Rijtest - Volkswagen E-Golf - Header
Volkswagen mikt met de E-Golf op de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoé. Maar dan met een licht verschillende strategie…

Winterse omstandigheden en elektrische auto’s zijn geen beste vrienden. De vriestemperaturen doen de accu geen goed, banden met een lage rolweerstand schaatsen over het sneeuwtapijt en een gebrek aan restwarmte van de motor geeft het interieur een vleugje Ice Hotel. Maar laat deze omstandigheden nu net het uitgangspunt zijn van onze rijtest, want eind januari 2015 klom de thermometer geregeld onder nul en hadden de wegen nood aan tonnen strooizout. Meer dan 700 testkilometers vonden hun weg naar de odometer, het aantal laadbeurten laten we voorlopig even terwege.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 01


Rijtest - Volkswagen E-Golf 02Rijtest - Volkswagen E-Golf 03

Volkswagen gelooft wel in de elektrificatie van haar auto’s. Of toch in zekere mate, want tegen 2020 willen de Duitsers 3% van hun wagenpark aan de laadpaal. Op het eerste zicht een laag percentage, maar we herinneren jullie er graag aan dat de jongens uit Wolfsburg in 2014 de grootste autofabrikant van de wereld vormden met zo’n 10 miljoen verkochte voertuigen. Qua absolute aantallen kan dat dus best wel tellen en wordt al snel duidelijk dat we in België nog ‘een beetje’ nood hebben aan extra laadinfrastructuur. Volkswagen zelf kan de extra kosten beperken, want het MQB-platform is geschikt voor de elektrische module en daardoor kan de e-Golf van de reguliere productielijn rollen. Daarnaast zal Volkswagen ook sterk inzetten op (plug-in) hybrides, waaronder ook best spannende exemplaren als de Golf GTE waar wij momenteel enorm naar uitkijken. Op puur elektrisch vlak blijft het voorlopig bij de e-Golf en de e-Up!, de kleine stadswagen waarmee we afgelopen zomer reden.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 04

Opvallend aan de e-Golf vergeleken met zijn voornaamste concurrenten, is dat de wagen er gewoon uitziet als een dertien-in-een-dozijn Golf. Een voordeel volgens ons, want sommige mensen haken nog steeds af bij het extraordinaire of futuristische design van andere groene automobielen. Natuurlijk kan je de elektrische versie wel herkennen aan enkele subtiele hints: de donkerblauwe streep in de grille, de LED dagrijlichten in horizontale U-vorm, enkele badges en standaard full LED koplampen. Wat je minder goed ziet, doch des te belangrijker is, zijn de vlakke vloer, de aerodynamisch geoptimaliseerde velgen, de banden met lage rolweerstand en een achterspoiler met Air Glides. Totaalresultaat: een Cw-waarde van 0,28 en dus ook een stuk minder luchtweerstand dan de reguliere Golf.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 06

Rijtest - Volkswagen E-Golf 07Rijtest - Volkswagen E-Golf 09

Een lagere luchtweerstand is voordelig voor de autonomie, maar het Lithium ion batterijpakket van 318 kilogram moet je natuurlijk nog steeds als ballast meezeulen. Dat pakket is met een capaciteit van 24,2 kWh een stuk groter dan dat van de e-Up!, wat enerzijds noodzakelijk is vanwege te grotere afmetingen doch anderzijds ook enkele extra kilometers zou moeten toevoegen. Volkswagen spreekt van een gemiddeld verbruik van zo’n 12,7 kWh per 100 kilometer, maar in tegenstelling tot bij de e-Up! slaagden we er allesbehalve in dat theoretisch cijfer te benaderen. Na een hele week rijden kwamen we uit op 17,6 kWh/100 km en dat zonder de verwarming nadrukkelijk te gebruiken. Zo was ook het rijbereik van 190 kilometer louter theoretisch, wij haalden zelfs met de beste wil van de wereld geen 150 kilometer. Waren het de contradictorische winterbanden of toch de hardnekkige koude? De laadtijd van 13 uur aan een gewoon huishoudelijk stopcontact is een tweede pijnpunt…

Rijtest - Volkswagen E-Golf 19

Rijtest - Volkswagen E-Golf 17Rijtest - Volkswagen E-Golf 21

De e-Golf scoort dan weer wel hoge punten qua rijbeleving. Geruisloos rijden is werkelijk een luxe, met 115 pk en 270 Nm onder de motorkap wordt die luxe nog extra in de verf gezet. In hernemingen en vanaf de meet laat je heel wat benzine- en dieselslurpers achter jou, want de sprint van 0-100 km/u is al voorbij na 10,4 seconden. Nog belangrijker is de sprint van 0-60 km/u, die met amper 4,2 seconden zelfs sensationeel te noemen is. De topsnelheid bedraagt ‘slechts’ 140 km/u, maar meer is dan ook echt niet nodig. Nu en dan voel je wel eens een voorwiel doorslippen, maar de elektronica smoort onderstuur in de kiem. De e-Golf kan je vrij sportief rijden en ondanks de 1.510 kilogram in de weegschaal stuurt deze elektrische wagen aangenamer dan de Nissan Leaf, de elektrische Focus en zelfs de BMW i3. Die laatste voelt dan wel lichtvoetiger en wendbaarder aan, maar gaat met zijn smalle banden en (te) veilige afstelling ondanks zijn achterwielaandrijving sneller ondersturen.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 11

