Officieel: Land Rover Discovery Sport
De nieuwe Discovery Sport neemt in Brussel de hoofdrol op zich bij Land Rover.

De grootste nieuwkomer op het Autosalon van Brussel 2015 bij Land Rover is de nieuwe Discovery Sport, het eerste lid van de nieuwe Discovery-familie. Maar ook de reguliere Discovery staat als “Lounge Edition” op de stand en daarnaast zijn er nog diverse Range Rovers van de partij. De Evoque ‘Inspired by Britain‘ beleeft zijn Belgische première en de geoptimaliseerde 2015-modellen van de Range Rover en Range Rover Sport moeten de verkopen nog eens extra aanzwengelen.

Maar we zeiden het al, de Discovery Sport staat in het middelpunt van de belangstelling. Deze kloeke terreinwagen moet de Freelander vervangen en is het eerste lid van een nieuwe Discovery-familie. Het model werd al eerder aangekondigd met de Discovery Vision Concept en maakt indruk met zijn sportief aflopende daklijn en een imposante grille. Maar binnenin werd vermoedelijk de grootste sprong naar de toekomst genomen: afwerkingskwaliteit en aanwezige technologie ondergingen werkelijk een revolutie. Al is de Discovery Sport natuurlijk ook nog steeds een uitstekende terreinridder: een nieuwe versie van het Terrain Response systeem loodst de Discovery Sport over diverse soorten ondergronden, je krijgt een stevige op/afrijhoek en met een doorwaaddiepte van 60 cm hoef je niet meteen rechtsomkeer te maken voor een riviertje.

Inspired by Britain is dan weer een andere familie die Land Rover op poten zet uit lof voor het vaderland. De wijzigingen zijn puur esthetisch, maar geven de Evoque dat beetje extra om voldoende uniek door het straatbeeld te scheuren. Tegelijk lanceert Land Rover met dit model de laser head-up display voor de Evoque. Een enorm praktisch snufje, maar wel met een prijskaartje.

Tot slot lanceert Land Rover enkele updates voor de Range Rover en Range Rover Sport. Motorisch gezien maakt de dubbele turbo op de 3.0-liter TDV6 plaats voor een enkelvoudig exemplaar, wat het verbruik drukt bij eenzelfde outputcijfertjes (258 pk – 600 Nm). De turbo in de SDV6 blijft onaangeroerd, maar deze versie wordt wel 14 pk en 100 Nm krachtiger. Verder doet ook hier de head-up display zijn intrede en zorgt het All-Terrain Progress Control (ATPC) systeem voor een fool-proof off-road ervaring. De bestuurder kan met dit systeem vanuit stilstand of al rijdend een gewenste rijsnelheid instellen, het systeem bewaakt en wijzigt vervolgens continu de instellingen van de wagen om in alle omstandigheden over een optimale tractie te beschikken en zo de wagen in beweging te houden.