurige bodemplaten voor- en achteraan zorgt het voor een wat stoere en zelfs gespierde look. LED dagrijlichten en LED achterlichten zijn optioneel, net als de op dit wagentje ietwat extreem ogende 18-inch velgen. En ook personalisatie is er in overvloed: 17 koetswerkkleuren, 8 kleuren voor de dakstijlen,  9 voor de logobar in de grille, verschillende kleuren voor de velgen en bestickering van spiegels of zijflanken zorgen voor een wijd arsenaal aan combinatiemogelijkheden.

Rijtest - Opel Adam Rocks 09

Binnenin zet die trend zich verder, want naast inlegplaatjes op het dashboard en in de deuren kunnen zelfs de achteruitkijkspiegel en het stuurwiel uitgevoerd worden in een kleur naar wens. Achteraan plaatsnemen is gezien de gebrekkige hoofd-en beenruimte voor volwassenen een kleine vernedering, maar vooraan oogt het interieur ruim en uitnodigend. De zetels zitten voortreffelijk en ook de zitpositie zelf is vrij ergonomisch. Over waterdichtheid hoeven jullie trouwens niet wakker te liggen, de top bestaat immers uit een stevige, drielagige stof met sandwichkern van neopreen. Multimediagewijs is ook hier het IntelliLink infotainment  met  een 7-inch kleurenaanraakscherm optioneel beschikbaar. Via MirrorLink (en de nodige apps) tover je zo je smartphone-navigatie, foto’s of video’s naar de ADAM. IT ROCKS! Pijnpunten blijven de kleine kofferruimte van slechts 170l, heel wat storende windgeluidenvanaf 90 km/u met het canvasdakje open en zoals eerder vermeld de ruimte op de achterbank.

Rijtest - Opel Adam Rocks 06Rijtest - Opel Adam Rocks 04

Rijtest - Opel Adam Rocks 08

Rijtest - Opel Adam Rocks 07Rijtest - Opel Adam Rocks 13

Bij het starten van de gloednieuwe 1.0-liter ECOTEC driecilinder en de eerste acceleratie komt er echter al snel terug een glimlach op het gezicht. Zeker bij de versie met 115 pk waarmee wij ditmaal op stap gingen, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 9,9 seconden en een topsnelheid van maar liefst 196 km/u. De verhoudingen van de manuele zesbak voelen ook en stuk speelser aan dan deze die we in de Corsa testten, wat de rijervaring volledig gunstig stemde. Enige nadeel is een iets grotere dorst, want ditmaal sloten we de testweek af met een gemiddelde van 6 liter benzine per 100 km. Niet weinig voor een mini-vierwieler als deze, maar de extra fun en betere afstelling compenseren ruimschoots. En ook voor het rijgedrag verdient Opel een schouderklopje, want deze ADAM ROCKS op 18-inchers schotelde ons zowaar een kartervaring voor. De 2,3 meter korte wielbasis gecombineerd aan een 20 mm breder chassis dan dat van de reguliere ADAM wist elke verveling te bannen. Opel spreekt tot slot ook van een SUV-waardige bodemspeling van 14 centimeter dankzij een 15 mm hogere rijhoogte, maar die uitspraak zouden we toch niet meteen aan een SUV-realiteit toetsen. Zelfs een stoeprand of steile stadsdrempel lijken voor de kleine ADAM ROCKS serieuze hindernissen.

Rijtest - Opel Adam Rocks 11

Conclusie

De ADAM ROCKS is een hip, compact wagentje dat personalisatie enorm hoog in het vaandel draagt. Van exterieur tot achteruitkijkspiegel, er zijn talrijke kleurtjes beschikbaar. Het elektrisch openende canvasdak is  bovendien een bron van genot bij het zonnige weer dat we voorgeschoteld kregen, maar vanaf 90 km/u doe je het dakje toch maar beter toe. Dat Opel de ADAM ROCKS een “crossover” noemt, vinden we dan weer enkele bruggen te ver. De vierwieler zorgt voor heel wat go-kart plezier, maar een crossover-parcours valt daar niet mee te rijmen. De 1.0-liter driecilinder overtuigde ons tot slot in 115 pk versie een stuk meer dan de afgezwakte versie die we in de Corsa reden, ondanks het relatief gezien hoge verbruik. Ook de kleine kofferruimte en krappe achterbank zijn minder praktisch. Het prijskaartje van minstens 16.325 euro of zelfs 19.025 euro waren we dan nog bijna vergeten. Conclusie: de ADAM ROCKS is veel fun, weinig ratio.

Rijtest - Opel Adam Rocks 01

Overzicht

+ Leuke looks & heel wat personalisatie mogelijk
+ Rijplezier
+/- Pittige driecilinder, wel wat dorstig
– Krappe achterbank, kleine koffer
– Prijs

Rijtest - Opel Adam Rocks 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets