Rijtest-Citroen-C4-PureTech
Voldoet de kleine PureTech benzinemotor aan de noden van de C4?

Sommige merken lanceren voor elke niche een eigen modelnaam, andere merken blijven bij dezelfde basis en voegen er oneindig veel achtervoegsels aan toe. Zeg je op café dat je een Citroën C4 rijdt, dan blijft het voor de omstaanders gissen naar de precieze aard van het beestje.Tegenwoordig bestaat er naast de gewone Citroën C4 ook een C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C4 Aircross, C4 L, C4 Cactus en misschien zijn er nog enkele modellen die we over het hoofd zien. Maar de basis willen we niet vergeten, het werd hoogtijd om de C4 met de nieuwste 1.2-liter driecilinder in het vooronder te testen. Een klein maar potent blokje, want op de vermogensbank toont de meter immers 130 pk. Eerder voelden we deze wagen al tweemaal uitgebreid aan de tand. De ene keer in eigen land, de andere keer bolden we er niet minder dan 2.700 km mee naar het zonnige Italië. We willen jullie dan ook geen oude verhalen vertellen, voor een uitgebreide rijtest of een vergelijking met andere motoren verwijzen naar het volgende naslagwerk: 1.6 HDI 110 pk en 2.0 HDI 150 pk.

Rijtest-Citroen-C4-PureTech_2

“Nieuwe motor?” Hoor ik u al denken. Inderdaad, ‘nieuw’ vraagt hier enige verduidelijking. De kleine driecilinder met een inhoud van 1.2-liter bestaat reeds geruime tijd en werd voor het eerst in het motorcompartiment van een Peugeot 208 gelepeld. Indertijd leverde het kleine blok amper 82 pk, maar nu ondertussen een flinke 130 pk. Naast de vermogenswinst moesten het verbruik en de uitstoot (CO2: 110g/km) echter ook voldoen aan de huidige normen, dus werd er een stevige turbo opgeschroefd die maar liefst 240.000 toeren/minuut kan draaien. Uiteraard is het niet zo vanzelfsprekend: zo heeft het carter een aluminium laagje op, kreeg de cilinderkop een speciale hittebehandeling en bestaat de krukas voortaan uit staal in plaats van gietijzer.

PureTech_1

De kleine motor is enkel verkrijgbaar met een manuele zesbak gelinkt aan een Start-Stop Systeem. Bij groen licht komt de C4 aardig uit de voeten met 230 Nm aan koppel. Zowel tijdens het optrekken als tijdens inhaalmanoeuvres ontbreekt het aan de motor geen vermogen. Ook op de autostrade kan je vlot mee met het verkeer en dankzij de turbo hoef je niet naar derde terug te schakelen om in te halen. Toch zijn de verhoudingen van de bak  -zoals bij vele andere kleine motoren- niet afgestemd op de snelweg. Opschakelen kan gelijk met de tientallen van de snelheidsmeter waardoor je aan hoge snelheden constant in hoge toeren rijdt. Hierdoor kwamen wij totaal niet in de buurt van de opgegeven verbruikscijfers. Een gemiddelde van 4,8-liter lijkt bijgevolg utopie zodra je de dorpskern verlaat. Het gaat snel boven de 6 à 7 liter in praktijk bij een gevarieerd parcours.

PureTech_2

De C4 is er vanaf €17.505 met een 1.4-liter VTi benzinemotor met 95 pk. Voor deze 1.2-liter Puretech met 130 pk zit je weliswaar onmiddellijk in het tweede (van de drie) uitrustingsniveau Seduction. De vanafprijs bedraagt dan ook €21.155. Onze wagen die de badge Exclusive draagt kost zo’n €24.800. De concurrentie is natuurlijk talrijk en komt niet enkel uit Franse hoek bij Renault (Mégane) en Peugeot (308), maar ook van over de oostergrens: de Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra willen allen een stuk van de taart. Neem je er ook nog de nieuwe Mazda3 bij, de Kia Cee’d of de Hyundai i30, dan wordt duidelijk dat de klant in het C-segment een overvloed aan interessante keuzes heeft.

Rijtest-Citroen-C4-PureTech_3

Conclusie
Indien je niet dagelijks de autostrade gebruikt, maar vooral korte afstanden aflegt, zullen de verbruikscijfers binnen de perken blijven bij deze C4 1.2 PureTech. Ben je toch een fervent snelweggebruiker, dan houd je best rekening met een iets meer gepeperde rekening. Verder kom je echter niets tekort: de motor heeft voldoende vermogen en koppel en dankzij de turbo hoef je niet veel te schakelen. Een vlotte rijbeleving met een opzwepend driecilinder-geluidje. Alleen al daarvoor zou je een driecilinder kiezen.

PureTech_3

Overzicht

+ Prestaties
+/- Verbruik
– Moordende concurrentie

Rijtest-Citroen-C4-PureTech_4

Tekst: Wim Van Cuyck