Rijtest: Peugeot RCZ RMet de 208 GTi heeft Peugeot een zeer speelse bolide in het gamma, toch kan er maar één de beste zijn: de RCZ R!

We schrijven 2007 wanneer Peugeot op het Autosalon van Frankfurt heel wat zieltjes weet te winnen met een knappe conceptwagen die wat weg heeft van een sportieve 308. Twee lentes later komen de Fransen effectief naar buiten met een productiemodel, heel wat van het dynamische lijnenspel bleef tot groot enthousiasme van de publieke opinie gewoon behouden. De potente benzinemotoren zijn de meest logische keuze voor deze RCZ, al opteren de zuinige Belgen per direct voor de dieselmotor. Een kleine facelift schonk deze bereikbare sportwagen een nieuwe grille en wat beperkte updates, hier en daar klinken er al geruchten over een topvariant die zich nog beter zou bedelen dan de krachtigste 200 pk versie. Onder het toeziende oog van enkele top-ingenieurs die hun strepen verdiende bij de Le Mans racers kreeg de RCZ R meer en meer vorm, wij kregen de sleutels van het eindproduct mee op een zonnige zomerdag! Life can be good..

Rijtest: Peugeot RCZ R

De basisingredienten van de reguliere Peugeot RCZ bleven natuurlijk ook op post bij deze heerlijke R uitvoering: het dak met dubbele bobbel, een uitgesproken grille en een lage koetswerkbouw. De RCZ R ligt nog wat dichter tegen de grond (-10mm), de achterspoiler is steevast uitgeklapt, de dubbele uitlaat eist misschien net wat teveel aandacht op en de knappe 19″ velgen kregen rode accenten/remklauwen. Een veelvoud aan R badges mocht natuurlijk niet ontbreken! Standaard komt de Peugeot RCZ R in het wit maar op aanvraag (+ €570) kan je ook kiezen voor Perla Nera zwart, Sidobre grijs of Erythrée rood. Onze testwagen kreeg die laatste mee en scoorde meer dan voldoende aandacht, zeker met de contrasterende zwarte bogen werd het geheel wel gesmaakt. Indien je nog wat verder wenst te gaan inzake personalisatie kan je nog wat items (stickers, zwarte spiegelkappen of dak uit koolstofvezel) aanvinken in de configurator, hoe dan ook rij je met iets behoorlijk uniek!

Rijtest: Peugeot RCZ RRijtest: Peugeot RCZ R

Binnenin ademt deze Peugeot ook een gezonde dosis sportiviteit uit al mochten ze gerust nog een tikketje verder gaan. De technologische vervaldatum van diverse elementen nadert ook met rasse schreden, zeker met het stevige prijskaartje in het achterhoofd (waarover later meer) voelt het toch wat minder aan. Anderzijds, niemand zal een sportieve coupé aankopen om vervolgens te muggenziften over de pixels van de navigatie of de traagheid van het multimediasysteem. Wat wel belangrijk is voor dergelijke enthousiastelingen is de piekfijne afwerkingsgraad met mooi Nappa leder, veel alcantrara, rode contrasterende stichting, perfectzittende kuipzetels en een klein stuurwiel. De versnellingspook is van aluminium en kreeg eveneens rode accenten. Dankzij het bubbeldak hebben grote(re) personen vooraan geen last van de beperkte binnenruimte, achteraan zou er voldoende ruimte zijn mocht de glazen achterruit niet zo scherp aflopen. Korte afstanden zal nog net gaan maar roadtrips met de RCZ R voor meer dan 2 personen zouden we niet direct aanraden. De koffer is bijzonder groot, maar liefst 384 liter bagage kan je meenemen!

Rijtest: Peugeot RCZ R

Rijtest: Peugeot RCZ RRijtest: Peugeot RCZ R

Het ontwikkelingsteam van Peugeot ging verder op de basisgedachten van bestaande 1.6-liter THP en krikten het vermogen op van een niet magere 200 pk tot maar liefst 270 paarden (+35%!) en 330 Nm koppel. Om de duurzaamheid van het blok toch een redelijke kans te geven werden er gelukkig wel heel wat onderdelen aangepast of volledig vernieuwd, opmerkelijk in deze huidige tijdsgeest is ook de keuze voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten. Indien je de knappe pook blindelings weet te vinden kan je in 5,9 seconden alreeds aan 100 km/u zitten, met de topsnelheid van 250 km/u zal je ook wel vrede kunnen nemen. Officieel spreekt Peugeot van een verbruik van 6,3 liter benzine, na een weekje genieten van deze Franse furie tikten we af op net geen 9 liter. Met een brandstoftank van 55 liter krijg je dus een werkelijke autonomie van een goede 500 kilometer, tanken zal je dus wel frequent moeten doen indien je kiest voor de RCZ R! Mocht je hem willen leasen, hou dan rekening met een CO2 uitstoot van 145 g/km.

Rijtest: Peugeot RCZ RRijtest: Peugeot RCZ R

Eens je jezelf in de kuipzetels hebt weten te nestelen en je het stuurwiel wat in de vingers hebt is het opmerkelijk eenvoudig om snelheid te maken, het Twin Scroll Turboblok weet van geen ophouden. Enkel de voorwielen worden aangedreven en met behulp van een mechanisch sperdifferentieel snij je bochten aan alsof het niets is. Na verloop van tijd zal je merken dat je jouw grenzen steeds verder weet te leggen, al houdt de achteras zich wat te stijf om er echt de hooligan mee uit te gangen. Wanneer het wegdek niet optimaal is – waar is het dat wél in België? – of bij regenweer heeft de RCZ R het wel wat moeilijk om alle kracht goed te doseren, gepast rubber lijkt dus een must. Het stuurwiel levert gelukkig wel de juiste feedback van en naar de voortrein, tezamen met de lage zitpositie en de manuele versnellingsbak blijft de rijbelevenis steeds intens aanwezig.

Rijtest: Peugeot RCZ RRijtest: Peugeot RCZ R

Net zoals het een wilde leeuw beaamt verkoopt ook deze R zijn vel niet zonder slag of stoot. De basisprijs ligt op een stevige €40.620 waarna je dat bedrag nog een klein beetje kan aandikken. De basisprijs voor de reguliere RCZ ligt op €27.376, je zal dus voor jezelf goed moeten uitmaken of je die meerprijs wilt betalen. Desondanks de stevige sportieve aspiraties van deze Peugeot is hij gelukkig ook in staat om zich rustig te gedragen en daardoor dagdagelijkse inzetbaar is.

Rijtest: Peugeot RCZ R

Dergelijke speelse bolides vinden buiten een specifiek land in Europa is geen eenvoudige opdracht, al denken we bijvoorbeeld wel aan een Toyota GT86 of Subaru BRZ. In het land van WK overwinningen, bier en braadworsten vinden we iets gemakkelijker dergelijke speelse coupé’s, toch bezitten die vaak minder emotie en zijn ze duurder al zal de restwaarde het geheel wel verzachten. Nuja soit, jullie kiezen zelf waaraan je jouw vermogen aan spendeert, kanshebbers in dit segment zijn de Volkswagen Scirocco R (265 pk – vanaf €34.680 (vorige generatie)), Audi TT (230 pk – vanaf €38.900) of de BMW 228i Coupé (245 pk – vanaf €38.460). De eveneens-op-leeftijd-zijnde Mercedes SLK-Klasse (vanaf €38.962) bezit ook een soortgelijke magie, al kan die als Roadster tijdens de zomer nog wat extra troeven op tafel gooien.

Conclusie

“Of ik eens met een Peugeot wou rijden” vroegen ze op de redactie, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet direct warm liep voor dat idee. Toen de term RCZ viel was ik wel geïnteresseerd, deze unieke Fransman bezit een sierlijke flair en een atypisch voorkomen, het R bijvoegsel – en de bijhorende 270 pk – deed de hartslag (en de verwachtingen) al wat oplopen. Na het weekje genieten testen houden we enkel goede herinneringen over aan deze RCZ R (we vergeten even de onbruikbare achterbank en interieur op leeftijd). Stevige sportieve aspiraties, zowel op sensationeel als auditief vlak plus een messcherp weggedrag, meer hoeft het voor ons niet te zijn. De prijs ligt anderzijds wel aan de hoge kant, gelukkig krijg je een uniek design en een wagen die dagdagelijks bruikbaar is, zolang je die rechtervoet maar kan beheersen.. Nooit gedacht dat een Peugeot zo kon overtuigen, incroyable!

Overzicht:

+ Rijplezier en sensatie
+ Uitgesproken uiterlijk
+ Messcherp weggedrag en tonnen grip
+ Grote koffer

– Prijzige Fransman
– Onbruikbare achterbank
– Technologie/afwerking op leeftijd

Rijtest: Peugeot RCZ R

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens