Autosalon van Genève 2015 Live: Overzicht deel 3Bekijk hier deel 3 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Genève met DS, Ferrari, Hyundai, Volkswagen, Bugatti, Lotus en Jaguar.

De vorige jaren vonden we de knappe DS modellen nog op de stand van Citroën, vanaf heden volgen ze een onafhankelijke koers. In Brussel stond de nieuwe DS3 nog, voor het Autosalon van Genève werd de DS5 wat bijgeschaafd.

Een nieuwe Ferrari is altijd groot nieuws, zelfs al is het in de essentie gewoon een (doorgedreven) facelift van de 458 Italia. De 488 GTB maakt weliswaar gebruik van een turbomotor, maar we hebben het volste vertrouwen in de capaciteiten van de ingenieurs uit Maranello.

De Koreanen van Hyundai komen met een nieuwe generatie Tucson op de proppen, in ruil mag de ix35 welverdiend op pensioen. Naast bekende diesel/benzinemotoren denkt Hyundai ook aan een plug-in hybride variant, hier nog in conceptvorm. De opgefriste i40 Sedan/Wagon maakt verder ook zijn intrede.

Volkswagen pakt naar traditie uit met deugddoende curryworst, maar ook met een heel aantal nieuwigheden. De Caddy kreeg een kleine facelift en het gamma van de Passat wordt zonder verrassing uitgebreid met een Alltrack-versie. Daarnaast geloven de Duitsers nog steeds in grote monovolumes en lanceren ze de nieuwe Sharan, terwijl een nieuwe Touran de non-believers tegemoetkomt. Sportieve papa’s krijgen tot slot een Variant break-versie van de Golf GTD en een nieuwe CC wordt al aangekondigd met een strak concept.

De Bugatti Veyron deed de autowereld tien jaar geleden op zijn grondvesten daveren, ondertussen zijn alle 450 exemplaren (300 Coupés en 150 Grand Sport’s) de deur uit. Na de eindeloze reeks special editions kreeg natuurlijk ook de allerlaatste Veyron een speciale naam: de La Finale trekt na het Autosalon van Genève naar het Midden-Oosten! Nu graag iets nieuws Bugatti, bij voorkeur die begeerlijke Galibier!

Lotus blijft een klinkende naam in de wereld der sportwagens, al komt het wegens tegenvallende verkopen nauwelijks nog met spannende nieuwigheden naar buiten. Om de Evora-verkopen terug aan te wakkeren brengen ze wel een facelift onder de noemer Evora 400 naar buiten. De snelste productie-Lotus die bovendien ooit van de band rolde!

Jaguar vernieuwde net voor de jaarwisseling de F-Type line-up. Het motorengamma blijft bestaan uit twee varianten met een V6 en een V8 topper, in diverse configuraties kan je nu opteren voor vierwielaandrijving of een handbak. Het heft in eigen handen nemen in een dergelijke bolide zal de belevenis enkel en alleen maar versterken, om dag-in-dag-uit van je F-Type te kunnen genieten in België lijkt die AWD versie geen overdreven luxe. De Jaguar XE staat gezien het belang voor Jaguar de komende jaren natuurlijk ook op de stand.