2015_mx5_headerEindelijk is het zover! Mazda onthulde de nieuwe MX-5 en die zal op het autosalon in Parijs zijn intrede zal maken.

De MX-5 heeft dit jaar al enkele keren in de belangstelling gestaan. Mazda stak het niet onder stoelen en banken dat de sportieve tweezitter zijn 25ste verjaardag vierde. Voor dit zilveren jubileum brengt Mazda de vierde generatie van de MX-5 op de markt. Bij de onthulling in Barcelona stond -onder het moto ‘Long live the roadster’- niet alleen de nieuwe MX-5 centraal, maar ook de spiksplinternieuwe Europese event hub waar vanaf heden alle belangrijke aankondigingen zullen gebeuren.

Over de MX-5 werd er al eens gezegd dat het een vrij vrouwelijke uiterlijk had. De nieuwe vierde generatie daarentegen oogt een stuk sportiever en zelfs een tikkeltje agressief. Dit heeft alles te maken met de KODO – Soul of Motion designtaal. Een designtaal die Mazda reeds op enkele modellen heeft toegepast zoals recent op de Mazda 3 en eerder op de Mazda 6. Het heeft alleen maar lovende commentaren ontvangen. Niet alleen het esthetische aspect is belangrijk bij KODO. Het design optimaliseert ook de aerodynanica waar mogelijk. En tegelijk is het niet een roadster met opnieuw dezelfde snoet, de MX-5 kreeg een eigen karakter.

De tweezitter levert ook een kleine primeur op. Het is het eerste model geleverd met de SKYACTIV Technologie waarbij de aandrijving gebeurt naar de achterste wielen. Als je SKYACTIV hoort, denk je ook onmiddellijk aan de nieuwe generatie motoren waarmee Mazda de Euro 6-norm kan bereiken. Over de motor zelf geeft Mazda weinig prijs. Het worden speciaal afgestelde SKYACTIV-G benzinemotoren die, naar onze gok, een inhoud zullen hebben van 1.8 en 2.0 liter. Ook het chassis volgt de SKYACTIV trend. Het levert zo niet alleen het laagste zwaartepunt ooit op een MX-5, maar zorgt ook voor een gewichtsbesparing van maar liefst 100 kg.

De wagen zal waarschijnlijk vanaf 2015 te koop zijn in Europa. CEO Jeff Guyton benadrukt dat de MX-5 een belangrijke bijdrage zal leveren voor de stijgende trend waar Mazda zich momenteel in bevind . “Deze wagen benadrukt waar Mazda om draait en zal het merk zeker een extra boost geven.” Een uitspraak die wij zeker niet in twijfel durven trekken.