Mazda3 Sedan - Rijtest - Roadtrip - Header
Groter is niet altijd gulziger, dat bewees deze Mazda3 Sedan zwart-op-wit bij een kleine duurtest.

Hoewel er steeds meer mensen het vliegtuig nemen voor hun welverdiende zomerreis, blijft de auto nog steeds het populairste vervoermiddel onder de Belgen. Maar liefst zes op tien landgenoten kozen dit jaar hun geliefde vierwieler als ticket naar de zon. De brandstofkosten wegen door en péage of een vignet zijn nog moeilijk te vermijden, maar toch blijft de auto volgens VAB voordeliger dan het vliegtuig. Wij kwamen na een kleine rekensom tot dezelfde conclusie en trokken met een Mazda3 SKYACTIV-D Sedan richting Italië; land van zon, cultuur en lekker eten.

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 05

Na de traditionele check van de bandendruk, de olie en het aantal veiligheidshesjes in de wagen was de Mazda3 volledig klaar voor de tocht naar het zuiden. Het werd hoog het tijd om alle bagage in te laden. Met alle koffers mooi naast de wagen gepositioneerd leken we snel te moeten gaan rationioneren, maar bij het openen van de kofferklep leek elke vrees ongegrond. De koffer van de Mazda3 Sedan loopt diep door en biedt ruimte aan maar liefst 419 liter bagage, tegen de perceptie in ruim 50 liter extra bovenop het koffervolume van de hatchback. We gingen tien dagen op stap me twee personen en hadden duidelijk nog ruimte over. Ideaal dus voor jonge gezinnen.

Mazda3 Sedan Koffer

Gezien onze eindbestemming een kleine mille miglia van ons verwijderd was, hadden we op voorhand besloten halt te houden net voor de Zwitserse grens. We stelden de navigatie in op Colmar en vertrokken bij het ochtendgloren. Om niet veel later te botsen op de Brusselse ochtenddrukte, ondanks de vakantieperiode reeds was ingezet. Gelukkig viel alles best mee en verloren we amper 20 minuten, voorbij de hoofdstad werden we een zo goed als lege autostrade voorgeschoteld en kon het in één rechte lijn richting Luxemburg. De verleiding was gezien de ideale omstandigheden dan ook groot om wat van die verloren tijd in te halen en ook de 2.2-liter dieselmotor in het vooronder had er met zijn 150 pk en 380 Newtonmeters koppel wel zin in, maar de net geïnstalleerde Coyote-app temperde ons enthousiasme met tot twee keer toe een mobiele flitser. Niet dat ik de gewoonte heb om zo snel te rijden, maar bij het afdalen van een helling heb ik nu ook niet de neiging in de remmen te gaan of terug te schakelen als er toch niemand in de buurt is. Uiteindelijk hielden we dan maar mooi de toegelaten snelheid aan, want met een aankomsttijd van 13u30 waren we dan ook allesbehalve gehaast.

Mazda3 Sedan - Roadtrip France

In Frankrijk ging de Coyote wegens legale overwegingen uit, wat gezien de steeds wijzigende snelheid op de Franse snelwegen toch tot enige stress leidde. We zagen minstens 10 camera’s passeren en met een snelheid die constant wisselde tussen 130 km/u en 110 km/u, soms zelfs 90 km/u en de navigatie die het ook niet meer wist, was het verwarring alom en sloeg de flitsparanoia toe. Gelukkig moesten we ons minder zorgen maken over de iPhone-batterij opslorpende Bluetooth audio-streaming, want in deze Mazda3 zaten maar liefst 2 usb-aansluitingen en een 12V-aansluiting voor de frigobox. Mét uitsparing in de armsteun voor het kabeltje, wat sommige andere constructeurs tot op vandaag helaas nog altijd weten te vergeten. De zomerbeats klonken dus rustig voort en de navigatie bracht ons nummer na nummer dichter bij onze bestemming. Ook de automatische airco werkt naar behoren en houdt op een eerder zachte manier de temperatuur constant. Rolgeluiden, windgeluiden, kraakjes of piepjes, allemaal onbestaande. Opnieuw een bewijs dat deze Mazda3 kwaliteitsvol in elkaar werd gepuzzeld. Tot slot ook alleen maar positieve woorden over het zitcomfort, want na zes uur rijden met nauwelijks tussenstops waren we beiden topfit om de toerist uit te hangen in Colmar. Zonder rugzak en stadskaart weliswaar. Na het pittoreske bezoek reden we nog een halfuurtje door naar Mulhouse, parkeerden we de wagen in de ondergrondse parking van het overnachtingshotel en was bedtijd.

Roadtrip - Mazda3 Sedan - Gotthard

De dag erna hadden we nog een pittige 850 kilometer voor de boeg waarvan enkele honderd door het regenachtige en minder autominnende Zwitserland. Gelukkig geen file voor de befaamde Gotthardtunnel, waarna we even stopten om de Mazda’s dorst te lessen. We hadden hem al even bijgevuld in Luxemburg en ook hier bleef de rekening beperkt. De Italiaans sprekende kassabediende zette nog mooi een onbestaand pakketje sigaretten op onze rekening, maar betaalde na wat onverstaanbaar gebrabbel tegen zijn collega’s het bedrag toch maar terug. We lieten snel Zwitserland achter ons, zagen de zon door het wolkendek komen en zetten de laatste rechte lijn in richting Umbrië.

Roadtrip - Mazda3 Sedan - Italie

Roadtrip - Mazda3 Sedan - Italie 2Roadtrip - Mazda3 Sedan - Italie 3

Op Italiaanse gronden was de ingebouwde dodehoekwaarschuwing geen overbodige optie, want de beruchte wegpiraten leken wel van alle kanten te komen. Wij surften op ons beurt rustig verder op de eeuwige golf van koppel die het SKYACTIV-D blok voortbracht. Met de al eerder benoemde cijfertjes is het immers een bron van overschot en comfort, terwijl we stilaan ook qua verbruik een uitspraak konden doen. We wisten al uit onze vorige test dat dit best meeviel, maar eens aangekomen op onze eindbestemming waren we toch extra aangenaam verrast. Over 1.450 kilometer hadden we, zonder speciale moeite, slechts 4,6 l/100 kilometer verbruikt. We reden steeds mooi aan de maximumsnelheid en lieten de Mazda3 zelfs even los op de Autostrade del Sole. Het mag dan nog een 2.2-liter zijn, hij tekent in de praktijk duidelijk betere verbruikscijfers op dan vele andere wagens in deze klasse met een lagere cilinderinhoud.

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 07

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 03Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 06

Met Foligno als uitvalsbasis trokken we de volgende dagen van stadje naar stadje. Perugia, Assisi, Spello en Spoleto zijn maar enkele van de Italiaanse openluchtmonumenten waar de Mazda3 ons naartoe bracht. De wegen waren soms zo slecht dat zelfs ons Belgische wegdek een biljartlaken te noemen is, maar de ophanging leek alles opvallend goed weg te filteren. En niet alleen is hij comfortabel, qua wegligging en chassis gaat de Mazda3 opvallend dicht bij de Ford Focus aanleunen. Het stuur van de Ford is nog iets scherper, maar ook de Mazda3 duikt vol enthousiasme elke bocht in. Een regelrecht plezier over het glooiend landschap van Umbrië. In de steden zelf kon het al eens smal worden, maar daar viel op dat de afmetingen van deze C-segmenter best compact zijn. De elektrisch inklapbare spiegels waren zo nu en dan een comfortabel extraatje.

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 02

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 12Roadtrip - Mazda3 Sedan - Italie 4

Helaas gaat de tijd op vakantie meestal een beetje sneller dan tijdens de reguliere werkweek. Stadjes bezoeken, chillen langs het zwembad, pizza na pasta, lekkere wijn, gelato… De vakantie was voorbij in no-time. In de terugweg stopten we nog even langs Siena en overnachtten we in het prachtige Como, waarna we linea recta huiswaarts vertrokken. De Mazda3 bracht ons veilig en comfortabel thuis en de brandstofrekening bleef dankzij een gemiddelde van 4,7 l/100 km over de hele vakantie uiterst beperkt. We waren al best te spreken over deze compacte Japanner, maar onze voorliefde is met deze duurtest alleen maar toegenomen.

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 13

Conclusie

Deze duurtest bevestigt wat we eerder al zeiden over de nieuwe Mazda3. Hij werd sensueler gestijld, koppelt rijplezier aan comfort tegen een voordelige brandstofkost en beschikt over alle technologie die anno 2014 gewenst wordt. Misschien komt de nieuwe 1.5-liter SKYACTIV-D dieselmotor naast de Mazda2 ook in de Mazda3 te liggen, maar wij zouden zolang niet wachten. De prestaties/verbruik-verhouding van de 2.2-liter laat de concurrentie moeiteloos achter.

Roadtrip - Mazda3 Sedan Rijtest - 14

Overzicht

+ Prestaties & Verbruik
+ Balans comfort & rijdynamiek
+ Prijs/kwaliteit
– Weinig opbergvakken
– Middenconsole strak & modern, maar instrumentenpaneel verouderd

Roadtrip - Mazda3 Sedan - Spello

Tekst & Foto’s: Tim De Baets