Kort Getest: Jeep Renegade 2014Jeep gaat voor avontuurlijke werelddominantie met de Renegade binnen het compacte SUV segment!

De Amerikaanse autoconstructeur Jeep staat sinds jaar en dag bekend om zijn diehard SUV’s. De Jeep Willy en Wrangler zijn voor velen de grondleggers binnen dit avontuurlijke segment, toch hebben ze met ondermeer de Grand Cherokee ook terreinwagens in het gamma waar de comfortfactor eveneens aanwezig is. Dankzij sterke synergieën binnen de Fiat Group werden de productieplannen voor een compacte SUV heel wat reëler, in ruil zou een technisch identieke Fiat 500X op hetzelfde platform komen. De Renegade werd broederlijk door beide partijen ontwikkeld, de Amerikanen namen daarnaast het design voor hun rekening terwijl de wagen door Italiaanse vaklui te Melfi in elkaar geschroefd zal worden. Met de nieuwe Renegade probeert Jeep in meer dan 100 landen voet aan de grond te krijgen in dit populaire segment, al blijft de gemiddelde Belg toch trouw aan zijn voorwielaangedreven SUV.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Het design voor de kleine Renegade kan je zowel omschrijven als retro en als eigentijds. Om de Jeep herritage niet te verwaarlozen krijg je de bekende grille met zeven verticale lamellen en invloeden van de befaamde Willy, toch mag je spreken over een frivool, funky en voornamelijk hoekig – Nissan Cube anyone? – design. De hogere bodemvrijheid van 21 centimeter is natuurlijk welgekomen tijdens het avontuur, ook werd er aandacht besteedt aan een sterke overschrijdingshoek. Zoals het anno 2014 niet meer anders kan heb je de keuze uit diverse uitvoeringen die het voorkomen (sterk) beïnvloeden, voor de personaliseringsfetisj onder ons is er zelfs nog een aanvullende MOPAR catalogus. Hier vind je naast de klassieke stickersetjes, badges en unieke dorpels ook nog gekkere items terug zoals een kanodakdrager of een uitklapbare partytent.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Dankzij dat hoekige uiterlijk krijg je binnenin natuurlijk veel ruimte ter schikking wat de inzittenden ongetwijfeld zullen appreciëren. Zowel voor- als achteraan heb je meer dan plaats genoeg, de kofferruimte is met 351 liter bagageruimte – die er 1.500 kunnen worden met de achterbank plat – dan weer niet extreem royaal bemeten. Standaard is alles vrij donker/zwart maar met de juiste opties wordt ook het interieur een kleurrijk geheel. Het UConnect neemt ook hier – optioneel – de multimedia en navigatie voor zijn rekening en doet dat nog steeds voortreffelijk en intuïtief, iets hoger vinden we grote ventilatiemonden die wat weg heeft van ET volgens de designer. Daarnaast zouden er nog heel wat easter eggs terug te vinden zijn in Jeep Renegade, verder dan een Willy silhouet rechtsonder in de voorruit kwamen we wel niet. De algemene kwaliteitsindruk is hier vrij correct, al vinden we hier en daar toch nog wat harde plastics terug. De meterset kan eveneens digitaal uitgevoerd worden op een indrukwekkende wijze, het is duidelijk dat de ontwikkelaars niet over 1 nacht ijs gingen.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Kort Getest: Jeep Renegade 2014Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Het motorengamma moet volstaan aan de eisen van de gemiddelde Europeaan, Amerikaan en Rus, vandaar dat er vrij veel (bekende en minder bekende) krachtblokken hun weg vinden richting de Renegade. Voor de Belgische markt zijn er vier benzine en evenveel diesels. De 1.6-liter E.torQ (110 pk – 4×2 – 141 g/km CO2) met een handgeschakelde vijfbak is minder interessant, benzineliefhebbers gaan beter voor de 1.4-liter Turbo MultiAir (136 pk – 4×2 – 140 g/km CO2) die zowel handgeschakeld als met een automaat beschikbaar is. De enige vierwielaangedreven Renegade met benzine krijgt de dezelfde MultiAir viercilinder maar wel met 170 pk, de negentraps ZF automaat zorgt hier voor de krachttransmissie.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014Kort Getest: Jeep Renegade 2014

De instapper aan dieselzijde zal waarschijnlijk direct de meeste verkopen op zijn conto nemen, de 1.6-liter MultiJet met voorwielaandrijving krijgt 115 pk en 320 Nm mee. Zelf schakelen is hier de boodschap, al wisselt de zesbak bijzonder soepel van verzet. Bij de 2.0-liter MultiJet (4×4) met 140 pk en 350 Nm kan je kiezen voor diezelfde handbak of de negentraps automaat. Als topper is er ook nog een 170 pk versie van die tweeliter diesel, hier ben je sowieso aangewezen op de automatische transmissie. De nul-naar-honderdtijd van ongeveer 9 seconden is niets om over in te zitten, de topspeed ligt ook ver voorbij de maximaal toegelaten snelheid.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Dankzij een MacPherson ophanging voor én achteraan beweegt de Jeep Renegade zich vrij comfortabel over elke ondergrond, het stuurgevoel communiceert op correcte wijze zonder echt ergens in uit te blinken. De innovatieve ZF automaat kreeg maar liefst 9 verschillende versnellingen mee, toch kwam deze minder vlot over tijdens deze eerste korte kennismaking dan we initieel verwachten. De diverse dieselmotoren staan gekend om hun luidruchtig karakter, dankzij doordachte aanpassingen worden die in de Renegade bijna volledig weggefilterd. Maar liefst 60 veiligheidssystemen op verschillende vlakken staan ten dienst van de inzittenden, gaande van adaptieve cruise control, Lane Depature Warning en Electronic Rollover Mitigation tot Hill Descent Control. De vierwielaangedreven Jeep Renegade’s krijgen een intelligent Jeep Active Drive systeem mee die met vier verschillende rijmodi (Auto, Snow, Sand en Mud) steeds wel een passende instelling heeft voor de aanwezige ondergrond. De nog avontuurlijkere Trail Hawk uitvoering krijgt er met Rock nog een vijfde bij! Allemaal kunnen ze in geval van gepaste omstandigheden de achteras loskoppelen waardoor het verbruik gevoelig zou afnemen.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Maar liefst vier verschillende uitvoeringen zal Jeep voorzien van de Renegade. De Sport variant is het basismodel, iets hoger vinden we de Longitude, Limited is vervolgens de topper. Echte avonturiers gaan voor de Trailhawk uitvoering die nog beter over weg kan met onverharde ondergrond! De prijzen schommelen tussen de 19.900 en 33.000 euro, al is er natuurlijk een interessante Openings Edition waarvan er 63 naar onze regio komen.

Kort Getest: Jeep Renegade 2014Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Met zijn moeilijke positionering van de Renegade tussen twee populaire segmenten is het ook wat wikken en wegen in de zoektocht naar de concurrentie. Zijn innovatieve 4×4 aandrijving maakt het alvast onmogelijk om een gelijkwaardige uitdager te vinden, al zijn er voldoende spelers met vierwielaandrijving te vinden. Jeep profileert hem zelf maar al te graag als een B-segmenter waardoor hij het voornamelijk de Peugeot 2008 het leven moeilijk wil maken, wij zien hem toch eerder een trapje hoger bij de diverse compacte terreinwagens zoals de Suzuki SX4 S-Cross, Skoda Yeti, Dacia Duster en consorten. De gerelateerde Italiaan zal minder gefocust op offroad voor de dag komen, al zal dat minder doorwegen voor de Europese consument.

Conclusie

Jeep komt met de Renegade direct vooraan meespelen in het populaire segment van de compacte terreinwagens. In tegenstelling tot zijn concurrentie werd hij vanaf de start ontworpen als een capabele SUV, al zullen de meeste Belgen toch de voorwielaangedreven versie nemen. Zijn unieke looks bevatten heel wat verwijzingen naar het roemrijke verleden van Jeep, binnenin krijg je dankzij het hoekige design heel wat bewegingsvrijheid. Deze eerste kennismaking met de Renegade smaakt naar meer, al wordt de lat voor de technisch identieke Fiat 500X nu wel heel hoog gelegd.

Overzicht:

+ Terreinwaardige avonturier
+ Breed aanbod (bekende) motoren, transmissies en uitvoeringen
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Ruim interieur met prima geluidsisolatie

– Hoekige/Amerikaanse looks
– Interne concurrentie Fiat 500X / Jeep Compass
– Afstellingen negentraps automaat kan beter

Kort Getest: Jeep Renegade 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem