Suzuki CELERIOSuzuki presenteert op het Autosalon van Brussel twee nieuwigheden, namelijk de grote Vitara en de compacte Celerio!

Na een carrière van maar liefst 9 jaar nam Suzuki eerder dit jaar afscheid van de (Grand) Vitara op het Autosalon van Parijs, ondertussen is het segment heel wat geëvolueerd en moest het recept wat aangepast worden. Minder bombastisch en reusachtig maar compact, bruikbaar en een design vol zelfvertrouwen. De nieuwe Suzuki Vitara voldoet aan deze eigenschappen, ook personalisatie (funky kleurtjes!) en digitale connectiviteit werd niet geschuwd. Met een vanafprijs van €18.499 positioneert hij zich bijzonder interessant in het segment.

Op vlak van motoren neemt de nieuwe Vitara het huidige SX4 S-Cross aanbod over, beiden delen ook technische elementen zoals het onderstel, transmissies en krachtblokken. Zo is er de 1.6-liter atmosferische benzinemotor met 120 pk en 156 Nm en de evengrote turbodiesel met ook 120 pk maar wel 320 aanwezige Newtonmeters. De diesel is steevast gekoppeld aan de manuele zesbak terwijl je bij de benzinemotor ook kan kiezen voor de zestrapsautomaat. De Suzuki Vitara komt standaard met voorwielaandrijving maar indien nodig kan je opteren voor het ALLGRIP-systeem met vier werkingsmodi.

De andere (interessante) nieuwkomer op de vrouwvriendelijke stand van Suzuki is de kleine Celerio, deze krijgt de belangrijke taak om zowel de Splash als de Alto op termijn te vervangen. Net zoals de Hyundai i10 is deze A-segmenter zodanig groot – relatief gezien dan – dat hij eigenlijk al aansluit bij een hogere groep, dit tot groot jolijt van de toekomstige eigenaars. Met maar liefst 254 liter bagageruimte en een korte draaicirkel laat hij ook menig concurrenten zien hoe goed de Japanners zijn in het optimaal benutten van heel beperkte ruimte.

Met de sobere looks zal de Celerio geen schoonheidswedstrijden winnen maar dat is ook niet de bedoeling, Suzuki wil liever punten scoren met een no-nonsens wagen die functioneel en efficiënt voor de dag weet te komen. Met een vanafprijs die net onder de €10.000 ligt hebben ze nog een stevig argument achter de hand. Het aanbod van deze instapper is beperkt tot een 1.0-liter benzinemotor met 68 pk en 90 Nm die slechts 99 g/km CO2 weet uit te stoten, ook het verbruik is beperkt tot slechts 4,3 liter brandstof per 100 km. Een automaat is eveneens verkrijgbaar voor een beperkte meerprijs (vanaf €12.899).

Daarnaast mag de nieuwe bestseller van Suzuki natuurlijk niet ontbreken op ons nationale Autofeest, de SX4 S-Cross deed het ongelooflijk goed in 2014. Met zijn compacte innerlijk, stoer uiterlijk en interessante – lees: zuinige – motoren begrijpen we dit succes, de scherpe prijzen verklaren de rest.

De Suzuki Swift moest zijn #1 verkoopstitel afstaan aan de nieuwe SX4 maar blijft het nog steeds prima doen qua verkopen dus mag hij ook op het podium. Met een kleine facelift vorig jaar is hij terug helemaal bij de tijd, dankzij enkele speciale series (@ttitude, bi-tone, Air, …) kan je een interessante deal maken. Nog steeds beschikbaar, als drie- en vijfdeurs, met benzine, diesel en zelfs als 4×4 maar wij blijven stiekem verkocht aan de speelse Swift Sport!

Last but not least is de nestor van het gamma ook aanwezig, de Suzuki Jimny vierde laatstleden zelfs zijn 16e verjaardag. Intern werd ook beslist dat er daar sowieso nog 2 verjaardagskaarsen zullen bijkomen, een vervanger staat maar op de planning voor na 2017, ondertussen kunnen jullie dus blijven genieten van zijn tijdloze looks en authentieke 4×4-capaciteiten. Met zijn scherpe prijsstelling en compacte eigenheid heeft de Jimny doorheen zijn carrière een hondstrouwe fanclub opgebouwd, iets dat je enkel en alleen zou begrijpen wanneer je zelf achter het kleine stuurwiel zou kruipen. Suzuki stelt op het komende Autosalon wederom enkele speciale reeksen voor, zo is er de Jimny Dakota en de Jimny Pilot (mét polshorloge!).