Officieel: Mercedes-Maybach S-Klasse [S500/S600]HOERA! Met deze majestueuze S-Klasse blaast Mercedes het Maybach verhaal terug leven in.

Na een verdienstelijke poging van Maybach in het begin van de 21ste eeuw om voet aan wal te zetten in het segment van de gekende luxe, raffinement en prestige gooit Mercedes het nu over een andere boeg. Geen afzonderlijke tak meer, maar een aparte stroming binnen het huidige gamma, net zoals AMG die het wat sportiever ziet. In de nabije toekomst zouden er ook van andere Mercedes’ modellen een Maybach versie kunnen verschijnen – bijvoorbeeld van de nieuwe GL-Klasse – maar eerst wil Das Haus zich focussen op de S-Klasse. Sinds jaar en dag bezit deze al een bijzondere magie en bakken uitstraling, maar toch is er nog een select doelpubliek van invloedrijke CEO’s, machtige staatshoofden en malafide oliesjeiks die een dergelijke high-end luxebolide appreciëren.

In vergelijking met een reguliere S-Klasse groeit de Mercedes-Maybach S-Klasse maar liefst 20 centimeter tot net geen 5,5 meter, alle toegevoegde ruimte komt de beenruimte achteraan ten goede. Aan de buitenzijde bemerk je iets kleinere achterdeuren en een extra raam achter de C-stijl, stijlvolle badges moeten het merk alle eer aandoen. De velgen zien er op het eerste zicht redelijk bijzonder uit, al zal je naar goede gewoonte wel naar eigen smaak iets uit de catalogus kunnen kiezen.

Het interieur van de nieuwe S-Klasse was alreeds een bijzonder aangename plaats om te vertoeven, maar toch wist Mercedes-Maybach het niveau nog wat hoger te tillen. De zetels werden vervangen door luxe fauteuils met meervoudige instellingen, de isolatie werd verbeterd en alle materialen zijn van de beste in hun soort. Ook de aanwezige technologie en gadgets zijn bijzonder innovatief en vooruitstrevend, zowel een powernap als een conference call zal geen enkel probleem vormen.

De eerste Mercedes-Maybach S-Klasse’s zullen voorzien worden van de krachtige twaalfcilinder uit de S 600 (530 pk / 830 Nm), later volgt er ook nog een S500 (455 pk / 700 Nm) en een S400 (333 pk / 480 Nm). Deze laatste zal optioneel ook met de 4MATIC vierwielaandrijving uitgerust kunnen worden. De eerste exemplaren zullen in het voorjaar van 2015 gebouwd worden, prijzen zijn er nog niet bekend. Kan je jouw enthousiasme rond deze superluxueuze Mercedes niet kwijt, boek dan vlug een vliegticket naar Los Angeles of Guangzhou waar ze momenteel hun première(s) beleven.