Kort Getest: Fiat Doblò 2015De nieuwe Fiat Doblò profileert zich als dé oplossing voor grote gezinnen of de actieve medemens.

Desondanks we voor deze meet & greet naar het immer zonnige Italië trokken, werden we jammer genoeg getrakteerd op een stevige portie sneeuw. Een volwaardige fotoshoot zat er op die manier jammer niet in, maar Fiat voorzag gelukkig voldoende beeldmateriaal. Desondanks toch benieuwd naar de winterpret met de Fiat Doblo, bekijk dan hier het volledige album op Facebook!

Je bent jong en je wilt wat! Dus je kiest een leuke stadswagen, snelle hot hatch of misschien zelfs een lifestyle model zoals een vierdeurs coupé, crossover of cabrio. Als je al wat verder in de levensweg zit en je denkt na over (serieuze) gezinsuitbreiding dan moet je ook jouw vervoer daarop afstellen. Een breakvariant brengt in dat geval soelaas, maar als je echt op zoek bent naar ruimte, dan moet je gaan kijken bij de MPV’s of ludospaces. Traditiegetrouw een segment waar de Fransen heersen, al is er een Italiaan die ook een deel van de koek wil. Dat is de Fiat Doblo en is verkrijgbaar zowel als personenwagen (Panorama) als licht bedrijfsvoertuig (Cargo). Sinds zijn lancering in 2000 ging hij maar liefst 1,4 miljoen keer over de toonbank. De vierde generatie zag recentelijk nog het levenslicht, de wereldpremière van de Fiat Doblo voor persoonlijk gebruik vond plaats op het Autosalon van Brussel 2015! Naast een reguliere variant heb je ook een verlengde wielbasis (“Maxi”), de Cargo komt met allerhande utilitaire uitvoeringen op maat van diverse beroepen.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Inzake vormgeving van een dergelijke Active Family Space kregen de Italiaanse designers een stuk minder vrijheid dan bij een sensationeel conceptmodel, al oogt de nieuwe Doblo best fris en leuk. De grote grille vooraan is een herkenbaar gegeven uit de grote Fiat line-up terwijl je er met enige verbeelding een glimlach in ziet. De grote lichtblokken werden ietwat geherpositioneerd uit praktische én designoverwegingen, inzake kleurtjes en velgen is het aanbod hier iets minder ruim als bij de Cinquecento. Achteraan krijgen we een reusachtige kofferklep die ook dienst kan doen als bijvoorbeeld regenscherm. De Fiat Doblo Panorama krijgt steevast een schuifdeur aan weerszijden, iets wat bezorgde ouders zeker zullen appreciëren!

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Het interieur werd opgefrist en is herkenbaar uit de grotere modellen uit de 500 reeks. Bij een dergelijke wagen kan je niet onderuit het gebruik van plastics, al wist het designteam toch een warme sfeer te creëren met de gekleurde boordplak. Het instrumentenpaneel is behoorlijk blits vormgegeven, maar gelukkig ten alle tijden goed afleesbaar. Het stuurwiel kreeg daarnaast handige functietoetsen mee. Voor de zetels primeerde het zitcomfort op de zijdelingse steun, een enkele armsteun kan dan weer de aanleiding vormen tot ruzie vooraan. Op de achterbank hebben de kleinsten daar geen enkele reden tot toe, optioneel kunnen er nog twee sloebers plaatsnemen in de koffer als er gekozen wordt voor de zeven zitplaatsen. Overal vinden we praktische opbergcompartimenten terug (goed voor een 40-tal liter), de koffer heeft een capaciteit van 790 tot 3.200 liter! De Doblo met verlengde wielbasis doet daar in de meest ideale omstandigheden nog eens 800 liter bovenop! In deze tijdsgeest kan zelfs een grote gezinswagen niet zonder connectivity, daarom kan je hier ook kiezen voor het 5″ grote UConnect systeem (al dan niet met geïntegreerde navigatie).

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Het Belgische motorenaanbod van deze generatie Fiat Doblo bestaat uit diverse bekende krachtbronnen, met 4 mogelijkheden verspreid over benzine, diesel én CNG. De enige benzinemotor is de 1.4-liter viercilinder met 95 pk en 127 Nm gekoppeld aan een manuele vijfbak, de aardgasversie maakt gebruik van een 1.4-liter TurboJet wat resulteert in 120 pk en 206 Nm met een manuele zesbak. Bij de bekende 1.6-liter MultiJet dieselmotor mag je kiezen uit 90 pk / 290 Nm of 105 pk / 290 Nm, beiden met een soepel schakelende zesbak.

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Fiat België verwacht voor onze regio het meeste van de krachtigste dieselmotor, daarom kozen we precies deze uit voor een eerste kennismakingsritje. Het testverbruik was gezien de winterse omstandigheden eerder irrelevant, in andere testten blonk deze smeuïge viercilinder alvast uit met zijn zuinigheid (5-6 liter diesel per 100 km, 138 g/km CO2) en aangename loopcurve. De topsnelheid ligt boven 160 km/u, terwijl we je de sprintcijfers gewoonweg zullen verzwijgen. Behalve de Natural Power (CNG) uitvoering krijgen alle Fiat Doblo’s een brandstoftank mee van 60 liter, waardoor deze praktische Italiaan een autonomie van bijna 1.000 kilometer heeft! Een schakelindicator en start/stopsysteem helpen dan weer om zo efficiënt mogelijk met de brandstof om te springen!

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Als actieve veertiger of Daddy Cool heb je in de loop der jaren ongetwijfeld heel wat moeten opgeven, een sportief rijgedrag voor je Doblo hoort daar ook bij. Gelukkig kan je jezelf optrekken aan andere (belangrijkere) dingen des levens, want deze Fiat laat zich gelukkig heel comfortabel rijden met een prima geluidsisolatie. Het stuurwiel communiceert behoorlijk licht, wat aangenaam is in stedelijke omgevingen, maar bij het betere bochtenwerk zal je behoorlijk moeten sturen. Inzake veiligheid zijn alle marktconforme systemen aanwezig (ESP, airbags, …), als toemaatje krijg je nog Hill Holder erbovenop!

Kort Getest: Fiat Doblò 2015Kort Getest: Fiat Doblò 2015

De Fiat Doblo krijgt 3 uitrustingsniveau’s (Pop, Street en Lounge) mee die je vervolgens nog kan aanvullen met interessante Packs of losse opties, zo is er voor ieder wat wils. De vanafprijzen voor de benzinemotor schommelen tussen de €16.190 en €19.250, de CNG kost je minstens €23.050 en voor de diesels zit het tussen €19.450 en €21.850. Concurrentie voor deze Fiat vinden we bij de Ford Tourneo Connect, Dacia Dokker, Mercedes Citan, Nissan NV200, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Volkswagen Caddy en Peugeot Partner. Ook de Opel Combo mogen we aan dat rijtje toevoege, al is deze technische zelfs identiek aan de Doblo. Binnenkort verwachten we in dat Duits kamp dus ook een generatiewissel!

Conclusie

Met een frisse kijk op ’t leven en een bijzonder functioneel interieur komt de Fiat Doblo terug vooraan meespelen in het grote segment. Eens je in dit segment moet shoppen, heb je al heel wat verlangens opgeborgen, maar gelukkig zijn dergelijke Active Family Space wagens bijzonder praktisch ingesteld. Een hoop kinderen vervoeren naar het zoveelste verjaardagsfeestje en in de terugweg langsgaan bij de doe-het-zelf-winkel, nothing a Fiat Doblo can’t fix!

Overzicht:

+ Frisse looks
+ Functioneel/ruim interieur
+ Veelzijdig/praktisch
+ Aangename motor/rijgedrag

– Kleine zijspiegels (beperken zicht rondom)
– Weinig passie te vinden in dit segment

Kort Getest: Fiat Doblò 2015

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem