BMW i3 Rijtest Elektrisch Parkeren Amsterdam
Uit een onderzoek van Transport & Mobility blijkt dat elektrische wagens op vlak van fijn stof toch niet zo proper zijn.

Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat is de conclusie van Transport & Mobility na een grondig onderzoek over de productie van fijn stof bij elektrische wagens. De spin-off van de KU Leuven herinnert er ons aan dat de verbrandingsmotor slechts één van de vele bronnen van fijn stof is.

De slijtage van de remmen en de wrijving van de banden met het wegdek zorgen er zelfs voor dat een elektrische wagen globaal gezien slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof uitstoot dan recente benzinewagens. Sterker nog, het verschil met dieselwagens is ook veel kleiner dan algemeen wordt aangenomen. In naakte cijfers veroorzaakt een benzinewagen gemiddeld 18 mg fijn stof, een elektrische wagen 17 mg en een diesel uit 2000 zo’n 79 mg. Maar ook dat laatste cijfer is met de modernisering en de strenge emissienormen alweer sterk verminderd.

Conclusie: al bedraagt de uitlaatemissie voor een elektrische wagen vanzelfsprekend nul, de niet-uitlaatemissies liggen even hoog of wegens de negatieve impact van de zware batterijen soms zelfs hoger dan bij wagens met een verbrandingsmotor. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu. En laat het nu net stikstofoxide (NOx) en fijn stof (PM) zijn die een enorme invloed hebben op onze gezondheid. (via: deStandaard)

Duotest - Nissan Leaf vs Focus Electric 39