Preview: Jaguar XE Sportbrake 2016Als Jaguar écht wil doorbreken in dit segment komt het best met een XE Sportbrake op de proppen!

De nieuwe Jaguar XE is een belangrijk model voor de stijlvolle Britten. Na de magistrale F-type is het het eerste model dat volledig ontwikkeld werd onder de nieuwe bewind van het Indische Tata. Eindelijk was er voldoende geld voor nieuwe motoren, een lichtgewicht platform en zelfs nog wat budget over voor fancy gadgets! Daarnaast is het premium D segment ook verantwoordelijk voor heel wat verkopen in Europa, later dit jaar zal Jaguar de XE hier op grote schaal commercialiseren. De sportievere XE S versie was er al, in de wandelgangen zijn er nu al geruchten over een XE RS om voldoende weerwerk te bieden tegen München, Stuttgart en Ingolstadt.

Als je tijdens de (zonnige) ochtendspits even rondkijkt zal je echter opmerken dat er hier voornamelijk breakvarianten zakelijk gereden worden. Visueel een stuk aantrekkelijker, maar voornamelijk praktischer wegens de grotere laadcapaciteit. Financieel gezien is het immers ook maar een beperkte investering extra. Jaguar hult zich al enkele maanden in stilzwijgen over de eventuele komst van een XE Sportbrake – in navolging van de XF Sportbrake – maar de Britse roddelpers meent zelfs te weten dat er nooit een dergelijk model zal komen.

Zoiets valt moeilijk te geloven, zeker gezien de economische realiteit. Het innovatieve motorenpallet kan zo overgenomen worden van de XE Berline, het design zal tot aan de C-stijl ook bijzonder gelijklopend zijn. Momenteel heb je 455 liter bagageruimte in de Jaguar XE, in Sportbrake uitvoering zal dat wel toenemen. Als hij er komt – wat we verwachten – dan zal het binnenkort wel gebeuren, misschien reeds in september op het Autosalon van Frankfurt! De BMW 3-Reeks Touring, Audi A4 Avant en Mercedes C-Klasse Break wachten behoedzaam af!

Preview: Jaguar XE Sportbrake 2016