Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]Ondanks de populariteit van de hippe Evoque voorziet Range Rover toch een MY2014 update. Grote nieuwkomer is de negentraps automaat, die het comfortniveau nog wat hoger weet te tillen!

Sinds Jaguar-Land Rover in 2011 het meer-op-luxe-gerichte Range Rover aanbod vergrootte met een compacte instapper gaat het de Britten voor de wind. Jaar na jaar werden de verkoopcijfers verbeterd, wat jullie ongetwijfeld ook al opgevallen was in het straatbeeld. Met zijn unieke voorkomen weet hij vandaag de dag nog steeds menig vrouwenhart te bekoren, Range Rover focuste zich dan ook maar op kleine onderhuidse wijzigingen om het succesrecept levendig te houden. Tegen eind 2015 zou er een volwaardige facelift van de Range Rover Evoque komen, samen met de langverwachte Evoque XL.Tot grote spijt van onze nationale fashiondiva en Evoque-fangirl, Astrid Bryan, zijn er geen productieplannen voor een Evoque Cabrio.

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Het succes van de Evoque valt waarschijnlijk al een stuk te verklaren met zijn looks, want zowel de driedeurs Coupé als (de meer praktische) vijfdeursvariant weten direct de overtuigen. Zowel stoer (hoekig, imposant) als knap (details, aflopende daklijn) terwijl ook het blauwe metaalkleur (Loire Blue, €730) met witte accenten wel gesmaakt werd door ons testpubliek. Voor het gepaste schoeisel begin je bij 17″ velgen, terwijl 20″ het maximum is. Afhankelijk van de gekozen uitrustingsgraad (Pure, Prestige, Dynamic of Autobiography) krijg je diverse visuele verschillen, daarnaast kan je nog aanvullende items terugvinden in Packs. Met de MY2014 update werden de personalisatiemogelijkheden ook nog wat aangedikt, met de gepaste ingesteldheid – én budget – kan je zonder problemen een zeer unieke Evoque verkrijgen.

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Wanneer we plaatsnemen in een van de vier goedzittende lederen zetels van de Evoque voelt alles zeer goed aan. Een piekfijne afwerkingsgraad, heel wat lichtinval dankzij het panoramisch zonnedak (+ €970), de beste materialen en een leuke kleurstelling, meer was niet nodig om de enthousiastelingen nog enthousiaster te krijgen. Het koffervolume bedraagt voor de vijfdeursversie een niet onaardige 575 liter en met de achterbank plat (60:40) stijgt die zelfs tot 1.445 liter bagageruimte! Klassieke bron van ergernis bij deze generatie Range Rover’s is het navigatie- en multimediasysteem. Het bezit diverse technologische pareltjes (Bird View, Splitscreen, …) maar komt visueel even innovatief over als Windows 95. Voor de nieuwe Jaguar XE werd dat euvel gelukkig rechtgetrokken, naar verluidt komt er binnenkort ook beterschap voor de Range Rover familie. Een eervolle vermelding gaat nog even naar het Meridian geluidssysteem van 380 W dat in samenspraak met bijvoorbeeld Klara via de digitale radio (+ €340) onze innerlijke ziel tot rust kon brengen alsof het niets was.

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Het motorengamma bleef ongewijzigd en varieert tussen de eD4 met 150 pk tot de SD4 met 190 pk voor de diesels, benzineliefhebbers zijn sowieso aangewezen op het 2.0-liter Si4 benzineblok met 240 pk en 340 Nm. Voor de transmissie heb je de keuze uit een manuele zesbak en de nieuwe ZF negentraps automaat die het comfortniveau nog wat de hoogte indrijft, alle negatieve vibes omtrent de oude zesbak mogen linea recta naar de prullenmand. Onze vierwielaangedreven 1-GFT-722 was voorzien van deze vernieuwende transmissie en de krachtige benzinemotor, we durven misschien wel te spreken van een gouden huwelijk. Indien je wenst zou je in 7,6 seconden de 100 km/u alreeds kunnen bereiken en doorknallen tot 217 km/u, toch is deze Evoque op zijn best in de buurt van de meer legale snelheden. Het theoretische verbruik van 7,8 liter halen is altijd al een onmogelijke opgave geweest, wij kwamen niet dichter dan een stevige 9 liter. Met een CO2 uitstoot van 181 g/km breekt deze Si4 ook geen zuinigheidsrecords, maar gelukkig voor zakelijke rijders onder ons doen de dieselmotoren het een stuk beter (133 – 159 g/km).

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Met de zijdezachte wisselwerking tussen het comfortabele interieur, werkwillige benzinemotor en een intelligente automaat kan deze Range Rover Evoque ongeveer elke taak aan, een spelletje raad-de-versnelling is dan weer wel een serieuze uitdaging. Gelukkig heeft de grootste doelgroep van deze hippe Brit daar geen oren naar, de nieuwe Park Exit en Perpendicular Park rijhulpsystemen daarentegen. Ook de vierwielaandrijving werd herzien, met de Active Driveline gedraagt de Evoque zich vanaf 25 km/u als een reguliere voorwielaandrijver met een lager (-11%) brandstofverbruik als gevolg. Indien nodig schakelt het systeem ook vliegensvlug terug om zo ten alle tijden grip en stabiliteit te garanderen, waarmee ook onderstuur tegengegaan wordt. Het lijstje rijhulpsystemen werd ook nog wat langer met ondermeer een (vrij aanwezige!) rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruisecontrol, file assist en intelligente noodhulp. Niet dat we verwachten dat veel Range Rover Evoque’s de ongerepte avontuur intrekken maar toch, mocht je het willen zou het perfect mogelijk zijn met de hoge bodemvrijheid, goede aanloop- en afloophoek en Torque Vectoring!

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Al dat moois heeft natuurlijk zijn prijs, net zoals de Range Rover en Range Rover Sport. Met een vanafprijs van €34.900 heb je per direct door of deze Evoque (Pure) iets voor jouw budget is, desondanks de driedeurs Coupé het met minder deuren doet ben je toch verplicht om €1.000 extra te betalen. Het prijskaartje loopt natuurlijk als je wat meer wil met een hoger uitrustingsniveau zoals Dynamic (€43.100), Prestige (€43.900) of Autobiography (vanaf €61.600). Onze testwagen was royaal voorzien en was €60.090 waard.

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Met een dergelijke uitstraling en stevig prijskaartje kan je de concurrentie van deze Range Rover terugvinden in de hogere echelons van het compacte SUV segment. Bij de Duitsers vinden we dan natuurlijk de BMW X3 (vanaf €37.750), Audi Q5 (vanaf €36.600) en Mercedes GLK (vanaf €37.260) terug terwijl we ook de Volvo XC60 (vanaf €36.430) zeker niet mogen vergeten. Een luxueuze Aziaat (Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Sportage, Toyota RAV4, …) zal waarschijnlijk niet veel moeten onderdoen, maar kan niet tippen aan de uitstraling – en afwerkingsgraad – van de Brit. De komende Lexus NX (vanaf €41.990) zal dat misschien wel doen, ongetwijfeld was het succes van de Range Rover Evoque een element van die business case.

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Conclusie

De Range Rover Evoque is een succes, dat kunnen we nu wel al zeggen. Zelfs zonder grote facelift blijven de Britten voorzichtig timmeren aan het recept. Voor de MY2014 krijgen we naast een resem personalisatiemogelijkheden voornamelijk nieuwe rijhulpsystemen, gadgets én een nieuwe automatische transmissie met maar liefst 9 verzetten. Deze is afkomstig van bij de ZF specialist en doet zijn taak met verve, zowel cruisend als iets sportiever weet hij perfect en comfortabel overeen te komen met de hoeveelheid vermogen. Naast het stevige prijskaartje is het visueel onaantrekkelijke navigatie/multimedia het pijnpunt bij de Range Rover modellen van de laatste jaren, al kunnen we ons gelukkig sterken met het feit dat er beterschap nabij is. Ook in de volgende jaren zal je de Range Rover Evoque ten alle tijden zien opduiken in het straatbeeld en natuurlijk vooral binnen je vrouwelijke kenniskring. Geen testwagen die het laatste jaar zo populair was als onze blauwe GFT, womanizer die Evoque!

Overzicht:

+ Vrouwelijke aantrekkingskracht (looks!)
+ Overtuigende automaat
+ Klassevolle afwerking
+ Praktisch
+ Comfortabel

– Stevig verbruik
– Premium prijskaartje
– Multimediasysteem doet afbreuk aan het totaalpakket

Rijtest: Range Rover Evoque Si4 [MY2014]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem