Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATICMet de GLA-Klasse wil Mercedes heel wat klanten zien te strikken, een bijzonder vlotte GLA 45 AMG variant kon dus natuurlijk niet uitblijven!

Mercedes koos enkele jaren geleden volmondig de kaart van de jonge(re) generatie. Dat deden ze door hun oubollige A-Klasse een deugddoende make-over te geven met een aantrekkelijk voorkomen, een knap interieur, efficiënte motoren en een hoop personalisatiemogelijkheden. Vervolgens kwam de CLA ten tonele die met zijn vierdeurscoupélijn nog wat meer kan uitpakken met zijn blitse looks en extra interieurruimte. Als laatste was er de GLA die als sports activity vehicle gepositioneerd werd. Zo kreeg hij een hogere zitpositie/bodemvrijheid, een avontuurlijk voorkomen en een grotere koffer! Naast een resem diesels en benzinemotoren lanceerde Mercedes ook een nieuwe AMG krachtbron voor deze modellen, na de A 45 AMG en CLA 45 AMG was het duidelijk dat ook de GLA op een dergelijke dynamische wijze gepresenteerd ging worden. Theoretisch zou je onze eerdere 45 AMG rijtesten kunnen combineren met de recente GLA rijtest, al wouden we een dergelijke testopportuniteit natuurlijk niet links laten liggen.

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

In tegenstelling tot de knotsgekke Edition1 uitvoering was onze testwagen voorzien van een meer subtiele koetswerkkleur, Berggrijs voor de liefhebbers onder ons. Daarnaast kregen we ook de Twin Blade grille vooraan, zwarte omlijsting, een dubbele uitlaat, rode remklauwen, 20″ tienspaaks lichtmetalen velgen en een getinte achterruit. Extra verluchtingsgaten/gleuven, de klassieke badge’s en wat chroom hier en daar benadrukken tot slot de atletisch uitstraling. Voldoende sportief maar toch nog heel subtiel in vergelijking met de grotere AMG modellen. Mag het voor jou allemaal wat exotischer of zou je het hier en daar toch anders aanpakken, dankzij de uitgebreide catalogus kan het allemaal!

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATICRijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Net zoals de 45 AMG familiegenoten wordt het interieur van de snelste Mercedes GLA overgoten met een grote portie sportiviteit. Denk aan glimmend chroom, contrasterende rode stitchting, strakzittende sportzetels uit de AMG Performance catalogus en een sportief stuurwiel dat overtrokken is met Alcantara. Dankzij het optionele panoramisch schuifdak kregen we meer dan voldoende licht binnenin en ook de achterste inzittenden konden op die manier voldoende genieten van het hoogwaardig afgewerkt interieur. De koffer is in staat om 421 liter bagage te slikken, met de achterbank plat stijgt de bagagecapaciteit tot maar liefst 1.234 liter!

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATICRijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Pièce de résistance van deze stoere Duitser is uiteraard de geblazen viercilinder onder de knap gelijnde motorkap. Deze 2.0-liter benzinemotor kan 360 pk en 450 Nm produceren en doet ook niets liever, maar voor het echte vuurwerk moet je hem wel wat in de toeren houden. Met behulp van de launch control – Race Start, goed verscholen in de boordcomputer – kan je de GLA 45 AMG in 4,8 seconden katapulteren naar 100 km/u. Ook erna blijft de Mercedes accelereren als een bezetene, tot grote gevaar voor je rijbewijs. Het cliënteel dat voor een dergelijke bolide kan gaan, zal niet bijzonder veel geven om het verbruik, maar voor de volledigheid geven we toch graag mee dat deze AMG het doet met een CO2 uitstoot van 175 g/km en in theorie voldoende heeft aan 7,5 liter benzine. Hoeveel meer je in de praktijk zal verbruiken ligt volledig in de handen van de chauffeur, de brandstoftank heeft jammer genoeg een begrensde capaciteit van 56 liter.

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATICRijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Met behulp van de 4MATIC vierwielaandrijving en een capabel onderstel kan de Mercedes GLA 45 AMG op een indrukwekkende manier het kolossale vermogen op een ordentelijke manier weten te verwerken. In de “Comfort” stand kan je jouw grootmoeder perfect rustig laten rondrijden met de zeventraps sportautomaat, maar wanneer je toekomstige schoonvader toch eens zijn jeugd wilt herbeleven, hoef je enkel maar te switchen naar “Sport”. Vervolgens even de motor op bedrijfstemperatuur laten komen en dan kan het feest écht beginnen: een ongelooflijke acceleratievermogen, verpletterende tussensprints, een krachtige soundtrack met brullen/ploffen en een scherp stuurgedrag, veel meer moet het niet zijn. Het gaat bovendien zo gemakkelijk dat je de (persoonlijke) limieten zou kunnen overschrijden maar dan zal de elektronica kordaat ingrijpen. Diverse actieve en passieve veiligheidssystemen waken daarnaast over het welzijn van jouw knappe bolide en de inzittenden.

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

De Mercedes GLA-Klasse staat op jouw oprit vanaf €26.499, voor de top-of-the-range GLA 45 AMG 4MATIC ben je toch genoodzaakt om iets dieper in de geldbuidel te tasten. In ruil voor €56.265 kan je al eens gaat praten bij de lokale dealer, vergeet wel niet dat de Duitsers hun vel zonder slag of stoot zullen verkopen. Ons testexemplaar was goed voor €75.758 én 10 centiemen waaronder het schuifdak (+ €1.400), slimme buitenspiegels/bestuurderzetel (+ €623), actieve parkeerasissistent (+ €816), achteruitrijcamera (+ €363), COMAND online (+ €3.265) en zo kunnen we nog heel wat verder gaan. Je hoeft heus niet alle vinkjes te zetten op de bestelbon, beter hou je nog voldoende budget over voor het onvermijdelijke tanken.

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATICRijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Hoewel het hot hatch segment de laatste jaren een serieuze uitbreiding kende met diverse carrosserievormen is er eigenlijk geen zuivere concurrent voor deze GLA 45 AMG. Zowel bij de BMW X1 als Audi Q3 is er (momenteel) nog nergens respectievelijk een M of RS variant te bespeuren, hetzelfde verhaal bij de Range Rover Evoque, MINI Countryman of Lexus NX! De meeste tegenkanting zal waarschijnlijk nog uit het eigen Mercedes kamp komen met de A 45 en CLA 45 die wél een resem natuurlijke concurrenten hebben. Is zo’n GLA 45 AMG teveel van het goede maar mag het wel wat meer zijn, de GLA 250 4MATIC kan op zijn beurt ook al uitpakken met een speelse 211 pk.

Rijtest: Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC

Conclusie
Uit praktische overwegingen een wagen ietwat verhogen/vergroten lijkt ons nog logisch, maar om hem vervolgens terug 15 millimeter te verlagen voor een sportvariant oogt toch wel ietwat tegenstrijdig. Gelukkig verdwijnt dat negativisme als sneeuw voor de zon als je even met de GLA 45 AMG mag spelen rijden. In tegenstelling tot zijn 45 AMG soortgenoten is hij een tikkeltje minder hardcore/scherp, maar wél aangenamer achter het stuurwiel. De grotere koffer en achterbank verhogen bovendien ook de bruikbaarheid. Met dergelijke cijfermateriaal hoef je op papier enkel en alleen maar onderdoen voor de écht grote jongens, in de praktijk overtuigt de potente viercilinder ten alle tijden met zijn indrukwekkende snelheid en heerlijke soundtrack!

Overzicht:

+ Praktischer dan AMG 45 soortgenoten
+ Sensationele snelheid
+ Strakke wegligging
+ Stevige soundtrack

– Tegenstrijdige grondgedachte (SUV <-> sportwagen)
– Prijzig speelgoed

v

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens