Rijtest: BMW i3 Advanced 2013Met de i3 effende BMW vorig jaar het pad voor elektrische wagens die je effectief zou willen rijden, maar is België ondertussen al klaar voor deze revolutie?

Toen BMW in 2013 het doek – eindelijk! – van de i3 in productievorm haalde, was ongeveer iedereen in autoland bijzonder nieuwsgierig/enthousiast. Een zuiver elektrische auto kon je hier en daar wel al krijgen, maar als een premiumconstructeur als BMW er zich in mee gaat bemoeien – en dus gelooft? – moet het toch wel ietwat zijn. Onze man trok in het verleden al eens richting Amsterdam voor een diepgaande test, niet toevallig een van de meest vooruitstrevende steden in Europa op vlak van elektrische laadinfrastructuur. Iedereen weet dat alle begin is moeilijk is, maar bezit deze elektrische BMW enige vorm van levensvatbaarheid? Wij zochten het uit op Belgische bodem!

Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#1 Wat voor iets is die BMW i3 eigenlijk?
De BMW i3 is de eerste telg van de nieuwe elektrische BMW i familie, ontwikkeld voor de actieve medemens die zowel praktisch, comfortabel als zuinig voor de dag wil komen en dat 7-op-7. In tegenstelling tot zijn concurrenten (waarover later meer) werd hij van scratch ontworpen en daarvoor werden kosten noch moeite gespaard, zo kreeg de i3 een carrosseriebouw van koolstofvezel. Dat is niet enkel zeer licht en bijzonder sterk, het is ook bijzonder innovatief/complex in het bouwproces.

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

Omtrent de looks was niet erg veel enthousiasme te bespeuren tijdens onze test, maar aandacht wist hij dan weer wél – onafgebroken – te versieren. In 2014 presenteerde München de blitse i8 als tweede BMW i familielid, die zich een stuk hoger positioneert in het gamma als rasechte sportwagen met gelijklopende productiemethodes. Een dergelijke wagen scoort natuurlijk iets meer animo in het straatbeeld, BMW hoopt stiekem dat de i3 hier wat kan meesurfen op die populariteit.

Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#2 Hoeveel kilometers kan je rijden?
De spiksplinternieuwe elektromotor van de BMW i3 werd volledig op maat gebouwd met stadsverkeer in het achterhoofd en levert 170 pk / 250 Nm. Zoals steeds bij elektrische wagens is die kracht vanaf de eerste seconde beschikbaar, een nul-naar-honderdsprint is (geruisloos!) voorbij in 7,2 seconden. Met een volle batterij haal je op papier ongeveer 200 kilometer, met een aangepaste ECO PRO setup kan je dat met enkele tientallen kilometers verhogen. In de praktijk situeert de autonomie zich eerder rond 160 kilometer, waarschijnlijk meer dan voldoende om je dagdagelijkse afstanden te doen. Toch nood aan wat meer rijbereik, zet dan de grote energieverbruikers (airco, verwarming, …) in een speciale “energiebesparende stand” en haal op die manier toch wat profijt (tot 40 km extra!).

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

Voor diegene die toch nog méér kilometers doen, is er een i3 met Range Extender (REX) met een autonomie van ongeveer 300 km. Deze krijgt achterin een kleine 647cc benzinemotor van een motorfiets mee die de lithium-ionbatterijen kan opladen tijdens het rijden. Even de brandstoftank van 9 liter vullen en je kan er weer voor een lange periode tegenaan! Op de autosnelweg de fossiele brandstof aanwenden om dan elektrisch de stad in te rijden, het kan allemaal met deze i3 REX!

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

Nood aan vakantie, maar bang om onderweg zonder energie te vallen? Geen nood, BMW voorziet jaarlijks een specifiek aantal dagen waarop je beroep kan doen op een conventioneel aangedreven model uit het gamma, gaande van een compacte MINI tot een hippe crossover! In het recentelijk verleden werd aangetoond dat je met enige toewijding naar Barcelona én terug kan met een i3!

Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#4 Hoe en waar kan je hem opladen? Duurt dat lang?
In de neus van de BMW i3 vind je een handige laadkabel voor zowel huis-tuin-en-keuken stopcontacten (230V) als de grotere Type2 kabel voor de publieke laadpalen, dankzij een handige app volg je het allemaal via je smartphone. In België is het netwerk van openbare laadgelegenheden nog aan de magere kant, zeker in vergelijking met onze Noordelijke buurlanden… Gelukkig is er beterschap op komst! Kies je voor een eigen BMW Wallbox Pure laadstation thuis, dan kan je jouw BMW i3 tot 80% opladen in slechts 3 uur. Met een regulier stopcontact duurt dat toch minstens dubbel zolang. Het ConnectedDrive navigatiesysteem weet ook ten alle tijden je rijbereik en geeft beschikbare laadstations onderweg mee, dankzij ChargeNow ondersteunt BMW ook de uitbreiding van laadstations op openbare (parkeer)plaatsen. Het BlueCorner netwerk is het grootste in België en dankzij Europese samenwerking kan je ook in Duitsland en Oostenrijk terecht met je laadkaart.

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#5 Is het prettig vertoeven binnenin?
Een BMW i3 is nog steeds een volwaardige Bimmer en dat zie je aan de onberispelijke (interieur)afwerking. Heel wat elementen herkennen we uit andere modellen, wat de gebruiksvriendelijkheid verhoogd. Hier en daar zien we nog delen naakte koolstofvezel wat minder premium lijkt, voor de rest blijft het bij knap leder, mooi hout en goedzittende stoffen zetels. De achterbank biedt plaats voor twee inzittenden en die hebben gemakkelijk toegang gezien de afwezigheid van een B-stijl.. al kan de achterdeur niet open zonder de voorste. De koffer slikt slechts 200 liter gezien de laterale plaatsing van de batterijen en elektromotor, toch hadden we niet direct ruimte te kort tijdens onze dagdagelijkse bezigheden.

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#6 Hoeveel kost de BMW i3?
Misschien wel de belangrijkste vraag voor vele geïnteresseerden! De vanafprijs werd vastgelegd op €35.500, maar zoals de meeste BMW’s moet je nog (heel) wat bijbetalen voor een kleurtje (blauw, grijs, oranje, wit of zwart), 19″/20″ velgen, interieurafwerking (Atelier, Lodge, Loft of Suite), packs, en dat gaat nog wel even door. Voor de REX uitvoering betaal je ongeveer €4.500 extra. Reken dus toch maar op een kleine €50.000 voor een leuk exemplaar, maar om de pijn te verzachten kan je wél genieten van serieuze financiële voordelen van de overheid inzake taksen en verkeersbelasting. De elektriciteit is jammer genoeg niet inbegrepen in de prijs, analisten berekenden dat een volledige laadbeurt zo’n 4 euro kost. Voor de eerdergenoemde BlueCorner laadpalen heb je ook nog een abonnement nodig en ze rekenen je elke beurt nog eens apart aan, waardoor het moeilijk te achterhalen valt hoe goedkoop elektrisch rijden nu wel niet is. Als je niet bijzonder veel kilometers doet dan is een elektrische wagen sowieso wel voordeliger, enkel en alleen al op vlak van brandstofkost!

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#7 Bezit deze i3 de typische BMW – Freude am Fahrer eigenschappen?
Naast een hoogwaardig interieur en stevig prijskaartje kunnen BMW steevast uitpakken met een aangenaam weggedrag, ook deze i3 bezit dergelijke eigenschappen. In tegenstelling tot nieuwe derivaten gaat de kracht volgens de eeuwenoude traditie naar de achterwielen, dankzij de elektromotor is het volledige vermogen per direct beschikbaar. Daardoor zoef je ongetwijfeld als eerste weg aan het stoplicht, altijd leuk om als underdog te bevestigen. Teveel spelen heeft jammer genoeg ook een negatieve invloed op het rijbereik. De eerste kilometers moet je ook even de tijd nemen om de One-Pedal Feeling onder de knie te krijgen. Alles draait bij de i3 eigenlijk om het gaspedaal, zodra je de druk wat lost remt de wagen vanzelf. Dat vraagt enige gewenning, maar gelukkig heeft het een positieve invloed op je rijbereik want de energie stroomt in dat geval direct terug naar de batterij. Dankzij een scherpe draaicirkel is manoeuvreren in de stad geen enkel probleem, ook alle moderne veiligheidssystemen zijn van de partij in deze elektrische BMW!

Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#8 Wat zijn zo de concurrenten?
De BMW i3 speelt momenteel de voortrekkersrol in het hogere segment van zuiver elektrische wagen, de andere (Duitse) premiumconstructeurs kijken momenteel de kat uit de boom en focussen zich op (plug-in) hybrides. Zo heeft Mercedes de B-Klasse Electric Drive en Audi A3 e-tron maar die maken gebruik van een bestaand model, net zoals Volkswagen met de e-Golf. Iets lager/goedkoper zitten de Renault Zoé, Opel Ampera en Nissan Leaf. Met een andere (ruimere) koetswerkvorm, steviger prijskaartje en grotere autonomie (400 km) wist de Tesla Model S alvast heel wat landgenoten te overtuigen, ook hier speelt het financiële voordeel misschien wel de doorslaggevende factor.

Rijtest BMW i3 Advanced 2013Rijtest BMW i3 Advanced 2013

#9 Moet ik de BMW i3 kopen?
De sympathieke heren bij BMW deden wat iedereen wel wou maar niet durfde: een volledig nieuwe elektrische (stads)wagen bouwen die zowel praktisch als comfortabel voor de dag komt. Het rijbereik is voldoende voor de meerderheid onder ons, al ben je volledig afhankelijk van de lithium-ionbatterijen. Als die niet meewillen, dan zal die lastminute roadtrip/noodgeval ook niet kunnen plaatsvinden. Als je de i3 aan een normaal stopcontact hangt duurt het ook nog behoorlijk lang, aan een Wallbox of (krachtige) laadpaal is het klusje relatief snel geklaard. BMW werkt intensief samen met externe partners om die laadpalen in het straatbeeld te laten verschijnen maar daarvoor hebben ze wel early adopters nodig. Die kunnen naast een uniek vormgeven geheel ook genieten van een premium interieur én stevig financieel voordeel dankzij de emissieloze uitstoot, al blijft het een kostelijk geheel. Ook zullen zij bovendien een mentale switch moeten maken omtrent hun molbiliteitsbehoeftes, al moeten we dat misschien wel allemaal eens doen!

Overzicht:
+ Innovatieve brok techniek
+ Knap interieur
+ BMW ConnectedDrive/ondersteuning
+ Heerlijke weggedrag
+ Kleine draaicirkel

– Mentale aanpassing (autonomie, one-pedal, laadtijden)
– Prijs

Rijtest BMW i3 Advanced 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem