Officieel: Volkswagen Passat GTEIn navolging van de Volkswagen Golf GTE krijgt ook de nieuwe Passat een GTE (plug-in hybrid) uitvoering!

De natte droom van menig leaserijder wordt werkelijkheid, een krachtige Volkswagen Passat komt eraan met bijzonder efficiënte verbruiks- en uitstootcijfers. Dankzij de plug-in hybride technologie – die we al zagen bij de Golf GTE en XL1 – die bestaat uit een 1.4-liter TSI (156 pk) en een elektromotor (115 pk) krijgt de Passat GTE maar liefst 218 pk en 400 Nm, dat terwijl de CO2 uitstoot maar 45 g/km bedraagt! Het theoretisch verbruik halen is altijd al een onmogelijk opgave, misschien lukt het je hier wel om de 2,0 liter / 100 km te behalen.

Dankzij het zuiver elektrisch rijbereik (50 km) én de actieradius van de benzinemotor krijg je een autonomie van meer dan 1.000 kilometer, deze Volkswagen Passat GTE lijkt nu al op weg om een volwaardig succesmodel te worden. Voor de volledigheid geven we ook het ander cijfermateriaal nog mee, de 0-100 sprint neemt minder dan 8 seconden in beslag terwijl de topsnelheid van 220 km/u ook voldoende moet zijn in België. Zelf schakelen is niet meer van deze tijd met een ecologische gedachte in het achterhoofd, daarvoor wordt er beroep gedaan op een automaat met zes versnellingen.

De wagen komt zowel als Berline als Variant in deze GTE trim op de markt, al moet je nog even wachten tot midden 2015 wanneer de productie zal aanvatten. Visueel is de wagen bijna 100 % identiek aan een reguliere Passat, al werd er veelvoudig gebruik gemaakt van blauwe accenten én niet te vergeten: een laadcontact in de grille! Binnenin blijft alles ook zeer herkenbaar, de nieuwste generatie wist de lat alvast heel wat hoger te leggen. Prijzen moeten we jullie momenteel nog schuldig blijven.