Rijtest - Nissan Pulsar - Header
Vissen in andermans vijver: Nissan wil met de Pulsar een stuk van de taart in het drukbevochten C-segment.

Anno 2015 staat Nissan in Europa sterker dan ooit. Met de Qashqai creëerden de Japanners enkele jaren terug een volledig nieuwe markt die ze verder uitbouwden en tot op vandaag nog steeds nadrukkelijk controleren. Een schoolvoorbeeld van wat men in marketingtermen een Blue Ocean Strategy noemt. Gesterkt door haar successen waagt Nissan zich nu ook echter tot vissen in de Rode Oceaan, want met de nieuwe Pulsar betreden ze een verzadigde markt in volle concurrentie. Het succes van de ene is hier het verlies van de andere, dus kan Nissan enkel successen boeken wanneer de Pulsar voldoende in huis heeft om klanten weg te halen van hun trouwe Ford Focus, Volkswagen Golf, Renault Mégane, Citroën C4, Peugeot 308 en ga zo maar door.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 07


Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 02Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 03

Qua design blijft Nissan alvast voorzichtig, want de Pulsar bezit geen excentrieke trekjes. Vooraan wordt met de nieuwe V-grille de Qashqai-kaart getrokken en ook achteraan vinden we de huiselijke boomerang achterlichten. De Pulsar ziet er best niet verkeerd uit, maar het C-segment kon ondertussen wel wat meer vernieuwing gebruiken dan een platgeslagen Qashqai. Binnenin meer van hetzelfde, al pakt Nissan dankzij een langere wielbasis en optimale zetelpositionering wel uit met de beste beenruimte in het segment. De Nissan ziet er binnenin als het ware dubbel zo groot uit dan het uiterlijk doet vermoeden, aan ruimte is er dus geen gebrek. Ook de koffer is met een inhoud van 385 liter niet minnetjes en overklast de Golf en de Focus, de Peugeot 308 en Renault Mégane doen weliswaar nóg beter.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 06

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 05Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 04

De Nissan Pulsar is ook volledig mee met zijn tijd, want alle multimediatoepassingen worden beheerd via de knoppen rond en op het 5,8-inch infotainmentscherm. Niets nieuws, maar het systeem kan nog wel eventjes mee. Ook aan comfort- en veilgheidsopties is er geen gebrek: Around View Monitor voor parkeren in vogelperspectief, dodehoekdetectie, een zelfreinigende achteruitrijcamera, Lane Departure Warning en Forward Emergency Braking zijn maar enkele van de kostbare gimmicks die bij de duurdere uitvoeringen zonder bijbetalen meekomen. We hielden ook van de concave dashboardafwerking met moderne inlegmaterialen, de chroom omlijsting van de ventilatiemonden en de dominerende zwarte pianolak. Minder waren we dan weer te spreken over het grijze plastic, de goedkoop aanvoelende ‘lederen’ bekleding en de erg gedateerde knopjes. Deze Nissan mag dan nog wel voor en in Europa ontwikkeld zijn alsook gebouwd worden in Barcelona, qua afwerking kan de Pulsar lang niet tippen aan de Golf, vernieuwde Focus of de 308.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 09Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 12

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 11

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 10Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 13

Qua rijcomfort scoort de Nissan anderzijds wel hoge punten. Wij mochten genieten van de 1.2-liter DIG-T, een benzinemotor met een vermogen van 115 pk en 190 Nm koppel. Gelinkt aan de manuele zesbak is dit een kleine doch potente motor die de Pulsar in 10,7 seconden naar 100 km/u stuurt. Boven de 90 km/u schakel je best terug om in te halen, maar los daarvan heeft de Pulsar voldoende pit. De Pulsar werd afgestemd op een rustig en comfortabel rijgedrag, waarbij schakelen boterzacht gebeurt en het interieur dankzij een goede geluidsafdichting als een cocoon wordt afgesloten van de buitenwereld. De 1.2 DIG-T bolt ook zeer soepel, er zijn geen storende trillingen en eens op snelheid houdt de Pulsar die ook mooi aan. De ophanging blijft binnen hetzelfde comfort-thema, maar de Pulsar staat ook voldoende zijn mannetje wanneer hij de bocht omgaat. Allesbehalve sensationeel, wel op een volwassen manier. Qua verbruik tot slot mag je op de snelweg rekenen aan een gemiddelde van 5,5 tot 6,5, in de bebouwde kom tussen 5,5 en 7,5 liter per 100 kilometer. Nissan belooft zelf een cijfer van 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 117 g/km.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 17

Een laatste doch zeer belangrijke factor in dit segment is vanzelfsprekend de prijs. Wil Nissan met deze Pulsar brokken maken, dan moet hij het gezien al het bovenstaande doen met de prijs. Toch is een vanafprijs van 18.990 euro voor de 1.2 DIG-T niet uitzonderlijk goedkoop, verscheidene merken bieden hun C-segmenter vanaf een stuk minder aan. De uitrusting is dan weliswaar minder, maar in dit segment zitten ook veel prijsbewuste kopers die vaak gewoon op zoek zijn naar een vervoersmiddel en minder geïnteresseerd zijn in technologische uitrusting. Like-for-like dan weer scoort de Pulsar gelijkaardig aan de Ford Focus en beter dan de Volkswagen Golf. Een uitgebreide analyse laten we gezien het overaanbod aan jullie over, maar we geven nog graag mee dat de enigde diesel de veelvuldig beproefde 1.5 dCi is met een prijskaartje van minstens 20.690 euro.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 15

Conclusie

Nissan betreedt met de Pulsar een segment waar het voor een lange tijd afwezig was. Omgekeerd terrein aan de crossover-markt die ze zelf geschapen hebben en domineren, moeten de Japanners hier opboksen tegen heel wat gevestigde waarden. Elke auto die Nissan hier verkoopt is er eentje meer dan het jaar ervoor, maar echt veel ambitie kunnen we van de Pulsar niet aflezen. Deze vierwieler is een kwaliteitsvol product met een uitstekende motorische line-up, een uitgebreide standaarduitrusting, een degelijke afwerking en comfortabel rijgedrag, maar échte onderscheidende kenmerken kunnen we buiten de royale binnenruimte helaas niet opnoemen. We zullen zien wat de tijd brengt, maar ondergetekende zou zijn Ford Focus niet afstaan voor dit new kid on the block.

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 16

Overzicht

+ Kwaliteitsvol product
+ Vlotte, stille en relatief zuinige 1.2 DIG-T benzinemotor
+ Boordevol ruimte
– Weinig uitstraling, weinig spanning
– Nauwelijks onderscheidend

Rijtest - Nissan Pulsar DIG-T 14

Tekst & Foto’s: Tim De Baets