Verder is het schakelcomfort optimaal gezien er natuurlijk maar 1 versnelling is, al kan je wel kiezen uit verschillende modi om recuperatievermogen te regelen. In tegenstelling tot bij vele concurrenten kan je dit dus aanpassen naar je eigen wens: D1, D2, D3 of zelfs B voor een steile afdaling. Daarnaast kan je ook nog enkele kilometers extra sprokkelen door over te gaan van Normal naar Eco of Eco Plus, waarmee de elektrische sturing, de airco, het reactievermogen van het gaspedaal, het vermogen en de topsnelheid worden aangepast.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 08

Via verschillende toepassingen op het standaard infotainmentsysteem kan je het energieverbruik nog diepgaander regelen: de verwarming aanzetten bij buitentemperaturen van 0 graden kost je 30 kilometer, de zetelverwarming 1 à 2. Wij kozen dan ook voor dat tweede en een goed paar handschoenen. We horen jullie al lachen, maar eerlijk gezegd was de verwarming er toch niet toe in staat om zelfs in de maximale stand een gezellige warmte te creëren. Plots beseften we dat de inefficiënte verbranding van diesel- en benzinemotoren met heel wat restwarmte als gevolg zelfs een luxe te noemen is. Maar verder biedt de e-Golf binnenin alles wat je verwacht en krijg je het ‘Discover Pro’ navigatiesysteem met ingebouwde locatie van laadpalen zelfs standaard mee. De toerenteller werd vervangen door een powermeter, de brandstofreserve door een energiereserve en in de deuren krijg je een blauwe sfeerverlichting, daarnaast werd alles één-op-één overgenomen. Qua bagagevolume moet je wegens de batterijen een kleine toegifte doen, maar met 343 liter kan je nog steeds spreken van een meer dan volwaardige koffer.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 15Rijtest - Volkswagen E-Golf 16

Rijtest - Volkswagen E-Golf 18

Rijtest - Volkswagen E-Golf 20Rijtest - Volkswagen E-Golf 22

Duitse kwaliteit betaal je natuurlijk nog steeds aan de kassa, maar Volkswagen prijsde zijn e-Golf in lijn met de voornaamste concurrenten. De basisprijs bedraagt 35.900 en dankzij de Full LED koplampen, standaard GPS, automatische airco en enkele andere standaardvoorzieningen is dat best zo slecht nog niet. De Nissan Leaf (€23.990) en Renault Zoé (€22.150 excl batterijhuur) doen heel wat beter qua vanafprijs, maar kunnen qua uitrusting en kwaliteit lang niet tippen aan de e-Golf. De BMW i3 ligt met een vanafprijs van €35.500 in de buurt, maar we kennen BMW en haar optiepolitiek ondertussen wel.  Ford tot slot prijst haar e-Focus gewoonweg uit de markt met 39.900 euro. Qua gebruikskosten mag je bij de e-Golf rekenen aan een kleine 3,5 euro per 100 kilometer en op de batterij krijg je van Volkswagen een 8 jaar / 160.000 kilometer-garantie. Geen zorgen dus!

Rijtest - Volkswagen E-Golf 10

Conclusie

De Volkswagen e-Golf combineert de voordelen van de reguliere Golf met de voordelen van elk elektrisch voertuig. Een ‘normaal’ docht knap uiterlijk, een kwaliteitsvol interieur met uitgebreide standaarduitrusting en  een vliegensvlugge geruisloze acceleratie. Jammer genoeg brengt de e-Golf ook de traditionele pijnpunten met zich mee: een beperkte autonomie, een lange oplaadtijd en een duurdere aankoopprijs. Ook leerden we dat een elektrische wagen en winterse omstandigheden allesbehalve samen gaan: winterbanden en koude temperaturen fnuiken de autonomie nog verder en binnenin blijft het ijskoud. De e-Golf is praktischer dan de e-Up!, maar het concept van stadsverkeer, compact en elektrisch vormden bij die stadsmus een beter geheel. Tot de batterijtechnologie een revolutie eerder dan evolutie maakt en de infrastructuur beter uitgebouwd is, zetten wij ons geld in op plug-in hybrides als de Golf GTE.

Rijtest - Volkswagen E-Golf 13

Overzicht
+ Op de verwarming na alle luxe van een reguliere Golf
– Met de traditionele pijnpunten van een elektrische wagen

Rijtest - Volkswagen E-Golf 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets