Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]De Mercedes B-Klasse moet het meer hebben van zijn praktische troeven dan van zijn looks, een nieuwe Natural Gas Drive (CNG) variant is daarbovenop nog eens zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit!

De Mercedes B-Klasse kennen we al sinds 2005, toen was hij in theorie nog gewoon een verlengde A-Klasse met enkel de krachtigere motoren. In 2011 zag een tweede generatie het levenslicht en speelde al wat meer met dynamische lijnen, een knappe grille en frisser interieur, toch werd hij nog vaak in de vergeethoek van het prestigieuze Mercedes gamma geplaatst. Terwijl de nieuwe A-Klasse het over een jongere en dynamischere boeg gooit blijft de B-Klasse trouw aan de originele Compact Sports Tourer filosofie, bij de andere merken praat men gewoon over een MPV of gezinswagen. Binnenkort staat er terug een deugddoende facelift op de planning, al vonden we de unieke krachtbron van onze B-Klasse meer dan interessant voor een grondige test.

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

We reden namelijk met de Mercedes B200 Natural Gas Drive die zowel op benzine als op aardgas (CNG) kan rijden. In tegenstelling tot LPG – Liquefied Petroleum Gas – zijn er hier bijna enkel voordelen en mag je perfect ondergronds parkeren, al zijn de aangepaste tankstations minder vlot te vinden. Op een lichte verhoging van enkele millimeters kan je geen uiterlijke verschillen vinden tussen een reguliere B-Klasse en een Natural Gas Drive variant. Onderhuids vind je maar liefst drie verschillende gastanks, goed voor een totale capaciteit van 126 liter of 21 kg aardgas. Voor noodgevallen is er nog een kleine benzinetank (12 liter) voorzien, de beide tankdoppen zitten broederlijk naast elkaar op de plaats waar je het verwacht. In België zijn er momenteel een beperkt aantal wagens op aardgas ingeschreven, in de meer Zuiderse landen zijn ze al volledig gewonnen voor deze milieuvriendelijke brandstof. De Belgische aardgasfederatie gaf tijdens het Autosalon van Brussel nog een mooie premie om de verkoop te stimuleren, dankzij een goedkopere brandstoffactuur win je na verloop van tijd een mooi bedrag aan de pomp!

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Terwijl de meeste wagens met de bekende Ster voorop pronken met een knappe daklijn, imposante bumper en elegant getinte achterzijde heeft de Mercedes B-Klasse het veel minder gemakkelijk om harten sneller te doen slaan met zijn voorkomen. Gezien de carrosseriebouw eigen is aan die van een gebruiksvriendelijke gezinswagen zitten ze in Stuttgart wat vast aan designbeperkingen, toch was onze grijze – Polar Silver – B200 met zijn 16″ zevenspaaks velgen (+ €250), het Chroom (+ €350) en Spiegel Pakket (+ €300) een aangename verschijning in het straatbeeld. De merkeigen Bi-Xenon lichtblokken met subtiel geïntegreerde dagrijlichten helpen de wagen zowel overdag als ’s nachts aan een herkenbaar signatuur, al kan je naar goede gewoonte bij de premium Duitsers je wagen verregaand samenstellen naar smaak en budget.

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Het interieur zal ook vrij bekend voorkomen als je al wat in aanraking kwam met recente producten van Das Haus, de zwevende middenconsole is – jammer genoeg – hun handelsmerk geworden. De stoffen zetels lijken op het eerste minder comfortabel dan ze in werkelijk zijn, optioneel kan je uiteraard kiezen voor een lederen bekleding en houtafwerking in diverse kleuren. Het stuurwiel kreeg diverse functietoetsen mee waardoor je tijdens het rijden je aandacht gemakkelijk kan houden aan het wegdek, dankzij de hogere zitpositie krijg je een bijzonder goed overzicht rondom. Voor de navigatie werd er hier gekozen voor een extern systeem dat goedkoper is dan het eigen COMAND ONLINE, desondanks de visueel mindere weergave was de Becker MAP Pilot (+ €720) een perfecte gids tijdens onze avontuurlijke ritten. De boordcomputer werd mooi weggewerkt tussen de meters, al wat het maar om de oldschool TFT boordcomputer te verbergen. Specifiek voor de B200 NGD werden extra menu’s toegevoegd om het gebruik, verbruik en de autonomie van beide brandstofvarianten weer te geven. De brandstofmeter geeft het volume aan van de aardgastank. Om de jeugdige achterbank wat stiller te krijgen werden er handige (teken)tafeltjes voorzien, ook meer volwassenen passagiers zagen het praktische nut hier wel van in tijdens onze testperiod. Wegens de plaatsing van de gastanks onderaan de B200 Natural Gas Drive blijft de bagagecapaciteit identiek, zo krijg je standaard 488 liter kwijt. Met de zetels neer krijg je een bijna volledig vlakke laadvloer met een volume maar liefst 1.545 liter.

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

De basis voor het kloppende hart van de B200 Natural Gas Drive vinden we bij de B250 met zijn tweeliter viercilinder in een licht gewijzigde vorm. Zo is er hier slechts 154 pk en 270 Nm voorhanden, meer dan voldoende om de 1.435 kg zware Mercedes soepel in beweging te brengen. Wil je jezelf bewijzen aan het stoplicht zal je toch een 9 seconden onderweg zijn, de topsnelheid bedraagt hier 200 km/u. Bij aankoop krijg je de keuze uit een handbak met 6 zetten (119 g/km CO2) of een zestrapsautomaat (117 g/km CO2), beiden voldoen alreeds aan de strengere EURO6 normen. Naast de NGD versie zijn er diverse benzine en dieselmotoren voorhanden om op alle klantennoden in te spelen, al blijft het voor een AMG variant nog steeds dromen. Op een volwaardige productievariant van een elektrische B-Klasse is het nog wachten tot het einde van het jaar!

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Het verbruik van een wagen op aardgas wordt uitgedrukt in kilogram per 100 km, officieel spreekt Mercedes van een gemiddeld verbruik van 4,3 kilogram met de handmatige transmissie. Wij deden een testtraject van een goede 670 kilometer die voornamelijk over de snelweg liepen, toch konden we afkloppen op 5,1 kg. Met een eenheidsprijs van net iets meer dan 1 euro krijg je dus een heel voordelige rit (€5 voor 100 km) in vergelijking een diesel (€8) en benzinemotor (€9,5). Het netwerk van CNG tankstations is jammer genoeg niet zo groot, momenteel kan je bij 18 pompstations terecht in Vlaanderen en Brussel. In de toekomst wel uitbreiden dankzij verhoogde interesse van ondermeer DATS 24, in het buitenland zijn ze al heel wat langer gewonnen voor deze alternatieve brandstofvorm. Officieel schenkt de B200 NGD je een rijbereik van 400 km zuiver op gas, in de realiteit is dat natuurlijk een beetje minder, de noodtank met benzine doet daar nog een 100 km bovenop.

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Standaard kiest de Mercedes B200 NGD voor een aandrijving op gas, mocht er toch meer vermogen nodig zijn dan komt de benzinemotor even helpen. Die omschakeling gebeurt volledig onzichtbaar, al kan je in de boordcomputer wel mooi mee volgen. Rijden op aardgas voelt bovendien zeer natuurlijk aan, in vergelijking met een reguliere B-Klasse op benzine of diesel loopt de wagen zelfs wat stiller! Het stuurgevoel is correct voor een gezinswagen, al ligt de focus uiteraard op comfort. Een resem actieve en passieve veiligheidssystemen waken over de veiligheid van alle inzittenden, mocht het toch fout lopen staan er zeven airbags paraat om blijvende letsels te voorkomen. Met behulp van de Actieve parkeerassistent is parkeren een fluitje van een cent!

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

De Mercedes B200 Natural Gas Drive staat in de catalogus met een basisprijs van €31.823, ons testmodel was niet royaal voorzien van opties en zou je daarom slechts €37.850 armer maken. In vergelijking met een even krachtige benzinemotor (B200 – 156 pk – €28.556) betaal je een meerprijs van €3.250 voor de NGD variant, de B220 CDI diesel (163 pk) kost je minstens €36.000. Het segment van de op aardgas aangedreven gezinswagens is niet zo sterk vertegenwoordigd, al vinden we bij Opel een Zafira ecoFLEX Turbo 1.6 CNG met 150 pk (vanaf €25.800) terug terwijl Volkswagen minstens €28.840 vraagt voor hun Touran Trendline 1.4 TGI BlueMotion. De Italianen zijn marktleider in Europa op het gebeid van voertuigen op aardgas, voor een Fiat 500L Natural Power (80 pk) betaal je €20.600. Hoger in het gamma van Mercedes vinden we nog een E-Klasse Natural Gas Drive (vanaf €50.300) die wel met een serieuze autonomie kan uitpakken dankzij grotere brandstofreservoirs.

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Conclusie

In België zijn we zodanig verzot op diesel en hybridemotoren dat we vergeten dat er ook nog andere alternatieven zijn zoals de Mercedes B200 Natural Gas Drive. Voertuigen op aardgas zijn duurder in aankoop maar veel goedkoper aan de pomp, daarnaast rij je zuiniger en heel wat milieuvriendelijker. Bovendien zijn er bijna geen visuele verschillen aan de premium binnen- en buitenkant met een reguliere B-Klasse, ook tijdens het rijden merk je helemaal niets van deze alternatieve brandstofvorm. Dankzij de hoge zitpositie heb je als bestuurder ook een perfect overzicht rondom, met zijn typerende voorkomen combineer je compactheid met een grote praktische insteek. Het beperkte rijbereik en dito aanbod CNG tankstations is een jammere zaak, al verwachten we voor dat laatste euvel een stevige uitbreiding in de nabije toekomst.

Overzicht:

+ Rijcomfort
+ Milieuvriendelijk
+ Soepele motor/versnellingsbak
+ Meerprijs (€3.250) is relatief snel terugverdiend
+ Ruim

– Beperkt rijbereik
– Beschikbaarheid CNG tankstations

Rijtest: Mercedes B-Klasse 2013 - B200 NGD [CNG]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem