Rijtest - Ford Tourneo Courier - Header
Klein maar uiterst veelzijdig: de nieuwe Ford Tourneo Courier.

De Ford Tourneo Courier vervolledigt het Tourneo-gamma voor personenvervoer en volgt op onze rijtest met de Tourneo Connect en de nog grotere Tourneo Custom. Al het goede komt immers in drievoud! Ondanks zijn compacte afmetingen is ook de Courier uiterst veelzijdig en biedt deze wagen plaats aan vijf personen met nog een ruime hoeveelheid bagage. De doelgroep lijkt ons hier te bestaan uit jonge gezinnen en gepensioneerden, maar het speelse Fiesta-platform zorgt zonder twijfel voor voldoende rijgenot. Wij gingen op stap met de krachtigste diesel, de gekende 1.6-liter TDCi.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 05

Rijtest - Ford Tourneo Courier 02Rijtest - Ford Tourneo Courier 06

Met zijn hoogte van ruim 1,7 meter ziet de Tourneo Courier er uit vooraanzicht niet meteen de meest dynamische vierwieler uit, maar de breedte van 2,06 meter zorgt voor voldoende evenwicht. Kijk je uit zijaanzicht, dan zorgen de knappe 16” lichtmetalen velgen van de Titanium-uitvoering bovendien voor een sportief kantje, terwijl de Courier met 4,16 m lengte amper langer is dan de kleine Fiesta. Parkeren is dus kinderspel en bovendien zorgen de praktische schuifdeuren achteraan dat ook uitstappen in smalle plaatsjes nooit een probleem wordt. Kleurmatig is er naast de saaiere wit-, grijs- en zwarttinten tot slot ook keuze uit Race Red, Deep Impact Blue of het Iceberg koetswerkkleur van onze testwagen. Je wagen op de parking terugvinden was nog nooit zo eenvoudig.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 03

Binnenin vinden we het gekende Ford dashboard dat we ondertussen stilaan beu gezien zijn, maar met de nieuwe Ford Focus is er duidelijk verbetering in zicht. Desondanks is de zithouding in de Courier enorm ergonomisch en zorgt de armsteun voor extra comfort bij lange ritten. Verder heeft Ford begrepen dat opbergvakken in dit type wagen uiterst belangrijk zijn: grote bergruimtes bovenaan de voorruit, diepe en lange vakken tussen de voorzetels en anderhalve liter flessen slikkende deurbergvakken herbergen alles wat je ook maar denkt mee te nemen. Natuurlijk is je smartphone anno 2014 ook onmisbaar en kan je die eenvoudig opladen via de USB-aansluiting terwijl je hem in het vakje net boven de versnellingspook kwijt kan. De praktische schuifdeuren maken in- en uitstappen nog eenvoudiger en de hoofdruimte is exemplarisch. Qua beenruimte hebben de achterste passagiers evenmin te klagen, maar de bagage leggen ze best in de koffer. Met 708 liter kom je sowieso nooit iets te kort, terwijl de achterste zetels in 60/40-verhouding nog kunnen neergeklapt worden om een cargoruimte van maar liefst 1.656 liter te creëren. Tot slot is de verstelbare bagagewand uiterst handig: plaats hem hoog om uw bezittingen te beschermten tegen nieuwsgierige blikken of gebruik hem laag om zware of breekbare voorwerpen van elkaar te scheiden. Jammer genoeg is de grote kofferklep wel aan de zware kant.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 12Rijtest - Ford Tourneo Courier 14

Rijtest - Ford Tourneo Courier 13

Rijtest - Ford Tourneo Courier 15Rijtest - Ford Tourneo Courier 18

Onder de motorkap is er in het Tourneo Courier gamma slechts een beperkte keuze mogelijk. Er is een 1.5 TDCi met 75 pk, een 1.6 TDCi met 95 pk en aan benzinezijde neemt de 1.0-liter EcoBoost met 100 pk de honeurs waar. Gelukkig waren we op stap met de 1.6-liter, want ook die had nauwelijks overschot. Een vermogen van 95 pk en een koppel van 215 Nm zouden op zich niet mogen teleurstellen, maar de extreem lange verhoudingen van de manuele vijfbak gooien roet in het eten. Dat je in 2de versnelling probleemloos doorgaat tot 80 km/u, zegt volgens ons genoeg. Om in te halen op de snelweg is terugschakelen naar vierde zelfs niet voldoende om leven in de brouwerij te krijgen, dus moet je maar terug naar derde. En toch is het verbruik evenmin een schoolvoorbeeld, want met een gemiddelde van 5,8 liter per 100 km hebben we onlangs al veel zuinigere (en snellere) 2.0-liters gereden. Volgens ons is de 1.0-liter EcoBoost, die we reden in de Tourneo Connect, hier de ideale keuze. Bovendien is deze ook de goedkoopste.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 11Rijtest - Ford Tourneo Courier 17

Motorisch slaat Ford de bal hier dus een beetje mis, maar gelukkig heeft het uitstekende Ford-chassis voldoende spierballen om het tij te keren. Zoals we eerder al meldden, staat de Courier op het platform van de Ford Fiesta en krijg je dan ook een speels rijgedrag mee. Het driespaaks stuur ligt goed in de hand en hoewel het initieel wat licht aanvoelt, zorgt het bij iets hogere snelheden voor de gewenste feedback. De Tourneo Courier komt zo sportiever uit de hoek dan je denkt, maar ook het comfort van alle inzittenden wordt daarbij niet vergeten. Kortom levert Ford ook hier de ideale balans tussen comfort en sportiviteit.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 07

Jammer genoeg is de Ford Tourneo Courier duurder dan je zou denken. De allergoedkoopste Courier is de 1.0 EcoBoost Ambiente voor 15.400 euro, terwijl de 1.6-liter diesel al minstens 17.000 euro kost. Naast de Ambiente is er ook nog het uitvoeringsniveau Trend (€16.750) en Titanium (€17.500), waarbij wij dan liever de EcoBoost nemen in Titanium dan de instapuitvoering met diesel. Die heeft dan meteen een automatische airco, het MyFord Dock, cruise control, de verstelbare bagagewand, elektirsch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, 16-inch lichtmetalen velgen en een lederen stuurwiel. Verrassend is echter de concurrentie evenmin goedkoop, want een Fiat Qubo of een Citroën Berlingo heb je in gelijkaardige versie allesbehalve goedkoper. Deze merken bieden weliswaar wel een goedkopere instapversie aan.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 08

Conclusie

De Ford Tourneo Courier vervolledigt het Tourneo-gamma voor personenvervoer. Hoewel hij de kleinste is, blijft hij uiterst veelzijdig: heel wat bergvakken, een ruime en te personaliseren kofferruimte en praktische schuifdeuren maken het verschil. Ford staat garant voor een kwaliteitsvol interieur en het chassis is ook hier best-in-class, maar jammer genoeg slaat de Blauwe Ovaal het motorisch wat mis. De 1.6-liter TDCi voelt door de lange verhoudingen van de vijfbak extreem sloom aan waardoor de 1.5 TDCi al helemaal uit de wedstrijd ligt. Gelukkig is er nog de 1.0-liter EcoBoost benzinemotor, want die kon ons bij zelfs de grotere Tourneo Connect wel overtuigen. Prijsmatig ligt de Tourneo Courier in lijn met zijn concurrenten, maar van een goedkope instapversie is hier geen sprake. Tot slot is er ook interne concurrentie, want de B-Max mikt op dezelfde doelgroep en de Tourneo Connect is amper duizend euro duurder.

Rijtest - Ford Tourneo Courier 04

Overzicht

+ Compact
+ Veelzijdig
– Prestaties & Verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest - Ford Tourneo Courier 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets