Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRACBij Hyundai vind je vandaag de dag heel wat leuke stadswagens of hippe crossovers, maar met de nieuwe Genesis willen de Koreanen zich ook in de hogere segmenten gaan bewijzen.

Anno 2015 wil Hyundai een overtuigende rol spelen op wereldniveau, bij voorkeur vooraan in elk segment. Vroeger kocht je een dergelijke Koreaan voornamelijk omwille van het scherpe prijskaartje en nam je het anonieme design er maar bij. Met een reeks Europese modellen en een eigen design/ontwikkelingscentrum in Duitsland was het echter duidelijk dat er kosten noch moeite gespaard werden om ook hier serieus door te breken. Met enkele compacte wagens (i10, i20 en i30) en een succesvolle ix35 crossover heeft Hyundai alvast een goede start genomen, met de imposante Genesis proberen ze hetzelfde kunstje ook te herhalen in het premium segment. Vergeet alvast al je Fast & The Furious vooroordelen omtrent de Genesis, deze sedan gooit het namelijk over een andere boeg dan die bekende Genesis Coupé!

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Of we met een Aston Martin rondreden. Dat was de meest gestelde vraagt tijdens onze testperiode met deze imposante Koreaan. De grote – agressieve! – grille vooraan heeft misschien wel wat weg van die Engelse luxewagens, we noteren het alvast als compliment. De Hyundai Genesis positioneert zichzelf met zijn lengte van 5 meter tussen de grote premiumwagens (genre BMW 5-Reeks) en de luxelimousines (genre BMW 7-Reeks). Met heel wat chroom accenten, een dubbele uitlaat, slimme verlichting met LED-technologie en subtiele karakterlijnen ademt de Genesis alvast een premium sfeertje uit. Op de knappe 19″ aluminium velgen of de neus vind je overigens een enkel een gevleugeld Genesis logo terug, maar achteraan krijgt Hyundai ook wat aandacht. Naast deze donkerbruine Tan Brown koetswerkkleur kan je nog kiezen uit 8 andere mogelijkheden, doe gerust eens yolo en ga voor rood, lichtblauw of beige!

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRACRijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Met dergelijke afmetingen zal het je niet verwonderen dat ook de binnenruimte aan de royale kant is, het panoramisch schuifdak zorgt op zijn beurt alvast voor voldoende lichtinval. Voor de comfortabele stoelen werd er gekozen voor hoogwaardig nappaleder en elders vinden we stijlvol aluminium en echt hout terug. Ook qua telemetrie, dashboard en middenconsole scoort Hyundai een hoop punten, terwijl een klassiek uurwerk natuurlijk ook niet mocht ontbreken. De verstelbare achterbank kan met behulp van een bedieningspaneel ook de baas spelen over de multimedia, met een resem gordijnen tover je de Genesis zonder veel problemen om in een discrete taxi. De kofferklep kan tot slot automatisch openen en sluiten en je kan er een 500 liter bagage in kwijt!

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRACRijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

De Hyundai Genesis is momenteel verkrijgbaar met slechts 1 motorisatie, namelijk een 3.8-liter grote V6 met benzine. Hiermee krijg je 315 pk en 400 Nm ter beschikking en dankzij de HTRAC vierwielaandrijving geraakt deze Oosterse mastodont in 6,8 seconden aan 100 km/u, bij 240 km/u bereik je dan weer de topsnelheid. Dergelijke cijfers klinken aangenaam in de oren, maar de CO2 uitstoot van 270 g/km en een testverbruik van een goede 11 liter (en dat met goede wil!) maken het verhaal veel minder rooskleurig. Een efficiënte diesel zou het Genesis project alvast iets meer slaagkansen geven… Er wordt al een tijdje gefluisterd dat deze op het Autosalon van Frankfurt in september zal staan.

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

De zelf ontwikkelde achttrapsautomaat doet zijn taak voorbeeldig en volledig op de achtergrond zolang je maar geen sportieve aspiraties naleeft. De Sport-stand brengt nog een beetje soelaas maar de Hyundai Genesis is toch nog altijd op zijn best wanneer hij – vlot indien gewenst – hoogstaand comfort moet brengen. Dat comfort wordt versterkt door de vele technologische hulpmiddelen zoals rijvakassistentie, adaptieve cruisecontrol, 9,2″ touchscreen, een Head-up display, Smart Park Assistant System (SPAS) en een 360° camera. Ook de innerlijke mens kan ook tot rust komen met enkele gadgets zoals stoelverwarming/ventilatie, intelligente airco, een smart key en een premium Lexicon Audio System met maar liefst 17 luidsprekers! Qua veiligheid kreeg de Hyundai Genesis natuurlijk alle bekende afkortingen/systemen toebedeeld, met 9 airbags, gorden en een actieve motorkap moet het ergste leed voorkomen worden.

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRACRijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Een grote troef en tegelijk hekel punt is het prijskaartje van deze Koreaan. Als je een grote zak met €65.000 naar een van de negen specialiseerde Hyundai dealers brengt, krijg je één euro en een Genesis terug! Alle eerdergenoemde luxesnufjes en gadgets zijn inbegrepen in de prijs, net zoals de motor, stoere velgen en vierwielaandrijving. De verkoper geeft je wel nog de persoonlijke vrijheid om te kiezen voor een koetswerkkleur en type interieurbekleding, maar ook dit zit reeds in de eerdergenoemde prijs ingebakken. Als je een dergelijke configuratie wil maken bij de concurrentie zit je aan een meerprijs van een leuke stadswagen, al kunnen die wel uitpakken met fiscaal interessante cijfermateriaal, een sterk merkimago en een stevige restwaarde. Hyundai België zal dan ook al tevreden zijn met een handvol verkopen, met een dieselmotor zouden ze toch al enkele twijfels weghalen.

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRACRijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Om toch maar even de advocaat van de duivel te spelen, dit zijn de vanafprijzen van mogelijke Hyundai Genesis concurrenten: Audi A6 3.0 TFSI quattro (vanaf €56.900), BMW 535i xDrive (vanaf €59.500) en Mercedes E400 4MATIC (vanaf €60.742). Ook de Infiniti Q70, Lexus GS en Jaguar XF kunnen we nog vermelden, maar ook deze kunnen van nature al schemeren met een premium badge. Een Europees succesverhaal voor de Genesis kan ervoor zorgen dat ook wij mooie dingen krijgen in de toekomst, zeker nu Hyundai zich als wereldspeler wil profileren!

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Conclusie

Hyundai verraste vriend en vijand door de Genesis in Europa te commercialiseren, een blijvend succes in Azië en Amerika lijkt eerder een sinecure. Het krachtige design raakt alvast de juiste snaar, het interieur is hoogwaardig afgewerkt, de technologie is in veelvoud aanwezig, de krachtbron is behoorlijk potent én dit alles krijgt een onklopbaar prijskaartje. Toch ziet het er niet naar uit dat de Hyundai Genesis hier een succes zal worden, daarvoor is het cijfermateriaal (CO2, verbruik, slagruimte, …) niet aangepast aan onze Europese noden. Het is ook nog maar de vraag of iemand met een dergelijk budget ter beschikking de weg weet naar de Hyundai dealer. Wie het toch aandurft, mag gerust aanzien worden als visionair!

Overzicht:

+ Impressionant uiterlijk
+ Luxe en comfortabel interieur
+ Potente krachtbron
+ Aanwezige technologie en gadgets
+ Onklopbare prijs/kwaliteit

– Verbruik
– Fiscaal dodelijk / nood aan een dieselmotor
– Restwaarde / merkimago?

Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 HTRAC

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem