Officieel: McLaren 570S CoupéMet de McLaren 570S heeft de Britse sportwagenbouwer ook een instapper (van formaat)!

Deze 570S is het eerste model binnen de Sport Series reeks van McLaren, voornamelijk bedoeld om klanten te lokken die daarna dan kunnen doorgroeien naar de Super Series (650S en consorten) of de Ultimate Series (P1 familie). De McLaren 570S beleeft eerstdaags zijn wereldpremière op het Autosalon van New York, later dit jaar duikt hij op in het dealernet met ondermeer een vestiging in Brussel. Momenteel nog enkel als Coupé, later verwachten we traditiegetrouw ook nog een 570C Spider, een GT afgeleide en als rangetopper een gestripte 570LT uitvoering.

Designmatig volgt de Mclaren 570S zijn broers, zo herkennen we de front van een 650S en het achterste van de P1. De dynamische karakterlijn op de zijflank loopt daar mooi tussen en geeft de 570C een eigen identiteit, al houden we ons finaal oordeel nog even op zak tot we de wagen in het echt mogen aanschouwen. Het interieur krijgt een nieuwe digitale instrumentencluster met een 7″ infotainmentsysteem, optioneel kan je dat nog aandikken met een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie van 1.280W!

Ook op vlak van motorisatie blijft het bij de oude bekende, ook de 570S krijgt de 3.8-liter grote achtercilinder in V-opstelling met twee turbo’s. Zoals de naam al deed vermoeden levert dit blok 570 pk en 600 Nm, voldoende om in 3,2 seconden het eerste honderdtal reeds de passeren. De snelle Brit doet 0-200 in minder dan 10 seconden, wanneer er 328 km/u op de digitale dashboard verschijnt is het gedaan met accelereren.

Dankzij het gebruik van een monocoque uit koolstofvezel en veel exotische materialen weegt de 570S slechts 1.313 kg, toch zou het ons verwonderen dat iemand in de buurt komt van het theoretisch verbruik van 9,2 liter benzine per 100 km! Wie de McLaren 570S zakelijk wil rijden houdt best rekening met de CO2 uitstoot van 258 g/km.

McLaren richt met deze 570S zijn pijlen voornamelijk op de Porsche 991 Turbo (S), maar ook de Lamborghini Huracan, Mercedes-AMG GT S en Jaguar F-Type Coupé R zullen de Brit mogen vrezen.